شناسهٔ خبر: 15930 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آدم نژاد در نشست خبری خبر داد:

داشبورد مدیریتی سازمان راهداری رونمایی شد/ فعالیت سازمان راهداری به صورت برخط در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد/ ارائه عملکرد سازمان راهداری بر مبنای حقوق شهروندی

شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: با راه‌اندازی داشبورد مدیریتی سازمان راهداری مردم می‌توانند به اطلاعات عملکردی سازمان راهداری در حوزه‌های مختلف دسترسی داشته باشند و عملکرد سازمان را قضاوت کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ شهرام آدم نژاد امروز سه‌شنبه یکم دی‌ماه در نشست خبری رونمایی از داشبورد مدیریتی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن تبریک روز راهدار گفت: برای به حداقل رساندن تصمیمات سلیقه‌ای و فردی علم مدیریت راهکارهایی مثل استفاده از داده‌های درست ارائه کرده است و بر همین مبنا سازمان راهداری به سمتی رفت که تمام اطلاعات را در سیستم‌ها ثبت و سپس برخط کند.

وی با بیان اینکه گام اول در این پروژه ثبتی کردن داده‌ها بود٬ توضیح داد: بر همین اساس ثبتی کردن و برخط کردن بارنامه‌ها٬ صورت وضعیت‌ها٬ ترددشمارها٬ سیستم‌های CMR ناوگان بین‌المللی٬ معاینه فنی٬ کارت هوشمند٬ کلیه عملیات ترانزیتی٬ سامانه اضافه تناژ WIM٬ دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلفات سرعت٬ سامانه هواشناسي جاده‌ای RWIS٬ کارت سلامت رانندگان٬ شبکه عوارض کشور GIS٬ سیستم مدیریتی ناوگان راهداری FMS٬ سامانه پرداخت الكترونيكي عوارض ETC و داده‌ها دیگر انجام شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه با در اختیار داشتن داشبورد مدیریتی تصمیم‌گیری‌ها درست و به موقع خواهد بود٬ گفت: داشبورد مدیریتی موجب می‌شود تصمیمات فردی و سلیقه‌ای که برای دستگاه‌های کشور یک آفت بزرگ به شمار می‌آید به حداقل برسد.

وی گام بعدی در تهیه این پروژه را نمایش شاخص‌ها و نتایج داده‌های اولیه در داشبوردی مدیریتی عنوان و اظهار کرد: برای مثال وقتی به داشبورد خودرویی نگاه می‌کنیم چند شاخص مثل میزان مصرف سوخت٬ دور موتور و غیر را نمایش داده شده است و در این داشبورد مدیریتی نیز شاخص‌ها به صورت پردازش شده‌ به نمایش در می‌آید و در واقع یک هوش سازمانی ایجاد می‌کند و این هوش سازمانی موجب تشکیل یک ساختار کنترلی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کاهش انحراف معیار تصمیمات٬ نزدیک شدن تصمیم‌گیری‌ها در سازمان و پرهیز از تصمیمات سطحی را از ویژگی‌های مثبت داشبورد مدیریت خواند و افزود: با تغییرات مدیران نیز داشبورد مدیریتی موجب می‌شود تا استراتژی یکسان باقی بماند و تصمیمات فردی نتواند مسیر و استراتژی سازمان را دچار انحراف کند.

وی با بیان اینکه دسترسی به داشبورد مدیریتی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بسیار آسان و ساده است یادآور شد: سعی می‌کنیم تا یک ماه آینده داشبورد مدیریتی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در دسترس مردم قرار گیرد تا مردم ضمن استفاده از اطلاعات عملکردی سازمان درباره عملکرد مجموعه نیز قضاوت کنند.

