شناسهٔ خبر: 16376 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) مطرح کرد:

رونق بازار مسکن با کاهش سود سپرده بانکی و هدایت سرمایه به بخش مسکن/ ورود دولت به قیمت‌گذاری زمین و ممانعت از رواج دلالی/ انتقاد از ساخت و ساز مسکن لوکس در دولت گذشته

حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) گفت: در مدتی که از عمر دولت یازدهم گذشته وزارت راه و شهرسازی تلاش زیادی برای افزایش سقف وام مسکن کرده که کار ارزنده‌ای است.

حسین راغفر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره نقش و تأثیر کاهش سود سپرده‌های بانکی در افزایش رونق بازار مسکن اظهار کرد: قطعا کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به رونق این بازار کمک می‌کند؛ اگرچه نمی‌توان به تنهایی عامل رونق مسکن را کاهش سود سپرده‌ها دانست.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به حمایت همه دولت‌ها از مسکن حتی در کشورهای سرمایه‌داری گفت: یکی دیگر از روش‌های رونق‌دهی به بخش مسکن، افزایش میزان وام است و در این مدتی که از عمر دولت یازدهم گذشته، علی‌رغم تنگناهای مالی دولت، وزارت راه و شهرسازی تلاش زیادی برای افزایش سقف وام مسکن کرده که کار ارزنده‌ای است.

معاون برنامه‌ریزی اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: متأسفانه هنوز حباب قیمتی مسکن به طور کامل خالی نشده و قیمت‌های فعلی این کالای استراتژیک همچنان بالاست که سبب کاهش قدرت خرید خانوارها شده است.

وی با انتقاد از چنبره مافیای مسکن بر بازار این کالا که مانع کاهش بیشتر قیمت آن می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مؤلفه‌های کاهش قیمت مسکن، کاهش قیمت زمین است که تنها راه دستیابی به این مهم ورود دولت به قیمت‌گذاری زمین و ممانعت از رواج دلالی در این بخش است.

این اقتصاددان برجسته کشورمان با انتقاد از ساخت و ساز مسکن لوکس در دولت گذشته، نیاز واقعی مردم را مسکن ارزان‌قیمت با متراژهای کمتر از ۹۰ متر مربعی ذکر و بیان کرد: نهادهای سیاست‌گذار نیز می‌بایست همگام با دولت به اصلاح قوانین موجود در حوزه زمین و مسکن بپردازند تا زمینه سرمایه‌گذاری مردم در بازار مسکن پس از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی فراهم شود.

راغفر با اشاره به آثار و تبعات منفی گرانی مسکن بر حوزه اجتماعی از قبیل کاهش ازدواج و فرار مغزها بار دیگر بر لزوم کاهش سود سپرده‌های بانکی برای بازگشت رونق به بازار مسکن تأکید کرد و گفت: کاهش سود سپرده‌های بانکی باید همزمان با کنترل بازارهای موازی مسکن مانند ارز، سکه و طلا باشد تا سرمایه‌های مردمی به بخش مسکن هدایت شود.

وی بهترین قیمت مسکن را بازگشت به یک میلیون تومان در هر متر مربع برای خانه‌های اقشار متوسط و مسکن ارزان‌قیمت عنوان کرد./

برچسب‌ها:

نظر شما