شناسهٔ خبر: 16007 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در سومین اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای ساحلی دریای خزر مطرح کرد:

آمادگی ایران برای ارائه تسهیلات ترانزیتی به کشورهای حاشیه خزر و خلیج فارس/ تبدیل خزر به دریای صلح و دوستی/ عزم جدی کشورهای ساحل خزر بر همکاری‌های اقتصادی/ ایجاد بلوک اقتصادی قدرتمند/ ۱۵ پیشنهاد به اعضای اجلاس

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران برای ارائه تسهیلات ترانزیتی به کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس خبر داد و گفت: می‌توانیم دریای خزر را به دریای صلح و دوستی تبدیل کنیم و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش روند رو به رشد توسعه اقتصادی در حوزه دریای خزر باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز چهارشنبه دوم دی ماه در سومین اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای ساحلی دریای خزر گفت: امیدوارم حضور کشورهای حاشیه دریای خزر منجر به توسعه در این گوشه از جهان که دارای تمدن دیرینه است شود و شاهد رفت و آمدهای مکرر باشیم و کریدورهای شمال جنوب در شرق و غرب خزر به صورت ریلی و جاده‌ای هر چه بیشتر فعال ‌شود. ضمن اینکه کریدور دریایی نیز بیش از پیش رونق یابد.

وی ادامه داد: کشورهای حاشیه دریای خزر دارای سابقه تاریخی بسیار گسترده‌ای هستند و مطمئن هستم می‌توانیم دریای خزر را به دریای صلح و دوستی تبدیل کنیم تا این صلح و دوستی را هر چه بیشتر تعمیق دهیم و تمام کشورهای حاشیه دریای خزر از منافع آن بهره‌مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیدوارم این گردهمایی بتواند بسترهای لازم را جهت توسعه و پیشرفت اقتصادی منطقه و به ویژه شبکه‌های حمل و نقل کشورهای ساحلی دریای خزر در رفع مشکلات موجود فراهم آورد.

عضو کابینه دولت یازدهم افزود: خرسندم که امروز اعلام می‌کنم موانع تحریمی که مانع همکاری وسیع‌تر ما با کشورهای حاشیه دریای خزر بود رفع شده است. مستحضر هستید که پرونده جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ادعای غرب در خصوص غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی اتمی که طی ۱۴ سال بدون دلیل و صرفا به اتهام‌های واهی منجر به محدودیت‌هایی برای ایران شده بود به کلی از دستور کار آژانس خارج شد و بطلان ادعاهای دیگران و حقانیت جمهوری اسلامی ایران مشخص شد.

آخوندی ادامه داد: برگزاری سومین اجلاس وزرای حمل و نقل دریای خزر به فاصله یک سال پس از دومین اجلاس بیانگر عزم جدی و شرایط سیاسی مناسب کشورهای ساحلی دریای خزر به همکاری‌های اقتصادی و تجاری طی سال های اخیر است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید براینکه برگزاری منظم این اجلاس‌ها فرصت‌های زیادی را برای همکاری و تعامل همه جانبه میان دولت‌ها و ملت‌های حاشیه دریای خزر در زمینه تجارت و همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌آورد گفت: بهره‌برداری از این فرصت مستلزم برنامه‌ریزی بلند مدت و مدیریت مشترک کشورها در زمینه توسعه حمل و نقل است تا ساکنان ساحلی دریای خزر بتوانند از فرصت‌های ایجاد شده در منافع مشترک به خوبی استفاده کنند.

وی ادامه داد: از مهمترین موضوعات مطرح شده در دو اجلاس قبلی که به ترتیب در سال ۲۰۰۹ در جمهوری آذربایجان و ۲۰۱۴ در فدراسیون روسیه برگزار شد می‌توان به تاکید وزرا بر اهمیت ویژه توسعه کریدور حمل و نقل بین‌المللی تراسیکا و کریدور شمال- جنوب به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی و اجرایی حمل و نقل به اروپا-آسیا و بالعکس و ضرورت افزایش در سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل کشورهای مسیر، نوسازی سیستم‌های حمل و نقل، استفاده از فناوری‌های پیشرفته در فرآیندهای حمل و نقل، تاسیس و توسعه مراکز لجستیک، فراهم کردن تسهیلات برای فعالیت شرکت های حمل و نقل و از بین موانع موجود، گسترش استفاده از حمل و نقل ترکیبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های آن، اهمیت تامین امنیت حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی و دریا نوردی، حفاظت از محیط زیست و نیز سازماندهی خطوط کشتیرانی مسافری و دریایی و ساخت راه آهن در دریای خزر اشاره کرد.

