شناسهٔ خبر: 15871 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور استاندار و مدیران استانی:

مراسم گرامیداشت هفته راهداری وحمل و نقل استان خراسان جنوبی برگزار شد

روز راهدار خراسان جنوبی مراسم گرامیداشت هفته راهداری و حمل و نقل خراسان جنوبی با حضور استاندار، معاونان، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان و مدیران استانی و رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل برگزار و از فعالان حوزه حمل و نقل و راهداران نمونه، کارکنان نمونه و شرکت‌های حمل و نقل نمونه استان قدردانی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی خراسان جنوبی، مهدی جعفری در این مراسم از افتتاح ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی و فرعی در دهه فجر امسال خبر داد که ۳۵ کیلومتر آن به صورت مشارکتی انجام شده است.

وی بابیان اینکه از نظر وسعت و گستردگی راه‌ها، اولین اداره کل در سطح کشور قرار داریم، گفت: احداث و نگهداری راه‌ها، تامین زمین و مسکن، تهیه طرح‌های جامع و تفضیلی شهرها، نظارت بر ساخت و سازهای سطح شهرها و احداث ساختمان‌های اداری و بیمارستان‌ها از وظایف این اداره کل است.

وی با اشاره به طرح‌های راهداری افزود: با شروع فصل زمستان طرح راهداری زمستانی و استقرار اکیپ‌ها و راهداران در گردنه‌های برف‌گیر شروع می‌شود که امسال در این طرح حدود ۲۰۰ دستگاه راهسازی آماده به کار هستند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی حدود ۲ هزار کیلومتر راه‌های شریانی دارد که ۹۲۲ کیلومتر از این راه‌ها راه ترانزیت است، ادامه داد: این استان از نظر ترانزیت کالا و مسافر و راه‌های شریانی دارای اهمیت خاصی است و کریدورهای جنوب به شمال و غرب به شرق در استان، از کریدورهای ملی کشور است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه احداث باندهای دوم بزرگراه‌ها در استان نسبت به استان‌های دیگر دیرتر شروع شده و سهم ما نسبت به متوسط کشوری پایین‌تر است، بیان کرد: دو محور دیهوک- راور- فردوس- بجستان و زاهدان- بیرجند- مشهد از کریدورهای اصلی کشور بوده که ارتباط استان‌های جنوبی و بنادر جنوبی را به استان خراسان رضوی و کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه فراهم می‌کند.

طول این دو محور ۷۸۰ کیلومتر است که با توجه به اهیمت این دو محور و بیشترین برخورداری شهرستانها جزء پروژه‌های مصوب ریاست جمهوری قرار گرفته که طول ۲۰۰ کیلومتر باند دوم از این دو محور زیر بار ترافیک است.

جعفری مجموع اعتبار مصوب این دو پروژه را ۱۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: ۱۲۰ کیلومتر از این دو محور آماده آسفالت است که اگر تخصیص این دو پروژه به بالای ۵۰ درصد برسد تحول خوبی در این راه‌ها انجام خواهد شد.

به گفته وی یک هزار و ۷۳۰ کیلومتر باند دوم در استان در حال اجرا است ولی سهم بزرگراه‌های استان نسبت به متوسط کشوری پایین است و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه به طول راه‌های استان می‌بایست اضافه شود که به متوسط کشوری برسیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه در بحث راه روستایی وضعیت استان مناسب است، عنوان کرد: از ۹۰۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان ۷۸۵ روستا دارای راه آسفالته و ۱۲۱ روستا فاقد راه آسفالته و ۶۱ روستا در دست اجراست.

نظر شما