شناسهٔ خبر: 16689 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک شهرساز در گفتگو با پایگاه‌خبری مطرح کرد:

آلودگی‌هوا یکی از فجایع ساخت بناهای بلند در کلانشهر تهران است/ خطر ساخت پارکینگ‌ در عمق زمین جدی است/ عدم مطالعه و نگاه یک بعدی به مسائل شهرسازی

آلودگی تهران عضو انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز گفت: ساماندهی به وضعیت شهرسازی کنونی نیازمند سندی است تا غیر از سطح زمین تکلیف بسیاری دیگر از مسائل شهرسازی نظیر عمق زمین و حق هوا را روشن کند اینکه ساخت و سازها باید در چه چارچوب‌هایی، کجا و به چه افرادی تعلق گیرد.

سپیده شفائی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره ضرورت ساخت بناهای بلند در کلانشهرهای ایران و آسیب‌های احتمالی آنها گفت: بناهای‌بلند و ساخت آنها به خودی خود آسیب‌رسان نیستند و ساخت این بناها در محل‌هایی که تکلیف زیر زمین، سطح زمین و روی زمین در اسناد روشن است یک فرصت برای کلانشهرها به شمار می‌رود.

 عضو انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز افزود: در ایران متاسفانه به جز سطح زمین و نگاه یک بعدی به این مسئله راجع به زیر زمین تصمیمی وجود ندارد. در حال‌حاضر شاهد هستیم که پارکینگ‌هایی تا ۱۰ طبقه زیرزمین هم می‌سازند که اینگونه ساخت و سازها در کلانشهر تهران خطر جدی محسوب می‌شود و همه اینها نشان از عدم مطالعه و بررسی تمامی جوانب و نگاه یک بعدی به مسائل شهرسازی است.

متخصص شهرسازی با انتقاد از برآوردنکردن خطرات گودبرداری‌های عمیق در کلانشهر تهران ادامه داد: اینکه بیاییم و با گذاشتن یک کد S و تصمیم‌گیری‌های موردی و مقطعی به بخشی از ساخت و سازهای غیرمنطقی در کلانشهرها وجه منطقی و قانونی بدهیم به خطا رفته‌ایم. زیرا تصمیماتی از این دست در شهرسازی کلان است و در مورد آن نیز باید کلان فکر شود، اینکه موضوعاتی به این اهمیت به کمیسیون ماده ۵ برود و تصمیمات مقطعی برای آنها اخذ و پس از آن ساختمان‌های ۴۰ و ۵۰ طبقه ساخته شوند وضعیت شهرسازی امروز ما در کلانشهر تهران می‌شود.

این استاد دانشگاه در بیان پیشنهاد خود برای ساماندهی به شهرسازی کنونی گفت: ساماندهی به وضعیت شهرسازی کنونی نیازمند سندی است تا غیر از سطح زمین تکلیف بسیاری دیگر از مسائل شهرسازی نظیر عمق زمین و حق هوا را روشن کند اینکه ساخت و سازها باید در چه چارچوب‌هایی، کجا و به چه افرادی تعلق گیرد.

شفایی گفت: بی‌برنامگی در ساخت و ساز بناهای بلند طبیعتا می‌تواند آسیب‌رسان نیز باشد که این بی‌برنامگی‌ها در نظام شهرسازی زمانی تبدیل به بحران‌هایی نظیر آلودگی‌هوا، سیما منظر شهر، ترافیک و موارد متعدد دیگری می‌شود.

وی تاکید کرد: یقینا این شیوه بلندمرتبه سازی که در شهر تهران رخ می دهد فاجعه و فجایع آن نیز چند جانبه است که تنها یکی از آن فجایع آلودگی هوا است.

این عضو انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز در پایان گفت: ضرورت دارد تا در مورد تمام شدن ساخت و سازهای بیشتر در تهران تصمیم جدی گرفته شود. /

نظر شما