شناسهٔ خبر: 15828 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

دبیر چهارمین اجلاس اسکاپ عنوان کرد:

هدف چهارمین اجلاس اسکاپ/ تدوین طرح جامع حمل و نقل برای مرکز٬ جنوب و جنوب غربی آسیا

همایش اسکاپ دبیر چهارمین اجلاس اسکاپ با اشاره به هدف عالی این اجلاس گفت: جلسات اجلاس به گونه‌ای تنظیم شده که ضمن شناخت عمیق مسئله ضعف در ارتباطات منطقه‌ای حمل و نقل٬ بتوان سنگ بنای طرح جامع را برای تقویت ارتباطات منطقه‌ای حمل و نقل در مرکز٬ جنوب و جنوب غرب آسیا پی‌ریزی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ تیمور بشیرگنبدی امروز یکشنبه ۲۹ آذرماه در چهارمین اجلاس نشست تبیین خط مشی تقویت ارتباطات حمل و نقل در مرکز٬ جنوب و جنوب غربی آسیا (اسکاپ) که در هتل لاله تهران برگزار شد گفت: برای وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران مایه بسی خوشنودی و خرسندی است که امروز با همکاری دفتر منطقه‌ای جنوب و جنوب‌غرب آسیا و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (UN-ESCAP) در تهران میزبان نشست تبیین خط مشی تقویت ارتباطات منطقه‌ای حمل و نقل در جنوب، جنوب غرب و آسیای مرکزی است.

وی افزود: برگزاری چنین گردهم‌آیی و نشستی بیش از هر چیز برخاسته از این پیش فرض مهم، پذیرفته شده برای حاضران است که در منطقه آسیا و به ویژه در منطقه جنوب و جنوب غرب آسیا و همچنین آسیای مرکزی ضعف‌های قابل توجهی در زمینه ارتباطات منطقه‌ای حمل و نقل وجود دارد و این امر بر توسعه تجارت و به تبع آن رشد اقتصادی و رفاه همگانی مردم این منطقه اثرگذار بوده است.

دبیر چهارمین اجلاس اسکاپ ادامه داد: این نکته مهم است که بیش از یک چهارم جمعیت دنیا قریب ۲ میلیارد نفر در این منطقه ساکن هستند اما سهم تجارت بین المللی و درون منطقه‌ای در این دو منطقه پایین و تنها در حدود ۶ درصد است. این امر تا حد زیادی تحت تاثیر هزینه‌های بالای تجارت و ترانزیت در این منطقه است.

بشیرگنبدی افزود: اگرچه ظرفیت‌های تولیدی و مصرفی در این منطقه بالا است اما به دلیل وجود کشورهای محصور در خشکی، ناکافی بودن میزان سرمایه‌گذاری در زیربناها، همچنین نبود شبکه‌های به هم پیوسته و منسجم حمل و نقل یکپارچه و چالش‌ها و مشکلات مرتبط با عبور مرزی و نظایر آن هزینه‌های تجارت منطقه‌ای و درون منطقه‌ای افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تقویت ارتباطات منطقه ای حمل و نقل بر تسهیل ترانزیت و رونق تجارت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و این مهم از طریق عملیاتی کردن کریدورهای حمل و نقل زمینی اعم از جاده‌ای و ریلی٬ سرمایه‌گذاری گسترده در توسعه زیربناها و استفاده از تکنولوژی های روزآمد به منظور تسهیل عبور مرزی و بسیاری راهکارهای دیگری امکان پذیر خواهد شد که در این نشست دو روزه توسط متخصصان و تصمیم سازان حوزه حمل و نقل ارائه خواهد شد.

دبیر چهارمین اجلاس اسکاپ گفت: هدف از این نشست سیاستگذاری، شناسایی همین فرصت‌ها، چالش‌ها، ابتکارات منطقه ای و بین‌المللی و نیز آخرین پیشرفت‌های محقق شده در زمینه مسیرها و کریدورهای منطقه‌ای حمل و نقل و ترانزیت است. هدف عالی این نشست حرکت به سمت تدوین یک طرح جامع است و جلسات این دو روز کاری به گونه‌ای تنظیم شده که ضمن شناخت عمیق مسئله ضعف در ارتباطات منطقه‌ای حمل و نقل٬ بتوان سنگ بنای طرح جامع را برای تقویت ارتباطات منطقه‌ای حمل و نقل در مرکز٬ جنوب و جنوب غربی آسیا پی‌ریزی کرد. در صورت تدوین این طرح و حرکت کشورها در مسیر آن٬ ضمن حصول به حمل و نقل پایدار می توان به تحقق اهداف توسعه پایدار ملل متحد نیز امیدوار بود./

نظر شما