آدم‌نژاد سازمان راهداری را سازمانی پیش‌رو برای در معرض عموم قرار دادن اطلاعات خواند و با اشاره به وجود سامانه ۱۴۱ که اطلاعات بسیاری را پیش از این در اختیار مردم قرار می‌داد٬ افزود: همان اطلاعات در مواقع اوج سفر برای توزیع مناسب ترافیک کمک‌های بسیاری را به ما و مردم کرده است و اطلاعات این داشبورد نیز که به زودی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.

وی تصمیم‌گیری‌های درست و عمیق بر مبنای اطلاعات علمی را یکی دیگر از ویژگی‌های داشبور مدیریتی خواند و ادامه داد:‌ تحلیل و آنالیز اطلاعات داشبورد می‌تواند به حمل و نقل کشور کمک زیادی کند علاوه بر این می‌تواند به نیازهای دیگر کشور که مرتبط به بخش حمل و نقل هستند پاسخ دهد و سازمان‌هایی مثل سازمان هلال احمر٬ امداد و نجات و پلیس راه نیز می‌توانند از اطلاعات داشبورد مدیریتی استفاده کنند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: داشبورد مدیریتی بر مبنای حقوق شهروندی در دسترس عموم مردم٬ دانشگاهیان و کاربران خاص قرار می‌گیرد و سازمان راهداری به عنوان یک سازمان پیش‌رو نه تنها در وزارت راه و شهرسازی بلکه در کشور براساس حقوق شهروندی عملکرد خود را با داشبورد مدیریتی در معرض قضاوت عموم قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه ارتباط داشبورد مدیریتی با مردم یکسویه نخواهد بود و از نظرات و پیشنهادات مردم برای بهبود و عملکرد بهتر این پروژه استفاده می‌شود یادآور شد: پیش از این نیز سامانه ۱۴۱ به صورت پیامکی و یکسویه بود ولی از ۲ هفته قبل که امکان ارسال عکس و فیلم از سوی مردم به سامانه ایجاد شد تقریباَ از تمام مناطق کشور حوادث و رویدادها برای سامانه ارسال شده است.

آدم‌نژاده با اشاره به اینکه نتیجه ۱۷ پروژه بزرگ در داشبورد مدیریتی به تناسب وزن و اهمیت جمع آوری شده است گفت: نمی‌توان رقم دقیقی برای راه‌اندازی این داشبور اعلام کرد چراکه کار هریک از این پروژه‌ها ۲ سال پیش با بودجه‌های متفاوتی آغاز شده و نتیجه آنها در داشبورد مدیریتی گردآوری شده است.

وی ادامه داد: سازمان‌های کشور در آینده باید با داشبورد مدیریتی اداره شوند و فکر نمی‌کنم در آینده‌ شاهد بقای سازمانی بدون داشبورد مدیریتی باشیم و این سامانه مدیریتی از بسیاری هزینه‌ها می‌کاهد و موجب صرفه‌جویی و به حداقل رسیدن تصمیم‌گیری‌های غلط می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: با استفاده از داشبورد مدیریتی می‌توان عملکرد مدیران اجرایی سازمان را نیز ارزیابی کرد و درباره جابه جایی مدیران نیز تصمیم‌گیری کرد.

آدم نژاد افزود: تا پایان سال ۹۵ تمام جاده‌های شریانی به سیستم اضافه تناژ ﴿WIM﴾ مجهز می‌شوند تا ۷۵ درصد محورهای کشور که بار اصلی ترافیکی را به دوش می‌کشند به این سیستم مجهز شوند. طبق برآورد صورت گرفته سالانه ۱۸۰۰ میلیارد تومان به جاده‌های کشور بر اساس اضافه تناژ خسارت وارد می‌شود که با این سیستم از آسیب به جاده‌ها جلوگیری می‌شود.

وی درباره آمار کاهش تخلفات رانندگی پس از نصب دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف سرعت گفت: پس از نصب تعداد ۶۸۰ دوربین نظارتی و ۴۰۰ دوربین ثبت تخلف سرعت طبق آمار سرعت خودروهای متخلف متوسط ۷ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا کرده است./

نظر شما