شناسهٔ خبر: 16488 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

جزئیات اقدامات بنیاد مسکن در اجرای طرح منظومه روستایی ۱۰ استان/ ضرورت توجه به مزیت‌های رقابتی روستاها برای توسعه مناطق

روستا مديرکل برنامه‌ريزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن در اجرای طرح منظومه روستایی به مزیت‌های رقابتی روستاها توجه داشت در حالیکه پیش‌تر توجهات به مزیت‌های مکانی روستاها بود، جزئیات اقدامات بنیاد مسکن را در اجرای طرح منظومه روستایی در ۱۰ استان کشور تشریح کرد.

غلامرضا مجیدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای اجرای طرح منظومه‌روستایی به طرح‌های قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: بنیاد مسکن در اجرای طرح منظومه روستایی به مزیت‌های رقابتی روستاها توجه داشت در حالیکه پیش‌تر توجهات به مزیت‌های مکانی روستاها بود. بدین معنا مزیت‌های رقابتی منحصر به یک روستا یه یک مکان خاص نمی‌شود و به نوعی عامل توسعه در آن منطقه به حساب می‌آید.

مديرکل برنامه‌ريزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: تا به امروز به صورت پایلوت اجرای طرح منظومه روستایی را در ۱۰ استان با هماهنگی استانداری‌ها انجام داده‌ایم. استان‌های آذربایجان‌شرقی بخش بامچی شهرستان مرند، خوزستان شهرستان‌های آبادان و خرمشهر، زنجان بخش مرکزی شهرستان طارم، قزوین بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا، کردستان بخش خاوو شهرستان مریوان، کرمان بخش ماهان شهرستان کرمان و بخش خبر شهرستان بافت، کرمانشاه بخش مرکزی شهرستان سنقر و لرستان بخش ززوماهرو شهرستان الیگودرز مناطقی هستند که بنیاد مسکن طرح منظومه روستایی را در آنها به انجام رسانده است.

آغاز اجرای طرح منظومه‌روستایی از مازندران

سرپرست دفتر امور زمین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: اجرای این طرح نیز از اوایل سال جاری در روستاها بطور جدی شروع شد و اولین استانی که طرح منظومه روستایی در آن به اجرا درآمد محله بابل‌کنار استان مازندران بود. همزمان بنیاد نوشتن شرح خدمات را نیز آغاز و آن را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارایه کرد که چندی پیش مصوبه آن از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید. (متن مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را تحت عنوان شرح خدمات طرح های هادی و منظومه روستایی اینجا بخوانید.)

مجیدی ادامه داد: اجرای طرح منظومه روستایی در ادامه طرح‌های قبلی با یک نگاه جدید به دنبال تحقق سیاست‌های توسعه عمران پایدار در پهنه‌های روستایی بود. بدین‌معنا که طرح‌های هادی روستایی توسعه عمران را در این نقاط دنبال می‌کرد و این طرح یک گام بالاتر، طرح‌های جامع ناحیه‌ای و طرح‌های هادی روستایی را نیز در برگرفت.

اتکای بنیاد مسکن به پیوندهای دوسویه بین روستاها و روستاها با شهرها

وی گفت: در طرح‌های قدیمی صرفا برای مراکز روستایی برنامه‌ریزی می‌‌شد اما در طرح منظومه‌روستایی سعی شد تا ضوابط و ارتباطات بین سکونتگاه‌ها اعم از روستایی یا شهری مورد توجه قرار گیرد. همچنین ما در طرح‌های قبلی تنها به روابط توجه داشتیم اما در اجرای طرح منظومه شمسی به پیوندها اتکا می‌کنیم زیرا پیوند را یک ارتباط دوسویه قلمداد می‌کنیم. سعی داریم نیازمندی‌های سکونتگاه‌ها را نسبت به هم بسنجیم، آنها را کشف کرده و تقویت کنیم. همچنین در این طرح به برنامه‌ریزی مشارکتی تکیه داریم. مهندسان مشاور نیز ملزم هستند آرای گروه‌ها اعم از روستاییان، محلی‌ها و حتی کارشناسان و مسئولان دستگاه‌های ملی و محله‌ای را مدنظر قرار دهند.

تلاش برای هماهنگی بین مراجع تصمیم‌گیر استانی و ملی

مدير کل برنامه‌ريزی و هماهنگی طرح‌ها در پایان گفت: مشکل عمده‌ در این طرح به نحوه اجرای آن مربوط است زیرا پیشنهاداتی که ارایه می‌شود بیشتر از جنس سیاست و ضابطه است و به همین خاطر نیز اجرایی کردن آنها اندکی دشوار است. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اجرای این طرح‌ها سعی کرد تا از طریق یک نظام اجرایی مناسب و ایجاد هماهنگی‌های لازم بین مراجع تصمیم‌گیر در استان و سطح ملی زمینه لازم را برای تحقق صددرصدی آن فراهم کند. /

نظر شما