شناسهٔ خبر: 16504 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی خبر داد:

اختصاص ۱۸۰۰ فقره وام نوسازی به خوزستان/ نقش ناکارآمدی نظام حمل‌و‌نقل در گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی از اختصاص یک هزار و ۸۰۰ فقره وام نوسازی منازل به استان خوزستان خبر داد و گفت: امیدواریم با استفاده از این وام‌ها بخشی از بافت‌های فرسوده استان بازسازی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، محمد سعید ایزدی عصر سه شنبه در نشست شورای مسکن خوزستان اظهار کرد: این وام‌ها در قالب وام‌های ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون ریالی در اختیار مردم خوزستان قرار می‌گیرد.

وی بر ضرورت پیشگیری از گسترش بافت‌های فرسوده در حاشیه شهرها تاکید کرد و گفت: در زمان حاضر موضوع بافت‌های فرسوده یکی از بحران‌های جدی کشور به شمار می‌رود.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

برای مشاهده سهمیه جدید ابلاغی ۵۰ هزار فقره تسهیلات بافت فرسوده به تفکیک استان‌ها اینجا را ببینید.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

وی گفت: امروزه بافت‌های ساختمانی فرسوده مشکلاتی را بوجود آورده‌اند که بحرانی‌ترین آن‌ها در مراکز، محلات تاریخی، حاشیه‌های شهر و برخی محلات با پیشینه تاریخی قرار دارند.

وی یکی از مسائل جدی این محدوده‌ها را فقر خدمات شهری، خدمات آموزشی و درآمدهای ساکنین دانست و افزود: این ساختمان‌ها تحمل کوچکترین ناملایمات زیست محیطی را نداشته و از نظر ناپایداری وضع خوبی ندارند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بحران هویت، ناکارآمدی نظام حمل و نقل، مشکلات زیست محیطی را از جمله عوامل مهم در گسترش بافت‌های فرسوده دانست و به ایرنا گفت: بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کل کشور در این محلات ساکن هستند و در برخی از شهرها نیز نیمی از جمعیت آن شهر در این مناطق سکونت دارند.

ایزدی با بیان این که توجه به این کار پیچیده در توان یک دستگاه نیست و باید مجموعه اقدامات در این حوزه از طریق هم افزایی و با تشکیل شبکه‌های همکاری پیش برود گفت: دستگاه‌های مختلف با تشکیل این شبکه‌ها برنامه‌ها و اهداف خود را پیش می‌برند.

ایزدی ساخت و سازهای غیر مجاز را نیز در افزایش بافت‌های ناکارآمد شهری موثر دانست و بر اهمیت پیشگیری از افزایش این بافت‌های فرسوده تاکید کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضرشبکه هم افزایی در سطح شهر اهواز در حال شکل گیری است و امید است در سایر شهرها نیز ایجاد این شبکه را شاهد باشیم چرا که با منابع کوچک نیز می‌توان جریان‌های بزرگ را هدایت کرد.

ایزدی به اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای گرایش مردم به سمت بهسازی و شهرسازی اشاره کرد و گفت: برای کلانشهرها به ازای هر واحد ۵۰۰ میلیون ریال، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰۰ میلیون ریال و برای شهرهای دیگر نیز ۳۰۰میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی از اعطای یک وام محدود ۲۰۰ میلیون ریالی برای مرمت و مقاوم‌سازی به صورت قرض الحسنه خبر داد و افزود: در کنار ارایه تسهیلات باید به بحث تجهیز فضای عمومی شهرها نیز توجه داشت چرا که این امر بستر مناسبی را برای تعاملات اجتماعی ایجاد خواهد کرد و به ارتقاء کیفی در شهرها کمک می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون برخلاف دوره‌های گذشته به جای درگیر شدن در پروژه‌های بزرگ مقیاس به سمت اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس با تاثیرگذاری بزرگ روی آورده‌ایم.

وی سرای معین التجار اهواز را یکی از فضاهای مناسب برای عرضه محصولات صنایع دستی استان دانست و افزود: امروز با حضور مسئولان خوزستان از مجموعه معین التجار اهواز بازید کردیم و این فضا می‌تواند محل مناسبی برای فروش صنایع دستی این استان باشد و این آمادگی را اعلام می‌کنیم تا با کمک دستگاه‌ها متولی این ملک را خریداری و در اختیار صنایع دستی استان قرار دهیم.

ایزدی همچنین برتوسعه کانون فرهنگی بقعه علی ابن مهزیار اهوازی تاکید کرد و از آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای فراهم کردن بسترهای مناسب آن خبر داد.

وی راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی در محلات را از دیگر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برشمرد و افزود: تشکیل این نهادها می‌تواند بین وزارت و مردم تعامل خوبی ایجاد کرده و باعث بالابردن مشارکت‌های مردمی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به ایجاد تالارهای گفت و گوی شهروند در سطح استان اشاره کرد و گفت: در هر شهری یک تالار گفت و گو شهروند ایجاد شود چرا که زمانی می توانیم در کارهای خود موفق باشیم که حرف‌های ما به یک خواسته اجتماعی تبدیل شود و می‌توان از این فرصت استفاده کرد و اماکنی که در حال فرسودگی است را تملک و نوسازی کرده و در اختیار این تالارهای گفتگو قرار دهیم./

نظر شما