شناسهٔ خبر: 16666 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پيشنهادات شهرداری تهران در حوزه احياء و بازآفرينی بافت‌های نابسامان فرسوده در برنامه پنج ساله توسعه

بازدید هیئت نمایندگان کشورهای اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا - اقیانوسیه از بافت فرسوده سازمان نوسازی شهر تهران و دبيرخانه ستاد بازآفرينی شهر تهران پيشنهاداتی را در حوزه احياء و بازآفرينی محدوده‌های فرسوده به منظور درج در برنامه پنج ساله ششم تدوين کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نوسازی شهر تهران، عبادالله فتح اللهی طی نامه‌ای به مسئولان استانداری تهران، پیشنهاداتی را در خصوص احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری جهت درج در برنامه ششم توسعه ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در توجه به اقشار كم درآمد و توجه ویژه به بافت‌های فرسوده و ناكارآمد شهری و با استناد به جلسات پیشین برگزار شده دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در خصوص مدیریت هماهنگ بافت‌های فرسوده و تدوین اسناد و قوانین بالا دستی که در پیش نویس تنظیمی دولت در برنامه ششم توسعه كشور لحاظ نشده است، پیشنهاداتی را به منظور بررسی و درج در این برنامه در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده مطرح کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار کلانشهر تهران با طرح ۶ پیشنهاد از مسئولان و نمایندگان دولت خواست تا در صورت موافقت، این پیشنهادات به منظور تسریع نوسازی، بهسازی و توانمندسازی محدوده‌ها و محلات بافت های فرسوده کلانشهر تهران در سند برنامه ششم توسعه کشور لحاظ گردد.

پیشنهادات مطرح شده از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار کلانشهر تهران در ۶ بند به شرح ذیل تدوین شده است:

۱-  وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها مكلفند در طول برنامه زمینه مرمت، احیاء، مقاوم‌سازی، بازآفرینی و نوسازی حداقل ۱۰ درصد از بافت‌های مسكونی فرسوده شهری و محدوه‌های تاریخی و سكونتگاه‌های غیر رسمی را فراهم نمایند و تسهیلات و بودجه مورد نیاز همه ساله با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی شهرداری‌ها در بودجه عمومی پیش بینی و در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذیربط و شهرداری‌ها قرار گیرد. برنامه عملیاتی موضوع  پیش گفته در دو بخش نوسازی مسكن و تامین خدمات و زیرساخت‌ها، در شش ماهه اول برنامه توسط وزارت راه و شهرسازی، وزارت كشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، شورایعالی استان‌ها و شهرداری تهران (به نمایندگی از كلانشهرهای كشور) تهیه و كلیه دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در سطح مدیریت ملی و میانی و محلی تعهد و التزام به اجرای برنامه های بازآفرینی شهری خواهند داشت.

تبصره ۱: در تهیه برنامه عملیاتی محدوده های تاریخی شهرها، سازمان میراث فرهنگی به دستگاههای موصوف اضافه می‌گردد.

۲-  شورایعالی شهرسازی و معماری مكلف است ظرف یك سال اول برنامه نسبت به بازتعریف و تدقیق محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری كلانشهرهای كشور اقدام نماید و درخصوص سایر شهرها با توجه به اولویت جمعیتی در سال های بعد اقدام نماید.

۳-  دولت مكلف است حداقل پنجاه درصد از اعتبارات و تسهیلات ارزان قیمت (با تضمین ۵۰ درصد سود تسهیلات توسط دولت) بخش مسكن را به اجرای طرح های احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ساماندهی سكونتگاه‌های غیر رسمی اختصاص دهد.

۴-  بمنظور پیشگیری و پیشنگری از رشد سكونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ای، وزارت كشور و وزارت راه و شهرسازی مكلفند نسبت به تدوین برنامه اقدام برای روستاها و آبادی‌ها و شهرهای  واقع در حریم شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت كه در معرض پذیرش جمعیت و ساز و كار بازار زمین هستند اقدام نمایند.

۵-  وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسكن) با همكاری وزارت كشور مكلف است ظرف سال اول برنامه نسبت به تعیین سازوكارهای انتقال حق توسعه (TDR) با بهره‌گیری از ابزارهایی نظیر زمین های دولتی یا اراضی ذخیره احیاء و بازآفرینی محدوده های محلات هدف در محدوده قانونی شهرها اقدام نمایند.

۶-  وزارت راه و شهرسازی با همكاری بانك مركزی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت كشور و شهرداری تهران (به نمایندگی از كلان شهرهای كشور) موظف است ظرف سال اول برنامه نسبت به تعریف سازوكار ایجاد صندوق‌های توسعه محلی در راستای جلب مشاركت مردمی جهت احیاء و نوسازی بافت فرسوده محلات هدف اقدام نماید.

تبصره: دولت مكلف است در راستای كمك به صندوق‌های توسعه محلی، سالانه اعتبار مشخصی را درقالب بودجه سنواتی پیش بینی نماید./

نظر شما