شناسهٔ خبر: 16163 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمان اعلام‌کرد

برف‌روبی از ۲۲ گردنه شمال استان کرمان/ اجرای طرح راهداری زمستانی با حضور ۴۵۰ راهدار و ۴۰۰ خودرو

مانور راهداری زمستانی مدیر راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمان اعلام کرد: ۴۵۰ نفر در قالب ۳۲ اکیپ راهداری با ۴۰۰ خودردوی سنگین نیمه سنگین و سبک، کار راهداری زمستانی در جاده‌های استان را انجام می‌دهند و از ابتدای آذرماه تاکنون با پاشیدن ۱۲۰۰ مترمکعب شن و نمک در محورهای برف‌گیر استان، از بسته شدن جاده‌ها جلوگیری کرده‌اند.

عطالله منوچهری در گفت‌و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح راهداری زمستانی گفت: امسال با توجه به شروع زودرس فصل سرما، طرح راهداری زمستانی با به خدمت گرفتن ۴۵۰ نفر در قالب ۳۲ اکیپ راهداری و مجهز به  ۴۰۰ خودردوی سنگین نیمه سنگین و سبک،در استان کرمان از ابتدای آذر شروع شده و طبق برنامه این طرح تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد‌داشت.

وی در خصوص گردنه‌ها و جاده‌های برف‌گیر استان گفت: استان کرمان به دلیل تنوع آب و هوایی دارای جاده‌ها و گردنه‌های برف‌گیر زیادی است و برخلاف تصوره عده‌ای که به دلیل گرمسیر بودن عمده شهرهای کرمان، بارش برف در این گردنه‌ها به حدی است که گاه ارتفاع برف به یک متر می‌رسد.

مدیر راهداری استان کرمان با اشاره به وجود ۲۲ گردنه برف‌گیر در استان، مهمترین این گردنه‌ها را به شرح زیر برشمرد: «جوزم» در مسیر یزد - انار - شهربابک،«سینه جوانان» در جاده کرمان - بم، «دهبکری» در مسیر بم - جیرفت، «خراسانی» در مسیر کرمان - راور، «ده علیرضا» در محور کرمان - زرند، «سیرچ» در جاده کرمان - شهداد، «کفنویه» در محور کرمان - بافت، «کوه پنج» و «خانه سرخ» در مسیر کرمان - سیرجان، «خانه کوه»، «قنات سیر» و «سنگ صیاد» در جاده کرمان - بردسیر و گردنه «الله اکبر» در جاده کوهبنان - راور.

وی حجم نمک و شن پاشیده شده در جاده‌های استان از اول اجرای طرح تاکنون را  ۱۲۰۰ مترمکعب اعلام کرد و افزود: ۵۰ هزار متر مکعب نمک و شن هم در ۳۲ انبار اعم از روباز و سوله نگهداری می‌شود.

منوچهری در خصوص جاده‌های برف‌گیر مشترک با استان‌های مجاور گفت: با هیچیک از استان‌های مجاور، جاده مشترک برف‌گیر نداریم و تنها با اداره کل جنوب کرمان ۳ جاده بم - جیرفت، کرمان - جیرفت و راین - جیرفت که برف‌گیر است، به‌طور مشترک طرح راهداری زمستانی در آن‌ها اجر می‌شود.

وی افزود: هماهنگی راهداری بین این ۲ اداره‌کل کاملا برقرار است چه آن‌ها نیاز به کمک داشته باشند و چه ما، در مواقع لزوم به یاری یکدیگر می‌رویم.

برگزاری مانور راهداری زمستانی

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان 2 دی ماه جاری در حاشیه مانور راهداری زمستانی در ماهان کرمان گفت: روز اول دی ماه و آغاز فصل سرما به نام روز راهدار نامگذاری شده و نمادی از روزهای سراسر خدمت و تلاش جامعه راهداران است.

وی افزود: راهداران در گرمای سوزان تابستان و سرمای سخت زمستان در راستای ایمنی سفرها، امید و نشاط هموطنان و حفظ و مراقبت از راه‌ها می‌کوشند و به‌طور شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

خداداد مقبلی اضافه کرد: راهداران به همراه نیروهای پلیس راه و هلال‌احمر در جاده‌ها و گردنه‌های برف‌گیر مستقر هستند و هر کدام به‌نحوی به مسافران گرفتار در جاده‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند./

نظر شما