شناسهٔ خبر: 16197 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

جزئیات برنامه اتصال شبکه ریلی ایران و آذربایجان تا پایان ۲۰۱۶/ امکان دسترسی به خط آهن عریض برای جمهوری آذربایجان

اجلاس تکمیل کریدور ریلی شمال جنوب موجب افزایش چشم‌گیر ترانزیت کالا از مسیر روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب به لحاظ افزایش حجم ترانزیت حائز اهمیت است٬ در این زمینه توافق‌نامه اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان بین محمود واعظی رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان و مصطفی‌اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان امضا شد.

در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان سالانه ۵۰۰ میلیون دلار است که با اتصال شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر برآورد می‌شود این حجم مبادلات به ۲ میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت.

فاصله خطوط ریلی آذربایجان تا مرز ایران هشت کیلومتر است که قرار شد این مسیر ریل‌گذاری شود، ضمن اینکه دو کیلومتر داخل ایران توسط شرکت راه‌آهن کشورمان ساخته می‌شود. با توجه به اینکه خطوط ریلی آذربایجان به اروپا و منطقه قفقاز متصل است بنابراین تکمیل راه آهن قروین-رشت-انزلی-آستارا به خطوط ریلی آذربایجان در توسعه تجارت ایران نقش بسزایی دارد.

در همین راستا ۱۷ مهرماه مصادف با ۹ اکتبر ۲۰۱۵ جلسه نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارای جمهوری آذربایجان برگزار شد که در این نشست مقرر شد عملیات اجرایی پل آستارا که خطوط ریلی دو کشور را به یکدیگر متصل می‌کند آغاز شود. بعد از برگزاری نشست مشترک اقتصادی، هیأت ایرانی و آذربایجانی به منظور بازدید از محل احداث پل مرزی و برگزاری نشست بررسی پروژه اتصال خطوط ریلی دو کشور، وارد آستارای ایران شدند.

وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال- جنوب اعلام کرد: طرح راه‌آهن قزوین - رشت پیشرفت ۸۰ درصدی دارد اما مشکلات مالی گریبانگیر احداث خط ریلی رشت-آستارا است که در این مذاکرات، بررسی‌های لازم برای این موضوع انجام شد. پس از اتمام راه‌آهن کریدور شمال - جنوب، هزینه حمل و نقل بار کاهش می‌یابد که این به نفع دو کشور است و ایران سعی دارد هرچه زودتر این خط ریلی را به سرانجام برساند.

طبق گفته مصطفی‌یف٬ اتمام مرحله نخست این طرح منجر به افزایش ۱۰ برابری حمل و نقل کالا بین ایران و جمهوری آذربایجان خواهد شد، یعنی اگر حجم مبادلات کالا بین دو کشور حدود ۵۰۰ هزار تن است، با اتصال راه‌آهن دو کشور حجم مبادلات به ۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

اخیراَ الهام علی‌اف رئیس‌جمهور کشور آذربایجان برای تکمیل کریدور حمل و نقل شمال-جنوب حکمی صادر کرد٬ بر همین اساس پس ۲.۵ ماه از آن نشست٬ شاهین مصطفی‌یف وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان و هیأت پنج نفره همراه به تهران آمدند و روز دوشنبه ۳۰ آذر با حضور در وزارت راه و شهرسازی ایران با دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیدار و درباره آخرین وضعیت تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب مذاکره کردند.

وی درباره اظهار تمایل جمهوری آذربایجان به سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه خط آهن رشت-آستارا نیز افزود: ما باید درباره این موضوع با آقای محمود واعظی رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و آذربایجان و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران صحبت کنیم. او در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آستارای آذربایجان به ما گفت: «می‌خواهد به مسکو برود و با روس‌ها ملاقات کند چون آنها به این خط آهن توجه خیلی زیادی دارند بعد اگر آنجا تفاهمی نشد نتیجه را به ما اعلام می‌کند".

وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان اظهار کرد: اگر روس‌ها برای احداث این خط آهن با ایران تفاهم نکردند٬ یک منبع تأمین دیگری وجود دارد٬ به این شرح که ۲ بانک آذربایجانی براساس تضمین دولت ایران حاضرند به پروژه رشت-آستارا وام دهند.

