شناسهٔ خبر: 16013 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر حمل و نقل جمهوری آذربایجان در نشست مطبوعاتی مطرح کرد:

دستور الهام علی‌اف برای اتصال راه آهن آذربایجان به مرز ایران/ افزایش خدمات حمل و نقلی در حوزه‌های بار و مسافر

ضیا آرزومانویچ محمدوف محمدوف با بیان اینکه رئیس جمهور آذربایجان دستور احداث هرچه سریعتر مسیرهای ریلی این کشور را صادر کرده است گفت: هدف ما ایجاد حمل و نقل ایمن همراه با آسایش است تا از طریق بخش های مختلف حمل و نقل به ویژه راه آهن فراهم شود به همین دلیل در این اجلاس با یکدیگر مذاکره کردیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضیا آرزومانویچ محمدوف وزیر حمل و نقل کشور آذربایجان امروز چهارشنبه دوم دی ماه در نشست مطبوعاتی سومین اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای حاشیه ساحلی دریای خزر با بیان اینکه در کشور آذربایجان شورای هماهنگی ترانزیت راه اندازی و ایجاد شده است گفت: در این راستا به سازمان‌های اداری آذربایجان دستور داده شد تا تعرفه‌های قابل رقابت برای استفاده از حمل و نقل ریلی و سایر شقوق حمل و نقل وضع کنند.

وی ادامه داد: کشور آذربایجان اقدامات زیادی در زمینه حمل و نقل بین بندر آکتائو و بندر ترکمن‌باشی انجام داده است و آمادگی داریم در بندر باکو نیز بندر لجستیکی دایر کنیم.

وزیر حمل و نقل جمهوری آذربایجان اضافه کرد: اخیرا ترمینال دوم بندر باکو راه اندازی شده ضمن اینکه با توسعه اسکله های این بندر ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر باکو تا حدود ۱۰ میلیون تن در سال افزایش یافته که می تواند به ۱۰۰ هزار کانتینر خدمات دهد.

محمدوف با بیان اینکه رئیس جمهور آذربایجان دستور احداث هرچه سریعتر مسیرهای ریلی این کشور را صادر کرده است گفت: در این اجلاس مسائل و مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل بین ۵ کشور به صورت سیستماتیک بررسی شد و موضوعاتی هستند که مورد توجه دولت ها و ملت های کشورهای حاشیه دریای خزر قرار دارد.

وی ادامه داد: در بیانیه پایانی این اجلاس توافقاتی در خصوص همکاری های کشورهای دریای خزر صورت گرفت تا خدمات حمل و نقلی در حوزه های بار و مسافر بیش از پیش افزایش و کیفیت حمل و نقل نیز ارتقا یابد.

وزیر حمل و نقل کشور آذربایجان اظهار کرد: هدف ما ایجاد حمل و نقل ایمن همراه با آسایش است تا از طریق بخش های مختلف حمل و نقل به ویژه راه آهن فراهم شود به همین دلیل در این اجلاس با یکدیگر مذاکره کردیم.

محمدوف کریدور شمال-جنوب را یکی از مهمترین پروژه های کشورهای حاشیه دریای خزر عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۰ سال در خصوص ایجاد این کریدور مذاکره شد که قرار بود راه آهن آذربایجان و خط ریلی ایران نیز به مرز دو کشور متصل شود و همچنین قرار است پل آستارا-چای در مرز دو کشور به صورت سرمایه گذاری مشترک ۵۰ درصدی از طرف هر دو کشور احداث شود.

وی  با بیان اینکه برای اتصال به مرز ایران باید حدود ۸ تا ۸.۵ کیلیومتر از کشور آذربایجان به سمت مرز ریل گذاری شود گفت: در همین راستا به دستور الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان مقرر شد اعتبارات لازم برای اتصال راه آهن این کشور به پل آستارا-چای در مرز مشترک با ایران اختصاص یابد.

محمدوف افزود: با ایجاد پل آستارا-چای بار از روی این پل از طریق واگن به کامیون ترانشیپمنت می شود. با احداث کریدور شمال-جنوب ظرفیت جابجایی بار در این مسیر ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن افزایش می یابد.

نظر شما