شناسهٔ خبر: 15866 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزئیات دیدار وزیر خارجه بلغارستان با وزیر راه و شهرسازی ایران

مذاکره برای تأسیس کریدور حمل و نقل ترکیبی ایران با ۴ کشور اروپایی/ ترانزیت کالاهای اتحادیه اروپا از کریدور ایران/ ترانزیت گاز طبیعی ایران از مسیر بلغارستان به اروپا/ حمایت ایران از سرمایه‌گذاران بلغاری برای ترانزیت گاز

دیدار وزیر راه وشهرسازی با وزیر امورخارجه جمهوری بلغارستان وزیر امور خارجه بلغارستان امروز به ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی آمد و با دکتر عباس آخوندی دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی صبح امروز دوشنبه ۳۰ آذر در محل دفتر خود میزبان هیأت هفت نفره بلغاری به سرپرستی دنیل میتوف وزیر امور خارجه جمهوری بلغارستان بود.

ایجاد کریدور حمل و نقل ترکیبی ایران- آذربایجان- ارمنستان-گرجستان-بلغارستان٬ برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران-بلغارستان و ترانزیت گاز طبیعی ایران از طریق بلغارستان به اروپا سه محور این نشست دوجانبه بودند.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران پیش‌نویس موافقتنامه ایجاد کریدور حمل و نقل ترکیبی ایران- آذربایجان- ارمنستان-گرجستان-بلغارستان را تنظیم و برای کشورهای عضو این کریدور ارسال کرد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در این ملاقات گفت: ملزومات و نیازهای تأسیس کریدور حمل و نقل ترکیبی ایران- آذربایجان- ارمنستان-گرجستان-بلغارستان را باید تنظیم٬ طراحی و تأمین کنیم٬ از این رو ایران آمادگی دارد تا نشست‌های کارشناسی تأسیس این کریدور را با حضور نمایندگان کشورهای عضو میزبانی کند.

وزیر امور خارجه جمهوری بلغارستان نیز اظهار کرد: ما بر همین اساس با کشورهای ارمنستان و آذربایجان صحبت‌هایی را انجام داده‌ایم. با توجه به عضویت بلغارستان در اتحادیه اروپا٬ شرکت‌های بلغاری آمادگی دارند با تأسیس کریدور حمل و نقل ترکیبی ایران- آذربایجان- ارمنستان-گرجستان-بلغارستان کالاهای اتحادیه اروپا را از این مسیر ترانزیت کنند.

همچنین در این نشست دکتر آخوندی آمادگی ایران را برای میزبانی و برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در فوریه ۲۰۱۶ اعلام کرد.

میتوف نیز ترانزیت گاز طبیعی ایران از مسیر بلغارستان به سایر کشورهای اروپایی را برای کشور خود حائز اهمیت خواند. بر همین اساس وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ایران از سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های بلغاری برای ترانزیت گاز طبیعی ایران به اروپا حمایت می‌کند.

در پایان این نشست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به رسم یادبود کتاب ۵ هزار سال مهندسی ایرانی را به دنیل میتوف وزیر امور خارجه جمهوری بلغارستان اهدا کرد.

در این نشست دوجانبه اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و تأمین مالی٬ اسماعیل غلامی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ بشیرگنبدی سرپرست دفتر بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی و یزدان‌پور مسئول میز بلغارستان در وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

همچنین مریستو پولند اکوف سفیر و مسئولانی از وزارت خارجه بلغارستان وزیر امورخارجه این کشور را همراهی کردند./

نظر شما