شناسهٔ خبر: 16219 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به منظور رانندگی بدون دغدغه و آرام در فصل سرما انجام شد:

تدوین ۵۳ توصیه ایمنی برای مسافران در فصل زمستان

برف رئیس اداره راه وشهرسازی هشترود گفت: ۵۳ مورد رعایت نقاط ایمنی در جاده‌ها برای کاربران جاده تهیه و تدوین شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان آذربایجان‌شرقی علیرضا اوشال اظهارداشت: برای رانندگی بدون دغدغه و آرام در فصل سرما و زمستان رعایت برخی نکات ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردار است و رابطه مستقیمی بین این نکات و حفظ رشته زندگی ما وجود دارد.

وی افزود : تغییر شرایط آب و هوایی و پیدایش فصول مختلف سال، قوانین و نکات ایمنی خاص خود را در پی دارد که پرداختن به آنها، در ایجاد رانندگی و سفر بدون خطر نقش بسزایی را ایفا می کند، لذا برای رانندگی بدون دغدغه و آرام در فصل سرما و زمستان رعایت برخی نکات ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردار است و رابطه مستقیمی بین این نکات و حفظ رشته زندگی ما وجود دارد.

رئیس اداره راه وشهرسازی هشترود ادامه داد : آنجه در پی می‌آید، نکات ایمنی پیرامون رانندگی در فصل سرماست، که از سوی اداره راه و شهرسازی و با همکاری پلیس راه توصیه شده است که به شرح ذیل می باشد:

۱- پیش از آغاز فصل زمستان، بازدید کلی از وضعیت خودروی خود داشته باشید.
 ۲ -بهتر است اواخر پائیز، خودروی خود را به تجهیزات زمستانی مجهز کنید.
۳ -هنگام رانندگی در هوای مه آلود، از چراغ مه شکن استفاده کنید و در صورت نداشتن این چراغ با روشن کردن نور پائین با احتیاط کامل حرکت کنید.
۴ - توجه داشته باشید که اگر قصد مسافرت در فصل زمستان را دارید، زمان بیشتری برای سفرتان در نظر بگیرید.
 ۵- در زمستان شیشه های خودرو، چراغ ها ، راهنماها، بخاری و سیستم تهویه را بازدید کنید.
 ۶- در صورت امکان وسیله نقلیه خود را به چراغ مه شکن مجهز کنید.
۷ -  از خطوط وسط و کناره جاده در ادامه مسیر حرکت خود استفاده کنید.
 ۸ -در صورت بخار کردن شیشه جلو از دستگاه تهویه خودرو استفاده نموده و یا شیشه جلو از دستگاه استفاده نموده و یا شیشه سمت راننده را کمی پایین آورید تا بخار حاصله از بین برود  .
۹  - هنگام رانندگی در هوای مه آلود، به چراغ عقب خودروی جلوئی، اعتماد کامل نداشته باشید  .
 ۱۰- در هوای برفی حتما بازد از زنجیر و یا لاستیک یخ شکن استفاده کنید  .
 ۱۱ -رانندگی با استفاده از زنجیر چرغ یا لاستیک یخ شکن در راههایی که به علت سردی هوا و بارش برف دچار یخ زدگی شده، الزامی است  .
 ۱۲ -میزان باد لاستیک های خودرو اهمیت بسیاری دارد، زیرا چرخی که بادش تنظیم باشد بهترین و مناسب ترین چسبندگی را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نیز بیشتر خواهد بود  .
۱۳  -هر چرخ به ازای ۱۰ درصد باد ناکافی ، ۱۰ درصد از عمر مفیدش را از دست می دهد  .
۱۴ -عمق شیار لاستیک ها مخصوص در برف و باران شدید ممکن است ضامن حفظ جان شما باشد. عمق این شیار باید حداقل ۳ میلی متر باشد. در غیر این صورت بایستی تعویض شود  .
۱۵ -چنانچه خودروی شما در برف متوقف شد، با دست ، برف زیر لاستیک ها را خالی کنید و اگر آسفالت یخ زده بود از نمک و گونی استفاده کنید. گونی را زیر چرخ ها قرار دهید و به آرامی با دنده ۲ حرکت کنید.