آخوندی اظهار کرد: به رغم اهتمام جدی کشورهای ساحلی خزر بر توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی متاسفانه زیرساخت‌های کنونی در این حوزه به حد کافی توسعه یافته نیست و با ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و تولیدی موجود در کشورهای این منطقه فاصله زیادی دارد بنابراین ضرورت دارد به منظور ارتقای همکاری‌های تجاری و رفاه اقتصادی مردم منطقه برنامه‌ریزی جامعی جهت توسعه زیرساخت‌ها و انسجام حوزه حمل و نقل منطقه صورت پذیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: کشورهای بزرگ و قدرتمند حاشیه دریای خزر با مساحتی بالغ بر ۲۲ میلیون کیلومتر مربع جمعیتی در حدود ۲۵۶ میلیون نفر را در خود جای داده‌اند و با در اختیار داشتن حدود ۶۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری و تولید ناخالص داخلی بالغ بر ۴ تریلیون دلار و نرخ رشد اقتصادی متوسط ۴.۶ درصدی از شرایط بسیار مناسبی جهت تبدیل این منطقه به یک بلوک اقتصادی قدرتمند بهره‌مند هستند و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش روند رو به رشد توسعه اقتصادی در حوزه دریای خزر باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در نوامبر سال جاری میزبان هفتمین اجلاس مشترک پنج جانبه مدیران بنادر کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر بود. در این نشست طرف‌ها به توافقات خوبی در زمینه انجام امور مربوط به ایجاد کمیسیون هیدروگرافی منطقه خزر و هماهنگ‌کننده فرعی این منطقه، اعلام اعضای کارگروه تدوین یادداشت تفاهم کنترل و بازرسی پنج‌جانبه جهت بررسی و انعقاد این یادداشت تفاهم، اجرایی کردن یادداشت تفاهم شناسایی محدوده سفرهای نزدیک به ساحل، توسعه حمل بار توسط کشتی‌ها بین بنادر کشورهای ساحلی دریای خزر، اجرایی کردن مقررات، الزامات و استانداردهای مربوط به حفظ محیط زیست منطقه خزر، بررسی ایجاد شرکت‌های خصوصی کشتیرانی مشترک کشورهای حوزه خزر، ایجاد تسهیلات پزشکی، بهداشتی و رفاهی برای دریانوردان، اعلام مراکز تماس کشورها برای اجرای فوری و سریع عملیات جستجو و نجات در دریا، اعلام نظرات کارشناسی در خصوص پایین آمدن سطح آب دریای خزر و تاثیر آن در کشتیرانی و بنادر حاشیه‌ای دریای خزر و مطلع کردن یکدیگر از تغییر عمق‌ آب برای پذیرش کشتی‌ها در بنادر این حوزه دست یافته‌اند که انتظار می‌رود با همکاری کشورهای حوزه دریای خزر اجرایی شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه تجارت و حمل و نقل ترانزیتی در منطقه و ارائه تسهیلات مناسب به کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر آمادگی دارد با بهره‌گیری کامل از ۱۸۵ میلیون تن ظرفیت عملیاتی بنادر خود در سواحل جنوب و شمال بهترین خدمات ترانزیتی را هر ساله به کشورهای دوست و برادر واقع در حوزه دریای خزر ارائه کرده و نیازهای ترانزیتی آن‌ها را پاسخگو باشد.

آخوندی به اجلاس‌های گذشته و نیز نشست اخیر مدیران بنادر دریای خزر در بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: در این نشست‌ها در کنار توسعه تجارت منطقه، ارتقای ایمنی دریانوردی در چارچوب اهداف توسعه پایدار ملل متحد و صیانت از محیط زیست دریای خزر از اهمیت شایانی برخوردار است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ترانزیت در دنیای امروز با توجه به روند جهانی‌شدن اقتصاد روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود و آن‌چه منافع اقتصادی ترانزیت از خاک کشورها را حائز اهمیت می‌کند بازدهی خوب آن در بازگشت سرمایه، درآمد ارزی و کمک به موازنه تجاری کشورهاست. اعتقاد ما بر این است که ایجاد امکانات و تسهیلات لازم جهت گسترش حمل‌ونقل ترکیبی دریایی، ریلی و جاده‌ای در قلمروی کشورهای حاشیه دریای خزر به ارتقای سطح فعالیت‌های حمل و نقلی، توسعه کریدورهای ترانزیتی و استحکام روابط بین کشورهای این حوزه کمک قابل توجهی می‌کند.

