شناسهٔ خبر: 16349 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

یزدان‌فر در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

تحویل ۱۸ لکوموتیو جدید به ناوگان ریلی تا پایان سال

کارخانه لکوموتیو سازی مپنا مدیر پروژه لکوموتیوهای ملی از تحویل ۱۸ لکوموتیو جدید به ناوگان ریلی تا پایان سال خبر داد و گفت: در لکوموتیوهای قدیمی شرایط راحت و مناسبی برای لکوموتیوران در نظر گرفته نمی‌شد ولی این مسئله در لکوموتیوهای جدید بر طرف شد.

حمید یزدان‌فر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت اجرای قرارداد ساخت ۱۵۰ لكوموتيو و افزودن آن به شبكه ريلي کشور که قرارداد آن میان شرکت راه‌آهن و شرکت مپنا در سال ۱۳۸۶ منعقد شد و شرکت زیمنس آلمان نیز به عنوان پیمانکار فرعی پروژه نقش دارد٬ گفت: طبق آخرین آمار ۱۳۲ دستگاه لکوموتیو و تست و تحویل راه‌آهن ایران شد و این لکوموتیوها در تمامی مسیرها به ویژه مسیر تهران-مشهد در حال سیر و حرکت هستند.

وی ادامه داد: ۱۸ لکوموتیو باقیمانده در قرارداد نیز طبق تعهد قبلی شرکت مپنا لکوموتیو تا پایان سال تحویل می‌شود تا به این ترتیب اجرای قرارداد به پایان برسد.

مدیر پروژه لکوموتیوهای ملی با یادآوری اینکه تا کنون هیچ‌ گونه مشکلی در خصوص لکوموتیوهای تحویلی از سوی شرکت مپنا به راه آهن جمهوری اسلامی ایران از سوی لکوموتیورانان گزارش نشده است٬ افزود: در لکوموتیوهای قدیمی شرایط راحت و مناسبی برای لکوموتیوران در نظر گرفته نمی‌شد ولی این لکوموتیوها از لحاظ راحتی برای لکوموتیورانان بسیار مناسب و در ساخت آنها به این مسئله دقت شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ وجود سیستم تهویه مناسب در لکوموتیوهای تولیدی شرکت مپنا یکی از ویژگی‌های بارز ‌لکوموتیوهای تولیدی است و سرعت این لکوموتیوها بالاترین سرعت در میان لکوموتیوهای مورد استفاده در کشور یعنی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است و با توجه به اینکه لکوموتیوهای دیزلی در دنیا بیشینه سرعتشان ۲۰۰ کیلومتر است این سرعت برای لکوموتیوهای ایرانی سرعت خوبی به شمار می‌آید.

چنانچه محدودیت‌های خط و سالن وجود نداشته باشد این لکوموتیوها می‌توانند مسیر تهران-مشهد را در کمتر از ۸ ساعت طی کنند ولی اگر بخواهیم به زمان سیر کمتر برسیم باید به سمت قطارهای برقی برویم.

این لکوموتیوها برای تمام واگن‌های داخلی از ریل باس گرفته تا باری قابل استفاده بوده و برای ساخت آن از تکنولوژی روز دنیا بهره گرفته شده است/.

نظر شما