شناسهٔ خبر: 16192 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تشریح شد:

جزئیات فعالیت سامانه ثبت‌نام تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری/ تجمیع اراضی بیش از ۱۵۰ متر در اولویت هستند

متمول معاون ساماندهی و توسعه پایدار شهری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از آغاز کار رسمی سامانه ثبت‌نام تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کشور خبر داد.

سعید متمول در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره سامانه ثبت‌نام تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اظهار کرد: این سامانه پس از فعالیت دو ماهه خود به صورت آزمایشی از ابتدای هفته جاری کار رسمی خود را برای ثبت‌نام از متقاضیان دریافت تسهیلات برای بهسازی و نوسازی اراضی آغاز کرده است. بنا بر گزارشات موجود تاکنون یکهزار و ۵۰۰ نفر از طریق این سامانه برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کردند.

معاون ساماندهی و توسعه پایدار شهری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: متقاضیان با مراجعه به وب‌سایت facility.udrc.ir می‌توانند پس از مطالعه شیوه‌نامه دریافت تسهیلات و مراحل لازم‌الاجرا فرآیند ثبت‌نام خود را انجام دهند.

وی قدم اول برای ثبت‌نام دریافت تسهیلات را دریافت پروانه ساختمانی اعلام کرد و گفت: از آنجایی که واحد ساختمانی مورد نظر برای دریافت تسهیلات باید در محدوده بافت فرسوده و سکونتگاه غیر رسمی مصوب هر شهر قرار داشته باشد متقاضیان پس از مراجعه به شهرداری و حصول اطمینان از این مسئله باید پروانه ساختمانی خود را دریافت و تصویر آن را در محل مشخص شده در سامانه قرار دهند، در غیر این صورت رسیدگی به درخواست آنها به زمان تکمیل اطلاعات موکول می‌شود.

متمول تجمیع پلاک و اراضی بیش از ۱۵۰ متر را از جمله موارد اولویت‌دار در دریافت تسهیلات اعلام کرد و گفت: متقاضیانی که تجمیع پلاک داشته باشند یا دارای سوابق انبوه‌سازی بوده و الگوی مصرفی در حوزه مسکن و بهینه‌سازی مصرف انرژی را رعایت کنند برای دریافت تسهیلات در اولویت قرار می‌گیرند.

وی در این‌باره اضافه کرد: متقاضیان متعهد در رعایت بهینه‌سازی مصرف انرژی یک درصد بیشتر از سایر متقاضیان یارانه دریافت می‌کنند.

معاون ساماندهی و توسعه پایدار شهری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نرخ تسهیلات ارائه شده در نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری را ۱۴ درصد اعلام کرد و گفت: این تسهیلات در دوره ساخت دو ساله و بدون هیچ محدودیتی برای ساخت تعداد واحد ساختمانی به ثبت‌نام شدگان ارائه می‌شود.

وی میزان تسهیلات ارائه شده در شهرهای پرجمعیت و کلانشهرها را برای هر واحد ساختمانی ساخته شده ۵۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ میلیون تومان و شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر ۳۰ میلیون تومان بیان کرد و افزود: ۲۲ بانک عامل برای ارائه این تسهیلات آماده خدمات‌رسانی به متقاضیان هستند که لیست کامل آنها در سامانه ذکر شده است.

متمول در پایان گفت: این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که ارتباط با متقاضی را به طور کامل حفظ می‌کند، هرگونه نقص در اطلاعات و یا تغییری در روند ارائه تسهیلات از طریق سامانه به ثبت‌نام شوندگان ارائه خواهد شد.

میزان تسهیلات اعطایی تا سقف یک میلیون و هشتصد هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم توسعه به شرح جدول زیر است:

 

میزان سقف تسهیلات تأمین مسکن (میلیون ریال(

میزان سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت (میلیون ریال(

کلان شهرها

۵۰۰

۲۰۰

مراکز استان‌ها و شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت

۴۰۰

۱۵۰

سایر شهرها

۳۰۰

۱۰۰

نظر شما