وی افزود: از این رو جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ۲۵ مرز ترانزیتی فعال جاده‌ای، پنج مرز ریلی و ۱۳ بندر تجاری، ۱۰ فرودگاه بین‌المللی ارتباطات گسترده‌ای را در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی برای کشورهای منطقه ایجاد کرده است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس استانداردها و مقررات بین‌المللی ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی) تلاش‌های گسترده‌ای را برای ایجاد ظرفیت حداکثری و ارائه خدمات مطلوب و بهینه در امر هوانوردی و ایمنی آن انجام داده است به طوری که پروازهای عبوری از فضای ایران که تا ژوئن ۲۰۱۴ روزانه حدود ۱۴ پرواز از منطقه شرق و جنوب شرق آسیا به سمت غرب به ویژه اروپا و بالعکس بود به حدود ۹۰۰ پرواز در شبانه روز رسیده است.

حمل‌ونقل ترکیبی در حوزه خزر در اولویت همکاری‌های پنج کشور قرار بگیرد

آخوندی با بیان این‌که در نظر داریم تمام کریدورهای ریلی و جاده‌ای کشور را با اتصال به کریدورهای بین‌المللی منطقه توسعه دهیم اظهار کرد: هم اکنون ایران عضو شبکه آزادراه‌های آسیایی و شبکه راه‌آهن‌هایی آسیایی، کریدور حمل و نقل آسیا- قفقاز – اروپا موسوم به تراسیکا و کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال ـ جنوب است که این ارتباطات در توسعه حمل‌ونقل منطقه بسیار حائز اهمیت هستند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: عملیاتی کردن حمل‌ونقل ترکیبی در حوزه خزر از حمله مسیر ریلی موجود بین بنادر جنوبی ایران با ترکمنستان و جمهوری قزاقستان، روسیه، کشورهای اروپایی و بالعکس در شرق دریای خزر و نیز کریدور قزوین ـ رشت ـ آستارا ـ مسکو به سمت اروپا و بالعکس در غزب دریای خزر باید در اولویت همکاری‌های پنج کشور قرار گرفته و با تشویق و جذب متصدیان حمل و نقل (فورواردها) و اپراتورهای توانمند و حرفه‌ای در دو مسیر مذکور زمینه تجاری‌سازی، بازاریابی و بازارسازی آن‌ها را فراهم می‌آوریم.

وی افزود: در این راستا ضروری است نسبت به ایجاد مراکز لجستیک و زنجیره تامین و برقراری سیستم پنجره واحد گمرکی در نقاط مرزی کشورهای حاشیه خزر اهتمام ویژه‌ای به عمل آورند.

لزوم رفع موانع فیزیکی، حقوقی و تعرفه‌ای در پروژه خط آهن شرق دریای خزر

آخوندی گفت: کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان هزینه‌های زیادی را برای تکمیل و احداث خط آهن شرق دریای خزر که قزاقستان، ترکمنستان و ایران هستند صرف کرده‌اند بنابراین آن‌چه امروز اهمیت وافری دارد رفع موانع فیزیکی، حقوقی و تعرفه‌ای مانند نظام تعرفه‌های واحد برای عملیاتی کردن هر چه مطلوب‌تر این کریدور است. این مسیر حدواسط بین شرق آسیا و کشورهای جنوب خلیج فارس و آسیای میانه است که وضع کننده مسیرهای جنوبی شمالی از ایران، ترکمنستان و قزاقستان به روسیه و شمال اروپا است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مسیر ریلی ایران، ترکمنستان  قزاقستان مراکز تولید و مصرف را به خوبی به یکدیگر متصل کرده است و غیر از اتصالات حمل و نقلی مزایای ترانزیتی فراوانی دارد گفت: باید تدابیری اندیشیده شود تا هر چه سریع‌تر امکان حصول و هدف ترانزیتی پنج میلیون تن در کوتاه مدت و ۱۰ میلیون تن این کریدور منطقه‌ای فراهم شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران توسعه زیربناهای حمل‌ونقل جاده‌ای، هوایی، دریایی و به ویژه ریلی را در برنامه ششم توسعه قرار داده است که از سرمایه‌گذاران توانمند و علاقه‌مند دعوت می‌کند تا در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی جمهوری اسلامی ایران اعم از جاده‌، راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ به روش‌های سرمایه‌گذاری BOT  و BLT  به همراه تامین تجهیزات و ماشین‌آلات مربوط به آن‌ها مشارکت کنند.

