شناسهٔ خبر: 16570 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سامانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

ارائه بلیت‌ پروازهای نوروزی با دامنه قیمت‌های فعلی/ ورود تعدادی هواپیما بعد از اخذ تاییدیه‌های فنی/ نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر قیمت بلیت ایرلاین‌ها

فرودگاه مهرآباد- باند فرودگاه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه بلیت‌های ایام نوروز نیز با همین دامنه قیمتی فعلی به فروش می‌رسد، گفت: ایرلاین‌ها با توجه به شرایط بازار و قیمت تمام شده تلاش می‌کنند نرخ‌‎های مناسبی را تعریف و به مسافران عرضه کنند.

مقصود اسعدی سامانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه  و شهرسازی اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، مسیرهایی که مشمول این دستورالمعل شدند فقط پروازهای برنامه‌ای هستند و پروازهای چارتری را شامل نمی‌شوند این شرایط موجب می‌شود به تدریج شرکت‌های هواپیمایی رویکرد خود را در خصوص نوع فعالیت انتخاب کنند.

وی درباره ساماندهی پروازهای چارتری نیز گفت: فعالیت شرکت‌های هواپیمایی به صورت برنامه‌ای یا چارتری باید از سوی خود ایرلاین‌ها اعلام نیاز شود که البته شرکت‌های هواپیمایی موجود به نظر می رسد علاقه فعالیت به صورت صرفا چارتری را ندارند بلکه در نظر دارند در تمام بخش‌های حمل مسافر، بار و پست هوایی به ‌صورت برنامه‌ای و چارتری در سطح  محلی، داخلی و بین‌المللی (Full AOC) فعالیت کنند.

سامانی درباره اعمال مدیریت نرخ بلیت هواپیما برای ایام نوروز با وجود آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر پروازی گفت: با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، تعیین قیمت بر عهده ایرلاین‌ها گذاشته شده تا هر شرکت هواپیمایی با ارائه قیمت‌های رقابتی و خدمات مناسب نسبت به جذب مسافر اقدام کند.

دبیر انجمن با بیان اینکه ایرلاین‌ها با توجه به شرایط بازار و قیمت تمام شده تلاش می‌کنند نرخ‌‎های مناسبی را تعریف و به مسافران عرضه کنند گفت: نرخ‌هایی که در مدت بعد از آزادسازی به صورت مستقیم از طرف شرکت‌های هواپیمایی از طریق دفاتر مجاز فروش و سایت آنها عرضه شده نرخ‌های نسبتا مناسبی بوده و بلیت‌های ایام نوروز نیز با همین دامنه قیمتی فعلی به فروش می‌رسد.

سامانی تاکید کرد: با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیت صنعت هوانوردی به جای تعیین نرخ‌های تکلیفی، بر قیمت بلیت ایرلاین‌ها نظارت خواهد کرد.

تعیین حداقل کفایت سرمایه ایرلاین‌ها نباید مانع سرمایه‌گذاری‌ جدید شود

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره تعیین حداقل کفایت مالی برای فعالیت ایرلاین‌ها نیز گفت: تعیین حداقل کفایت مالی برای شرکت‌های هواپیمایی نباید به گونه ای باشد که مانعی برای سرمایه گذاری در حمل و نقل هوایی ایجاد کند.

سامانی گفت: بر اساس دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی، برای ارائه مجوز عملیات پرواز به یک ایرلاین جدید حداقل ۵ فروند هواپیما با مدل بالای ۱۹۹۸ الزامی است که هزینه مورد نیاز برای خرید این تعداد هواپیما حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار برآورد می شود در حالی که سرمایه مورد نیاز در دستورالعمل فعلی سازمان هواپیمایی، برای تاسیس یک ایرلاین حدود ۱۶۴ میلیون دلار اعلام شده که این میزان نیازمند بازنگری است تا منطبق با واقعیات صنعت هوانوردی باشد.

وی افزود: همچنین برای تاسیس یک ایرلاین باید ۲۵ درصد از دارایی‌های شرکت هواپیمایی نزد سازمان هواپیمایی سپرده‌گذاری شود که در این شرایط هیچ سرمایه گذاری تمایل ندارد این میزان از سرمایه خود را سپرده‌گذاری کند که این موضوع نیز نیازمند تجدید نظر است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی تعیین میزان حداقل کفایت مالی برای شرکت‌های هواپیمایی است تا شرایط برای سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل هوایی تسهیل شود افزود: با توجه به اجرای آزادسازی نرخ بلیت انتظار می‌رود شاهد سرمایه گذاری‌های جدید در صنعت هوانوردی باشیم اما سرمایه گذاری‌های جدید منوط به بازنگری در یکسری مقررات، ضوابط  و آیین نامه‌های فعلی سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی ادامه داد: امیدواریم با بازنگری در برخی دستورالعمل‌ها‌ و ضوابط فعلی و همچنین تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاران جدید در صنعت هوانوردی کشور ورود کنند و تعداد هواپیماهای کشور و صندلی‌های قابل عرضه را افزایش دهند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین درباره خرید هواپیمای جدید گفت: در این زمینه مذاکرات ایرلاین‌ها برای خرید تعدادی هواپیما تا پایان امسال در حال انجام است ضمن اینکه برخی از ایرلاین‌ها هواپیماهای مدنظر خود را انتخاب کردند که در مرحله بررسی‌های فنی توسط سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی ادامه داد: اگر هواپیماهای خریداری شده استانداردهای لازم را داشته باشند و تاییدیه‌های فنی سازمان هواپیمایی را دریافت کنند این هواپیماها خریداری و وارد کشور می‌شوند./

نظر شما