به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا، محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه در طول ۱۰ سال گذشته برای دو پروژه ریلی قرارداد فاینانس منعقد شده است، اظهار کرد: تنها دو فاینانس چینی در چند سال اخیر سهم پروژههای ریلی از فاینانسها بوده است.
وی ادامه داد: تنها پروژهای که در ۸ سال اخیر و در دولت گذشته از فاینانس استفاده کرده، قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این دولت هم فینانس چین برقی شدن قطار تهران- مشهد منعقد شد، گفت: شورای اقتصاد باید با قراردادهای فاینانس موافقت کند و سقف فاینانسها تقسیمات وزارتخانهای ندارد و جزء مصوبات وزارتخانهها نیست.
پورسیدآقایی افزود: دولت اخیرا پیشنهاد قرارداد دو میلیارد دلاری فاینانس چین برای پروژه برقی شدن خط تهران- مشهد را به شورا اقتصاد داده است و این پروژه هم در صف فاینانس قرار دارد.
وی با بیان اینکه اگر مقدار این فاینانسها به تصویب برسد، قراردادهای فاینانس وارد علمیات اجرایی برای تحقق سقف آن میشود، گفت: در حال حاضر تنها این دو پروژه سهم راهآهن از فاینانسها هستند و سایر قراردادها هم در حد مذاکرات با کشورها هستند و هیچیک به مرحله عقد قراردادها نرسیدهاند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تمایل شرکتها و سرمایهگذاران خارجی به سمت تامین خط اعتباری و فاینانس است و ترجیح سرمایهگذاران تامین مالی پروژههاست تا اینکه به صورت مستقیم وارد اجرای پروژه شوند./
نظر شما