آخوندی یادآور شد: در روش سرمایه‌گذاری به روش BLT سرمایه‌گذار تاسیسات را ایجاد می‌کند و آن را به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار بهره‌بردار قرار می‌دهد و سود خود را نیز مستهلک می‌کند. تامین تجهیزات، ماشین‌آلات یا هواپیما نیز از طریق ایجاد شرکت‌های مشترک، اجاره، اجاره به شرط تملیک و یا فروش مستقیم امکان‌پذیر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به آن‌چه گفته شد و وجود ظرفیت‌ها و بسترهای مناسب همکاری در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل پیشنهادهایی به شرح زیر ارائه می‌شود:

۱. عملیاتی کردن حمل‌نقل ترکیبی در حوزه خزر در مسیر ریلی موجود بین بنادر جنوبی با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، روسیه – اروپا و بالعکس در شرق خزر

۲. کریدور قزوین ـ رشت ـ آستارا ـ مسکو به سمت اروپا در غرب خزر

۳. ایجاد مراکز لجستیک و زنجیره تامین و برقراری سیستم پنجره واحد گمرکی در نقاط مرزی کشورهای خزر

۴. رفع موانع فیزیکی و غیر فیزیکی، حقوقی و تعرفه‌ای برای کریدور ریلی شرق خزر فی مابین ترکمنستان، قزاقستان و ایران

۵. تاسیس صندوق مشترک تامین مالی پروژه‌های مشترک و عرضه آن در سطح بین‌المللی

۶. ترغیب سرمایه‌گذاری و تامین مالی به منظور توسعه زیرساخت‌های کلیه شقوق حمل‌ونقل حوزه دریای خزر اعم از راه‌آهن، بنادر، فرودگاه و جاده و نیز ایجاد بسترهای لازم جهت حضور فعال بخش‌های خصوصی دراین زمینه در قالب روش‌های BOT، BLT  و ‍‍‍‍PPP

۷. تبادل نظر پیرامون به کارگیری تکنولوژی‌های نوین و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی در کلیه بخش‌های حمل و نقل منطقه اعم از دریایی، جاده‌ای، ریلی و هوایی

۸. مذاکره پیرامون اتخاذ راهکارهای مطلوب در راستای توسعه ترانزیت بین مقاصد کشورهای حوزه خلیج فارس، شبه قاره هند، جنوب و جنوب شرق آسیا، آسیای مرکزی، فدراسیون روسیه، اروپا و بالعکس

۹. توسعه و تسهیل حمل‌ونقل چندوجهی و ترکیبی و رفع موانع موجود از قبیل کاهش عارض ناوگان جاده‌ای و ارتقای کیفیت جاده‌ها بر اساس استانداردهای بین‌المللی، افزایش ساعات کار گمرکات، برقراری سیستم ژنجره واحد در گمرکات مرزی، ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی، مدرن‌سازی زیرساخت‌های موجود حمل و نقل، ارائه تسهیلات جهت تردد واگن‌های کشورهای حوزه خزر، اتخاذ رویه مشترک و یکسان جهت تسهیل صدور روادید برای تجار و دست‌اندرکاران حمل‌ونقل و بررسی موضوع لغو روادید برای ایشان در راستای رونق تجارت و ترانزیت منطقه

۱۰. تدوین و اجرای تفاهم‌نامه‌های جامع در زمینه‌های حفاظت از محیط زیست دریایی و کاهش تاثیرات مضر حمل‌ونقل بر آن

۱۱. استفاده از فناوری‌های پیشرفته ماهواره‌ای و اجرای پروژه‌های مشترک سیستم‌های واکنش سریع در حمل‌ونقل جهت رویارویی با حملات تروریستی، سوانح طبیعی و حوادث ناشی از نقایص فنی و همکاری مشترک در زمینه جستجو و نجات دریایی

۱۲. تشکیل دوره‌ای کمیته‌های مشترک کارشناسی با حضور نمایندگان بخش‌های خصوصی و تشکل‌های صنفی حمل ‌ونقلی به منظور تسریع در بررسی مسائل و مشکلات موجود و ارتقای مبادلات حمل‌ونقلی

۱۳. توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی، بازدیدهای علمی، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی و تبادل دانش در کلیه بخش‌های حمل و نقل

۱۴. راه‌اندازی خطوط منظم مسافری (گردشگری) در بخش‌های ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی بین کشورهای حوزه دریای خزر

۱۵. تعیین نقاط تماس در بیانیه پایانی اجلاس به منظور اجرایی کردن مفاد بیانیه.

نظر شما