در همان جلسه محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن از آماده شدن نقشه‌های جدید پل آستارا (مرز ایران و آذربایجان) خبر داد و گفت: تیمی از کارشناسان ایرانی باید برای نقشه‌برداری و انجام امور کارشناسی به کشور جمهوری آذربایجان سفر کنند. سایر کشورها تا ۲ کیلومتر داخل مرز اجازه تردد تیم‌های کارشناسی را می‌دهند اما جمهوری آذربایجان می‌گوید حتما باید تیم نقشه‌بردار پاسپورت و ویزا داشته باشند بر همین اساس آنها در حال گرفتن پاسپورت و ویزا هستند تا بعد بروند و کارهای نقشه‌برداری را انجام دهند.

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز خطاب به هیأت آذربایجانی گفت: تا قبل از اینکه ۲ کیلومتر راه‌آهن آستارا-آستارا در سمت ایران احداث شود این امکان وجود دارد که بار را با کامیون به داخل آستارای جمهوری آذربایجان حمل شود تا آنجا به قطار منتقل و به اروپا ترانزیت شود اما دو فاکتور کرایه حمل بار و زمان رساندن بار به مقصد موضوعاتی است که باید درباره آن مذاکره شود.

محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز که در این جلسه حضور داشت گفت: کل احداث ۲ کیلومتر مسیر ریلی کار پروژه بزرگی نیست. زیرسازی این ۲ کیلومتر خط آهن انجام شده است٬ فقط باید ریل‌گذاری شود٬ در ریل‌گذاری عریض هم ایران تجربه دارد و در سرخس این کار را انجام داده است.

در این جلسه، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خطاب به وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان و هیأت همراه گفت: ایران در هر صورت امکان دسترسی به خط آهن عریض را برای جمهوری آذربایجان فراهم می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در موضوع احداث راه‌آهن رشت- آستارا و پیشنهاد وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان درباره آمادگی دو بانک آذربایجانی برای ارائه تسهیلات به احداث خط آهن رشت - آستارا با تضمین دولت ایران نیز گفت: یک کنسرسیومی ایجاد شده تا این پروژه را اجرا و منابع تأمین مالی کند. اگر جمهوری آذربایجان آمادگی دارد این کنسرسیوم را به تدریج وارد مذاکرات کنیم تا این کنسرسیوم و دو بانک جمهوری آذربایجان بررسی کنند ببینند شرایط و پیشنهادات اعطا و گرفتن وام چه طور است و اطلاعات مالی بین آنها مبادله شود.

بررسی اتصال ریلی ایران و آذربایجان در جهت تکمیل کریدور شمال - جنوب به همینجا ختم نشد و هفته گذشته (چهارشنبه ۲ دی) در اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای حاشیه ساحلی دریای خزر٬ ضیا آرزومانویچ محمدوف وزیر حمل و نقل کشور آذربایجان گفت: کریدور شمال-جنوب یکی از مهمترین پروژه‌های کشورهای حاشیه دریای خزر است که بیش از ۱۰ سال در خصوص ایجاد این کریدور مذاکره شد تا راه‌آهن آذربایجان و ایران به هم متصل شود.

محمدوف با بیان اینکه برای اتصال به مرز ایران باید حدود ۸ تا ۸.۵ کیلومتر از کشور آذربایجان به سمت مرز ریل گذاری شود گفت: قرار است پل آستارا-چای در مرز دو کشور به صورت سرمایه گذاری مشترک ۵۰ درصدی از طرف هر دو کشور احداث شود. در همین راستا به دستور الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان مقرر شد اعتبارات لازم برای اتصال راه آهن این کشور به پل آستارا-چای در مرز مشترک با ایران اختصاص یابد.

در حال حاضر اتصال ریلی ایران و آذربایجان منوط به تکمیل ۲ کیلومتر راه‌آهن ایران تا مرز و ۸.۵ کیلومتر از سمت آذربایجان تا مرز است که طبق توافقات طرفین مقرر شد تا این اتصال ریلی تا پایان سال میلادی آینده به سرانجام برسد.

کریدور ریلی شمال جنوب از اهمیت بالایی برخوردار است و یک خط ریلی بین المللی به شمار می‌رود چرا که با اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان مسیر ریلی ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی به هم وصل می‌شوند. با احداث این خط ریلی حمل بار از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و زمان مسیر نیز حدود سه هزار کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود بنابراین یک اتفاق بزرگ در حمل و نقل ریلی خواهد بود./

نظر شما