-۱۶ به خاطر داشته باشید که در هوای برفی جاده اصطکاک کمتری دارد، پس با سرعتی کمتر از زمانی که جاده خشک است حرکت کنید و خودرو را در حرکت ، ثابت نگه دارید  .
-۱۷ در صورت تراکم مه، خودرو را در جای مناسبی متوقف کرده و تا زمانی که فاصله ایمن از جلو قابل رویت نباشد حرکت نکنید  .
- ۱۸در هوای برفی و بارانی از گردش و انحراف ناگهانی خودداری کنید و از ترمز کردن بی موقع بپرهیزید  .
- ۱۹از فشار دادن ناگهانی پا بر روی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن، خودداری کنید  .
-۲۰ از سرعت زیاد در معابر یخ زده و هوای برفی بپرهیزد، به خصوص وقتی که راه دارای دست انداز باشد  .
-۲۱ از رانندگی در لبه راهها و شانه های راه خودداری کنید  .
-۲۲ در یک سطح لغزنده ، هنگامی که سرعت دارید از تغییر ناگهانی به دنده سنگین خودداری نمائید  .
-۲۳ چنانچه به هر دلیلی خودروی شما دچار سر خوردگی شد، اعتماد به نفس داشته باشید و بر خود مسلط باشید زیرا در غیر این صورت نمی توانید تصمیم درستی بگیرید  .
-۲۴در هنگام سر خوردن ماشین از ترمز کردن بپرهیزید، ضربه زدن به ترمز بر روی یخ، چراغ ها را قفل می کند و باعث سرخوردن بیشتر می شود  .
-۲۵ موقع سر خوردن خودرو، فرمان خودرو را محکم مهار نموده و به سمتی که عقب خودرو به آن سمت چرخیده، فرمان را بچرخانید  .
-۲۶ بهتر است خودرو را در هنگام لیز خوردن در حالت دنده سنگین نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید زیرا ماندن در این حالت به کم شدن سرعت کمک می کند و حداکثر کنترل را به رانندگی می دهد  .
- ۲۷از سبقت گرفتن در جاده برفی بپرهیزید  .
- ۲۸همیشه در هوای برفی حرکت وسائط نقلیه در جاده ها با مشکل مواجه می شود و همین امر سبب بروز ترافیک سنگینی در سطح شهر می شود پس در این شرایط خونسردی خود را حفظ کنید  .
-۲۹ برای تغییر ناگهانی دنده از سبک به سنگین، با احتیاط و با در نظر گرفتن سرعت و توجه به ترتیب کاهش دهنده ها اقدام نمایید  .
- گرم کردن صبحگاهی موتور خودرو به صورت درجا سبب فرسایش شدید موتور و خرابی زودرس آن می شود  .
-۳۰ پس از روشن کردن موتور به آرامی حرکت کرده و چند کیلومتر اول را به آهستگی و با دنده سنگین حرکت کنید . با این کار موتور خودرو سریع تر گرم شده و استهلاک کمتری خواهد داشت  .

