شناسهٔ خبر: 1584 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه‌آهن تهران مطرح كرد:

جزئيات حضور اولين گردشگران بین‌المللی ریلی / رضایت مسافران بین المللی از سفر به ایران

ورود گردشگران اروپایی به ایران مدیرکل راه‌آهن ناحیه تهران با بیان اینکه اگر سیر قطارهای مسافری بین‌المللی به ایران تداوم داشته باشد منافع آن به کشور بازمی‌گردد، گفت: در حوزه حمل و نقل ریلی مباحث توریست و ترانزیت بسیار مهم است و برای هر کشوری ارزآور است البته با رونق گرفتن این سیر و حرکت‌ها، شرکت راه‌آهن هم منتفع خواهد شد.

رضا شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مسافران این قطار بین‌المللی از سفر خود به ایران رضایت داشتند، گفت: قطار ترکیه‌ای، نخستین قطار گردشگری بین‌المللی وارد شده به ایران است و مسافران آن از کشورهای آلمان، سوئیس، دانمارک، استرالیا، اتریش و ترکیه بودند. گردشگران این قطار در طول مسیر از جاذبه‌های مختلف ایران بازدید کردند.

وی با بیان اینکه گردشگران در شهر تهران از موزه عباسی، مدرسه شهید مطهری و برج میلاد دیدن کردند٬ ادامه داد: اگر سیر قطارهای مسافری بین‌المللی به ایران تداوم داشته باشد، منافع آن به کشور بازمی‌گردد زیرا در حوزه حمل و نقل ریلی مباحث توریست و ترانزیت بسیار مهم است و برای هر کشوری ارزآور است البته با رونق گرفتن این سیر و حرکت‌ها، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم از این موضوع منتفع خواهد شد.

مدیرکل راه‌آهن ناحیه تهران اضافه کرد: همچنین در این سفرها جاذبه‌های مختلف ایران به گردشگران معرفی می‌شود که برای گردشگری ایران امر بسیار مفید خواهد بود.

وی درباره تفاوت سفر گروه اول و دوم مسافران اروپایی با نخستین قطار مسافری بین‌المللی وارد شده به ایران توضیح داد: این سفرها با هم تفاوتی ندارند و مسافران آن‌ها بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته از جاذبه‌های تاریخی شهرهای اصفهان، شیراز، یزد، زنجان، تبریز و تهران دیدن می‌کنند.

شاکری افزود: تنها تفاوت این دو گروه گردشگری در نحوه ورود و خروج آن‌ها از کشور است. گروه نخست از طریق قطار و مرز ریلی ایران و ترکیه وارد شدند، در پایان سفر هم از طریق هواپیما از کشور خارج شدند اما گروه دوم از طریق هواپیما به ایران آمده و با قطار از اماکن دیدنی شهرهای ایران بازدید می‌کنند و در پایان سفر از طریق ایستگاه رازی، ایران را به مقصد ترکیه ترک می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای جذب گردشگران بین‌المللی ریلی به ایران برنامه خاصی دارد تا بخش عمده منافع این گردشگری به ایران بازگردد؟ گفت: قطعا شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی برنامه‌های متعددی برای توسعه گردشگری ریلی ایران دارند و خواهند کوشید هتل‌ها، رستوران‌ها و قطارهای مسافری مناسبی را برای گردشگران بین‌المللی فراهم کنند. البته این برنامه زمان‌بر است و به تدریج محقق می‌شود.

شاکری افزود: اکنون ایران محدودیتی برای مبادله واگن‌های مسافری با ترکیه ندارد و به راحتی واگن‌های مسافری ایران که تابع قوانین مسافری‌اند بدون داشتن محدودیت عرضی ریل‌ می‌توانند به کشور ترکیه سیر و حرکت داشته باشند.

نخستین قطار مسافری بین‌المللی روز دوشنبه (7 مهرماه) از مرز ترکیه و ایستگاه رازی وارد ایران شد. مسافران این قطار پس از بازدید از اماکن دیدنی شهر تبریز راهی شهرهای زنجان، اصفهان، یزد، شیراز و تهران شدند. این قطار به کشور ترکیه تعلق دارد و با پایان یافتن سفر نخستین گروه گردشگران اروپایی، دور دیگر سفر این قطار در ایران با ورود گروه دیگری از مسافران بین‌المللی از به وسیله هواپیما به ایران از تاریخ (13 مهرماه) آغاز شد. این گروه نیز به مدت یک هفته از اماکن تاریخی، مذهبی و دیدنی ایران بازدید می‌کنند./

نظر شما