شناسهٔ خبر: 16534 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اعتماد در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

تجمیع پلاک‌های متعدد در بافت فرسوده تجربه موفقی نبود/ کنترل سود بخش خصوصی در امر نوسازی/ تشدید کمبود خدمات در بافت‌های قدیمی

گیتی اعتماد چهره ماندگار معماری کشور تجمیع پلاک‌های متعدد را در بافت‌های نابسامان شهری اقدام مناسبی ندانست و گفت: تجمیع تعداد زیادی پلاک و افزایش تراکم در بافت‌های نابسامان شهری باعث ضعف خدمات‌رسانی به ساکنان آن منطقه می‌شود.

گیتی اعتماد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره نتایج تجمیع واحدهای مسکونی در بهسازی بافت‌های فرسوده اعلام کرد: با توجه به آسیب‌شناسی و بررسی‌های انجام شده تجمیع پلاک‌های کوچک اقدامی مناسب‌تر و با نتیجه‌ای بهتر از تجمیع تعداد زیادی واحد به شمار می‌رود چراکه نارضایتی‌های به وجود آمده پس از تجمیع تعداد زیادی ساختمان فرسوده در امر نوسازی بسیار زیاد خواهد بود.

اعتماد در ادامه با اشاره به تجربه احداث ساختمانمان‌های بلند در حاشیه بزرگراه نواب و بررسی نتایج آن اعلام کرد: پس از تجربه تلخ نواب به این نتیجه رسیدیم که آسیب‌شناسی‌های لازم و همچنین کنترل اجتماعی از سوی نهادهای سازنده باید قبل از اجرای این طرح‌ها صورت گیرد.

وی درباره ورود بخش خصوصی در امر نوسازی و تجمیع پلاک بیان کرد: با توجه به قوانین جهانی، بخش خصوصی در ساخت‌و‌ساز از سود ۲۰ تا ۳۰ درصدی برخوردار است، در کشور ما نیز این مسئله باید کنترل شود و جلوی آزادی‌های بی‌نهایت گرفته شود تا دیگر شاهد تجربه‌های تلخ در این حوزه نباشیم. به عقیده من سود بیشتر از حد مجاز باید در ارائه خدمات هزینه شود تا رضایتمندی بیشتری را با خود به همراه داشته باشد.

چهره ماندگار معماری کشور همچنین تجمیع تعداد بالای پلاک در مناطق فرسوده که خود دارای تراکم زیاد جمعیت است را امری نامناسب خواند و گفت: این اقدام بدون شک باعث افزایش تراکم و جمعیت ساکن در این مناطق و تشدید کمبود خدمات در این مناطق می‌شود که باید چاره‌جویی شود.

اعتماد در پایان اضافه کرد: این مسئله همچنین باعث رفتن مستأجران و خانواده‌های کم‌درآمد به محلات دورتر شده و فقط این قشر را به منطقه‌ای فرسوده‌تر منتقل کرده و مشکلی را حل نمی‌کند./

نظر شما