شناسهٔ خبر: 16109 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری:

سمینار آموزشی کاهش مخاطرات زلزله و بلایای طبیعی در بافت فرسوده شهری برگزار شد

سمینار مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری گفت: سمینار آموزشی کاهش مخاطرات زلزله و بلایای طبیعی در بافت فرسوده شهری با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، معاون فنی و نظارت شرکت عمران بهسازی شهری ایران مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استانداری و جمع کثیری از جامعه مهندسی استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری، قاسم قاسمی در حاشیه این مراسم هدف از برگزاری چنین سمینارهایی در استان را اینگونه بیان کرد و افزود: مشکلات و خسارت‌های زلزله کاهش نمی‌یابد مگر اینکه به سمت مقاوم سازی سوق پیدا کنیم.

وی افزود: فلسفه برگزاری سمینار ایجاد آمادگی برای مقابله با بحران‌ها است تا بحران در مدیریت بحران ایجاد شود و به همدلی و همزبانی در بحث مدیریت بحران برسیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه افزود: عدم آمادگی در زمینه بحران و مقابله با آن آشفتگی را موجب می‌شود و باید آمادگی دائم را داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری با اعلام این مطلب که بافت‌های فرسوده در شهرها به عنوان تهدید در برابر حوادث و بلایای طبیعی از جمله زلزله است، گفت: باید با تغییر نگرش به آنها به عنوان فرصت نگریست.

امیری افزود: احیاء، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده به عنوان فرصت و منبع درآمدی برای شهرداری‌ها و زمینه توسعه پایدار شهری باید در نظر گرفته شود.

وی گفت: بخشی از بافت فرسوده میراث فرهنگی و تاریخی است که باید به عنوان منبع غنی و گنیجه‌ای گرانبها به آن ارزش گذاشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری در ادامه بر رعایت و اجرای اصول و مقررات در شهرسازی تاکید کرد.

امیری گفت: در شهرسازی نباید مصلحت اشخاص و روابط افراد بر اجرای اصولی قوانین مقدم باشد.

در ادامه امیرعباس افتخاری معاون فنی و نظارت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ارتباط با بافت‌های فرسوده شهری در ایران گفت: این بافت‌ها به عنوان آسیب پذیرترین محدوده‌ها در وقوع حوادث، از حساسیت بالایی برخوردار بوده، لذا نوسازی و احیا این بافت‌ها منجر به کاهش خسارت ناشی از حوادث طبیعی بخصوص زلزله می‌شوند.

افتخاری افزود: بررسی‌ها در دهه اخیر حاکی از نبود پاسخگویی مناسب رویکردهای طرح محوری و اقدامات یکجانبه دولت در ادوار گذشته، بدون پرداختن به روندهای پیشگیرانه ایجاد و گسترش بافت‌های ناکارآمد بود.

معاون فنی و نظارت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: گرچه بیش از چهار دهه از برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های توسعه شهری می‌گذرد، اما ناکارآمدی نظام طرح‌ریزی و برنامه‌های توسعه شهری در مواجهه با نابسامانی‌های پهنه‌های مختلف شهری، لزوم توجه و تدوین یک دستور کار شهری جدید را بیش از پیش نمایان می‌کند.

افتخاری درباره سیاست‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای تهیه یک دستور کار شهری جدید گفت: برنامه کاهش فقر شهری شامل فقر درآمدی، فقر بهداشتی، آموزشی، خدمات اجتماعی و فقر امنیتی، برنامه «تاب‌آوری شهری» مشتمل بر افزایش ایمنی و مقاوم‌سازی در برابر بلایا و مخاطرات، برنامه «مقابله با جریان طرد اجتماعی» شامل بالا بردن منزلت اجتماعی و مکانی، توجه به ارزش‌ها و حراست از میراث معنوی و طبیعی و برنامه «شهر پایدار» مشتمل بر برنامه عدالت فضایی و اجتماعی، برنامه توانمند‌سازی، برنامه حکمروایی خوب، برنامه حفاظت و باززنده‌سازی، بازآفرینی مبادی ورودی شهرها، رودخانه‌ها و حاشیه عرصه‌های طبیعی، فضاهای عمومی، ایستگاه‌های راه‌آهن، محلات، اراضی مستعد توسعه مجدد، پایانه‌های شهری و مراکز تاریخی شهرهاست.

وی اقدامات ویژه حوزه معاونت فنی و اجرایی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران را با استناد به اسناد بالادستی و تغییر از رویکرد «مداخله یکجانبه و مستقیم دولت» به «احترام گذاشتن به حقوق شهروندی» و افزایش مشارکت جدی ساکنان و نگرش سازمان اجتماعی در حوزه مطالعه و تهیه طرح‌های بهسازی و نوسازی و نیز امور اجرایی و نظارتی، به منظور تحقق مفاد سند ملی بازآفرینی برشمرد.

معاون فنی و نظارت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در تشریح اقدامات این معاونت در حوزه تهیه طرح‌‌های بازآفرینی شامل شناسایی و تعیین محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری و تهیه طرح‌‌های بهسازی و نوسازی محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی گفت: بر اساس مصوبه سال ۸۵ شورای عالی شهرسازی و معماری و بعد از تعیین سه شاخص جهت شناسایی بافت‌های ناکارآمد شهری (شاخص‌های ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری)، تاکنون بالغ بر ۷۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد (فرسوده) در ۴۹۵ شهر شناسایی شده و به تصویب کمیسیون ماده ۵ استان‌ها رسیده است.

همچنین براساس مصوبه سال ۸۹ هیئت مدیره سازمان در حوزه تهیه طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهرهای با جمعیت بیش از ۱۲ هزار نفر، اقدامات قابل‌توجهی شده است.

افتخاری افزود: بعد از این مصوبه هیئت مدیره سازمان مبنی بر تهیه طرح‌های بهسازی و نوسازی محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۲ هزار نفر، تاکنون ۲۳۵ طرح بهسازی و نوسازی به مساحت کل ۵۶ هزار و ۵۳۷ هکتار تهیه شده که از این تعداد، طرح مربوط به ۱۳۹ شهر به مساحت ۳۷ هزار و ۳۱۱ هکتار به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است.

همچنین ۴۵ طرح به مساحت هشت هزار و ۶۸۸ هکتار در دولت تدبیر و امید به تصویب رسیده است و طرح ۹۶ شهر باقیمانده، به مساحت کل ۱۹ هزار و ۲۲۷ هکتار نیز در دست اقدام است که از این میزان، طرح ۱۰ شهر به مساحت سه هزار و ۵۲۹ هکتار پس از تصویب در کمیته‌های فنی در شرف تصویب در کمیسیون ماده ۵ است.

وی تاکید کرد: به همین منظور تهیه طرح برای ۸۶ شهر به مساحت کل ۱۵ هزار و ۶۹۸ هکتار نیز در دست اقدام است.

گفتنی است این مراسم به میزبانی اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهرسازی استان و  با حضور تنی چند از اساتید دانشگاه تهران و دانشگاه‌های کشور و جمع کثیری از جامعه مهندسی استان و کارمندان و کارکنان ادارات مختلف چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

نظر شما