شناسهٔ خبر: 16532 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

پیشنهاد دو میلیارد دلاری برای برقی‌ کردن راه‌آهن تهران - مشهد از محل فاینانس

پور سید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم راه‌آهن از سقف فاینانس‌ها گفت: تاکنون با قرارداد ۴ میلیون یورویی برای پروژه خط سریع‌السیرتهران- قم- اصفهان موافقت شده و پیشنهاد دو میلیارد دلاری پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد هم در صف فاینانس‌ها قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا، محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه در طول ۱۰ سال گذشته برای دو پروژه ریلی قرارداد فاینانس منعقد شده است،‌ اظهار کرد: تنها دو فاینانس چینی در چند سال اخیر سهم پروژه‌های ریلی از فاینانس‌ها بوده است.    

وی ادامه داد: تنها پروژه‌ای که در ۸ سال اخیر و در دولت گذشته از فاینانس استفاده کرده، قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این دولت هم فینانس چین برقی شدن قطار تهران- مشهد منعقد شد،‌ گفت: شورای اقتصاد باید با قراردادهای فاینانس موافقت کند و سقف فاینانس‌ها تقسیمات وزارتخانه‌ای ندارد و جزء مصوبات وزارتخانه‌ها نیست.  

پورسیدآقایی افزود: دولت اخیرا پیشنهاد قرارداد دو میلیارد دلاری فاینانس چین برای پروژه برقی شدن خط تهران- مشهد را به شورا اقتصاد داده است و این پروژه هم در صف فاینانس قرار دارد.     

وی با بیان اینکه اگر  مقدار این فاینانس‌ها به تصویب برسد،‌ قراردادهای فاینانس وارد علمیات اجرایی برای تحقق سقف آن می‌شود،‌ گفت: در حال حاضر تنها این دو پروژه سهم راه‌آهن از فاینانس‌ها هستند و سایر قراردادها هم در حد مذاکرات با کشورها هستند و هیچیک به مرحله عقد قراردادها نرسیده‌اند.  

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تمایل شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به سمت تامین خط اعتباری و فاینانس است و ترجیح سرمایه‌گذاران تامین مالی پروژه‌هاست تا اینکه به صورت مستقیم وارد اجرای پروژه شوند./

نظر شما