شناسهٔ خبر: 16377 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نورزاد در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

نهایی شدن فاینانس پروژه قطار پرسرعت تهران- قم-اصفهان تا یک ماه آینده/ طرف چینی ۸ ماه برای طراحی پروژه فرصت دارد

علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه پیش‌نویس فاینانس این پروژه اصلاح و نهایی و تحویل چینی‌ها شد گفت: به طرف چینی یک ماه فرصت دادیم تا کارهای فاینانس پروژه قطار پرسرعت تهران- قم-اصفهان را انجام دهد.

علی نورزاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه قطار پرسرعت تهران- قم-اصفهان گفت: پیش‌نویس فاینانس این پروژه اصلاح٬ نهایی و تحویل چینی‌ها شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پیش‌نویس فاینانس پروژه هم اکنون در کشور چین است و به طرف چینی یک ماه فرصت دادیم تا بررسی‌های مربوط به خواسته‌های قراردادی و مشخصات فنی برقراری فاینانس پروژه قطار پرسرعت تهران- قم-اصفهان را انجام دهد٬ سپس طرف چینی ۸ ماه برای طراحی روسازی پروژه فرصت دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: قرار شد زیرسازی مسیر تکمیل شود و انشاءالله پس از تأمین فاینانس علمیات روسازی آٰغاز می‌شود.

بر همین اساس مسعود نصرآزادانی با بیان اینکه قرارداد پروژه قطار پرسرعت تهران- قم-اصفهان با طرف چینی از نوع EPCF است گفت: بر همین اساس طرف چینی طراحی زیرسازی و روسازی قطعه تهران-قم٬ روسازی قطعه قم-اصفهان٬ ایستگاه‌ها٬ علائم و شبکه‌های بالاسری را برعهده دارد. هرچند کار زیرسازی ۲۱۰ کیلومتر از ۲۴۰ کیلومتر قطعه قم-اصفهان هم انجام شده اما لازم است چینی‌ها همین بخش را هم چک کنند چون باید مسئولیتش را بپذیرند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: ۶۰ درصد کار پروژه با بهره‌مندی از تخصص و ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی اجرا و ۴۰ درصد دیگر شامل تأمین تجهیزات همچون ریل٬ سوزن و سیستم‌های ارتباطی از چین وارد می‌شود.

ابتدا قطعه تهران-قم مجوزی برای اجرای فاینانس نداشت و قرار بر ارتقای خط موجود بود اما بعد تصمیم‌گیری شد که ارتقای مسیر به شکل قطار پرسرعت انجام شود بر همین اساس مجوز فاینانس برای قطعه تهران-قم نیز از دولت اخذ شد. به عبارت بهتر به جای اینکه فقط فاینانس قطار پرسرعت مربوط به قطعه قم-اصفهان باشد تعریف فاینانس پروژه تهران-قم-اصفهان شد.

زمان‌بندی اجرای پروژه قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان ۴ ساله است و به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عملیات زیرسازی قطعه قم-اصفهان بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد./

برچسب‌ها:

نظر شما