شناسهٔ خبر: 15955 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

کیل‌کلویسترزیل در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

تشریح اقدامات مهم شرکت هلندی در شهر فرودگاهی امام(ره)/ آمادگی بزرگترین شرکت‌های دنیا برای ورود به شهر فرودگاهی امام(ره)/ آغاز فرآیند ایجاد شهرفرودگاهی با شناخت بازارهای اقتصادی/ توجه سرمایه‌گذاران روی ظرفیت ۲۲ میلیونی ترمینال ایران‌شهر

کیل کلویسترویل قائم مقام و نماینده تام‌الاختیار رئیس شرکت ناکو هلند که مشاور کارفرمای پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) است، با اشاره به روند فعالیت‌های خود برای اجرای پروژه، تهیه نقشه شهر فرودگاهی و شناسایی بازار اقتصادی برای مکان‌یابی مراکز مختلف در این فرودگاه را دو اقدام مهم فعالیت‌های شرکت ناکو اعلام کرد.

کیل کلویسترزیل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات شرکت ناکو به عنوان شرکت مشاور کارفرمای پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه موقعیت کشور ایران به گونه‌ای است که ظرفیت‌های زیادی دارد و جهانیان نیز به آن واقف هستند، گفت: فرودگاه هر کشور دروازه و معرف آن کشور است و امیدوارم با ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در شهر فرودگاهی سرمایه‌گذاران زیادی به ایران بیایند به طوریکه موجب پیشرفت فرودگاه بین المللی امام (ره) و کشور ایران شود.

رئیس اجرایی شرکت هلندی ناکو درباره شهرهای فرودگاهی در دنیا گفت: در برخی کشورهای دنیا نه فقط شهر فرودگاهی بلکه دهکده‌های فرودگاهی داریم و این به دلیل وسعت آن فرودگاه‌ها است.

وی اراضی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) را یکی از مزیت‌های خوب این فرودگاه برای ایجاد شهر فرودگاهی عنوان کرد و افزود: اراضی وسیع این فرودگاه بین‌المللی ظرفیت فعالیت‌های مختلف در فرودگاه را فراهم می‌آورد.

کیل کلویسترزیل به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و به طور خاص صنعت هوانوردی کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه تحریم‌ها منجر شده کشور ایران آن طور که انتطار می‌رفت در صنعت فرودگاهی رشد نداشته است که امیدوارم به زودی با ورود شرکت ناکو و تمهیداتی که اندیشیده شده شاهد رشد اقتصادی در فرودگاه بین المللی امام (ره) باشیم.

قائم مقام و نماینده تام‌الاختیار رئیس شرکت ناکو هلند با ابزار خوش‌بینی به چشم‌انداز صنعت فرودگاهی ایران در دوران پس از رفع تحریم‌ها گفت: فاکتورهای زیادی برای موفقیت یک شهر فرودگاهی وجود دارد که به طور خاص یکی از مهمترین فاکتورها «نیروی انسانی» است.

پیشرفت شهر فرودگاهی امام خمینی به زودی مشاهده می‌شود

وی افزود: همه مردم ایران باید آگاه باشند که پدید شهر فرودگاهی پدیده‌ای نیست که به زودی اجرایی شود و نباید به عنوان یک «پروژه» به آن نگاه کرد بلکه ایجاد شهر فرودگاهی یک «فرآیند» است که هر چند زمان‌بر خواهد بود اما پیشرفت‌های آن به زودی مشاهده می‌شود.

کیل کلویسترزیل با اشاره به مهمترین شاخصه قرارداد اجرای شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: مهمترین شاخص قرارداد اجرای این پروژه این است که هر چه سریعتر وارد فاز تهیه نقشه شهر فرودگاهی شویم چون داشتن یک نقشه خوب، نقشه راه ما است تا هر چه سریعتر این پروژه اجرایی شود.

رئیس اجرایی شرکت هلندی ناکو افزود: موضوعی که بر روی آن تاکید داریم این است که سال اول پروژه شهر فرودگاهی سال بسیار سرنوشت سازی است که از روز اجرای قرارداد به مدت یکسال آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: فاز اول پروژه به جمع‌آوری اطلاعات اختصاص دارد چراکه طی ۳۰ سال گذشته شرکت‌های مختلفی شهرهای فرودگاهی دنیا را اجرا کردند و اکنون اطلاعات زیادی از این تجربیات وجود دارد اما این داده‌ها دسته بندی نیست. کاری که شرکت ناکو طی یکسال آینده انجام خواهد دارد جمع‌آوری و پالایش این اطلاعات است.