- ۳۱بازدید از سیستم های احتراق، خنک کنننده سوخت رسانی، روشنایی، ترمزها، باتری و اگزوز، لاستیک ها ، برف پاک کن ، شیشه شور و زنجیر چرخ از مهمترین اقدامات ضروری برای رانندگی در زمستان است  .
- ۳۲در فصل سرما استفاده از روغن موتور و ضد یخ از اصلی ترین اقدامات برای حفظ موتور خودرو می باشد  .
- ۳۳قبل از عزیمت به سفر و در فصل زمستان، سطح آب رادیاتور، مخزن شیشه شور و الکترولیت باتری را بازدید کنید .
- ۳۴چگونگی کار کردن ترمز و ترمزدستی را کنترل کنید و در صورت نیاز رفع عیب نمائید  .
- ۳۵سیستم برق رسانی و جرقه را بازدید تمیز و در صورت نیاز تنظیم و قطعه معیوب را تعویض کنید. (شمع ها، پلاتین،وایرها، درب دلکو، چکش برق وکوئل  (
- ۳۶قفل درها، کمربند ایمنی، برف پاک کن، کیلومتر شمار، دور سنج موتور، درجه بنزین، آب، چک و زاپاس را از نظر سالم بودن کنترل کنید ودر صورت معیوب بودن هر یک،نسبت به رفع عیب اقدام نمائید  .
-۳۷ به منظور جلوگیری از سرد شدن بیش از حد رادیاتور بهتر است یک پرده و یا یک حائل مناسب روی جلوی پنجره رادیاتور بکشید  .
- ۳۸یخ زدگی شیشه جلو از عوارض متداول وسایل نقلیه در زمستان است برای از بین بردن قشر یخ باید آن را با برفک تراش پلاستیکی به شکلی که شیشه خراش برندارد بتراشید و پس از آن بخاری را روشن کنید  .
- ۳۹چنانچه می خواهید برف پاک کن های سالم و بدون پارگی داشته باشید لازم است شب ها زیر برف پاک کن ها را با یک نایلون بپوشانید  .
-۴۰ یخ زدن قفل در صبح های سرد زمستانی اغلب باعث بروزمشکلاتی برای راننده می شود ولی به راحتی می توان این مشکل را حل کرد  .
-۴۱ استفاده از روغن، کبریت، فندک و آب جوش برای باز کردن یخ قفل باعث تخریب قطعات پلاستیکی و رنگ خودرو می شود  .
- ۴۲لاستیک ها را از نظر فرسودگی، لاستیک سائی، فشار باد و صدمات احتمالی بررسی نمائید  .
-۴۳ فرمان را از نظر روانی و دقیق بودن (نداشتن خلاصی) و اتصالات آن را از لحاظ فرسودگی یا آسیب دیدگی بررسی نمائید ( درصورت نامیزان بودن فرمان، باید کل سیستم فرمان توسط یک متخصص بازدید ورفع عیب گردد  .)
- ۴۴لازم است تمام چراغ ها را اعم از چراغ های ترمز، دنده عقب، دینام، چراغ های کوچک عقب و جلو نور بالا و پایین و راهنما از نظر سالم بودن کنترل کنید  .
- ۴۵لنت های ترمز جلو و عقب را بازدید کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض کرده  .
-۴۶ لوله های روغن ترمز، سیلندرهای ترمز واتصالات سیستم ترمز را از نظر خراشیدگی یا ترک، پوسیدگی وهر گونه آسیب دیدگی بررسی کنید و در صورت لزوم قطعه معیوب را تعویض نمایید  .
- ۴۷تسمه پروانه را از نظر رگلاژ و سالم بودن و شلنگ های آب را از نظر پوسیدگی نشتی و خشک شدن مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز قطعه معیوب را تعویض نمائید  .
- ۴۸سیستم سوخت رسانی را کنترل و تمیز کنید (هواکش، توری پمپ بنزین، لوله های بنزین از باک به پمپ بنزین و از پمپ بنزین به کاربراتور  (
- ۴۹هنگام بکسواد کردن خودرو از گاز دادن بی مورد و چرخاندن فرمان خودداری کنید زیرا با این کار خودرو را کامل تر در برف فرو خواهید برد  .
- ۵۰در سراریزی ها و شیب های تند علاوه بر اینکه نباید دنده راخلاص کرد باید حتما با دنده سنگین استفاده کرد  .
-۵۱ اگر به دلیل گرفتن ترمز های پیاپی لنت ترمز های شما داغ کرد و بوی آن به مشام رسید بهترین راه توقف در محل مطمئن وخنک شدن طبیعی آن است  .
- ۵۲بزرگترین حوادث رانندگی همیشه در اثر کوچکترین بی احتیاطی ها اتفاق می افتد  .
- ۵۳آرامش، شرط اول رانندگی است و اضطراب موجب بروز حوادث بسیاری می شود .

نظر شما