کیل کلویسترزیل با بیان اینکه «توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)» و «ایجاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)» دو پروژه مهم شرکت ناکو هستند که دو مقوله جدا از یکدیگر محسوب می‌شوند گفت: شناسایی اقتصادی و بازار شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، بر اساس اطلاعات و تجربیات جمع‌آوری شده در فاز نخست مهمترین گام اجرای این پروژه خواهد بود. شناسایی بازار ما را سوق می‌دهد به سمت مکان‌یابی واحدها و مراکز مختلف شهر فرودگاهی و اینکه چه پروژه‌ای در چه منطقه‌ای مکان‌یابی شود.

قائم مقام و نماینده تام‌الاختیار رئیس شرکت ناکو هلند با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین اقدامات ما به عنوان مشاور کارفرمای شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) شناسایی بازار اقتصادی به عنوان یک مقوله بسیار مهم است، افزود: بر اساس این شناسایی در واقع مشخص می‌شود که چه پروژه‌هایی تعریف شود که منافع اقتصادی برای شهر فرودگاهی امام (ره) و کشور ایران داشته باشد.

زمان برگزاری مناقصه ترمینال «ایران‌شهر» فرودگاه امام هنوز مشخص نیست

وی با بیان اینکه قرارداد اولیه اجرای پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با شرکت ناکو ۵ ساله است در پاسخ به این سوال که مناقصه جذب سرمایه‌گذار ترمینال مسافری «ایران‌شهر» این فرودگاه با ظرفیت ۲۰ تا ۲۲ میلیون مسافر در سال چه زمانی برگزار می‌شود گفت: نمی‌توانم بگویم چه زمانی مناقصه جذب سرمایه‌گذار این پروژه برگزار می‌شود.

مشاور کارفرمای شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه حتی باید بر روی ظرفیت ۲۲ میلیونی مسافر ترمینال ایران‌شهر کار مطالعاتی صورت گیرد که آیا این میزان مسافر برای این فرودگاه در آینده پیش بینی می‌شود یا خیر گفت: نمی‌توان زمانی برای جذب سرمایه‌گذار به منظور احداث ترمینال ایران‌شهر مطرح کرد. تقریبا حدود یک تا دو ماه زمان برای هم‌اندیشی و مذاکره با کارفرما برای مطالعه این ظرفیت مسافری نیاز است سپس وارد فاز برگزاری مناقصه خواهیم شد.

آمادگی سرمایه‌گذاران برای ورود به ایران پس از برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری

کیل کلویسترزیل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارزیابی وی از برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی که در ماه نوامبر (مهرماه) و بازخورد آن وجود حدود ۳ ماه از زمان برگزاری این همایش اظهار کرد: من بعد از آن همایش با سرمایه‌گذاران زیادی مذاکره داشتم و می‌توانم امروز بگویم که سرمایه‌گذاران برای مشارکت در حوزه شهر فرودگاهی ایران ورود داشتند.

وی افزود: بازخوردی که از شرکت‌کنندگان همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در حوزه‌های حمل و نقل و مسکن گرفتم این بود که سرمایه‌گذاران زیادی علاقمند به سرمایه گذاری در ایران هستند. خارج از ایران کمپانی‌های بسیار بزرگی به دنبال ایجاد شعب شرکت‌های خود در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) هستند تا سهمی از بازار اقتصادی ایران داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قرارداد اجرای پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) روز شنبه هفته جاری (۲۸ آذرماه) بین کیل کلویسترزیل قائم مقام و نماینده تام‌الاختیار شرکت ناکو هلند به عنوان شرکت مشاور کارفرمای این پروژه و محمود نویدی مدیرعامل شرکت این شهر فرودگاهی به امضا شد.

طبق ماده ۱۶۶ قانون پنجم برنامه توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان یک مرکز مهم توسعه تجاری شهر تهران و در قالب یک قطب بین‌المللی تجاری و ارائه خدمات پروازی به ۹۰ میلیون مسافر طراحی شده است.

وجود امکانات دسترسی سریع از جمله بزرگراه‌ها، جاده‌ها، راه‌آهن، مترو و همچنین نظام حمل و نقل هوایی در این منطقه و طراحی مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری در کنار خدمات سیاحتی و فرهنگی، این شهر فرودگاهی را از ویژگی‌های خاص برخوردار می‌سازد.

اجرای شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نه فقط به عمران و آبادانی منطقه می‌افزاید بلکه درآمدهای حاصل از آن تضمین‌کننده توسعه اهداف فرودگاه خواهد بود.

شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به وسعت ۱۴ هزار هکتار ساخته می‌شود که فاز نخست این پروژه شامل ترمینال مسافری «سلام» با ظرفیت حدود ۵ میلیون مسافر در سال، ترمینال مسافری «ایران‌شهر» با ظرفیت ۲۰ تا ۲۲ میلیون مسافر در سال و ایجاد منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه تجاری خواهد بود/.

نظر شما