شناسهٔ خبر: 16754 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزيرراه و صدراعظم سابق آلمان در جمع خبرنگاران مطرح كردند:

آخوندی: چگونگی استفاده از كريدور ايران و حضور فعال بانك‌های آلمانی را بررسی كرديم/ شرودر: عصرجدیدی از روابط اقتصادی ايران و آلمان آغاز شد

مصاحبه وزیر راه و شهرسازی در حاشیه ديدار با گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان و رئیس افتخاری انجمن خاور نزدیک و میانه آلمان بر افزایش روابط دو کشور در آستانه لغو تحریم‌ها تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی عصر امروز دوشنبه ۲۱ دی ماه در حاشیه نشست مشترک هیئت اقتصادی ـ تجاری آلمان به ریاست گرهارد شرودر صدر اعظم پیشین آلمان با مدیران وزارت راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران گفت: همچنان که می‌دانید آقای شرودر صدر اعظم پیشین آلمان برای توسعه روابط تجاری میان ایران و آلمان در آستانه رفع تحریم‌ها به همراه یک هیئت تجاری به ایران مسافرت کرده است. ما امروز با وی در وزارت راه و شهرسازی پیرامون حوزه‌های مختلف همکاری دو کشور گفتگو کردیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما در زمینه‌های مختلف گفتگو کردیم که شامل حوزه‌های حمل و نقل، پروژه‌های زیرساختی ارتقای کیفیت صنایع هوانوردی، دریانوردی و راه آهن و همچنین صنعت ساختمان می‌شود اما مهمترین موضوعی که درباره آن صحبت کردیم این بود که چگونه بتوانیم از کریدور ایران برای ترانزیت استفاده کنیم همچنین دیگر نکته بسیار مهم این بود که چگونه بانک‌های آلمانی می‌توانند در ایران مستقر شوند و در زمینه تأمین مالی پروژه‌های عمرانی بزرگ با ما همکاری کنند.

گرهارد شرودر نیز در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت شرکت‌های اقتصادی ـ تولیدی آلمان در ایران و سرمایه‌گذاری‌های آنها در بخش راه و شهرسازی گفت: همانطور که وزیر راه و شهرسازی توضیح داد، در حوزه زیرساخت‌ها، راه‌آهن، فرودگاه‌سازی و همچنین حضور شرکت‌های آلمانی در ایران در این نشست بحث و گفتگو شد. ما مایلیم تا شرکت‌های آلمانی به ایران بیایند و این رفت و آمدها آغاز جدیدی بر روابط اقتصادی دو کشور باشد؛ همینطور در این نشست درباره سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌تواند در پیشبرد روابط مفید باشد، صحبت شد که در آینده نزدیک نتایج آن را خواهیم دید.

صدراعظم پیشین آلمان خاطرنشان کرد: اعضای هیئت همراه من عمدتا از شرکت‌های کوچک و متوسط آلمان هستند که با کیفیت بالایی کار می‌کنند این شرکت‌ها در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد. من بر این نکته تأکید دارم چون باعث اشتغالزایی در کشور می‌شود که برای جوانان بسیار اهمیت دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که تهران را چگونه دیدید؟ گفت: تهران را زیاد ندیدم چون یا در هتل بودم یا وزارت‌خانه‌ها. اما از چشم‌اندازی که از اتاقم در هتل داشتم مانند همین چشم‌اندازی که از اتاق آقای دکتر آخوندی رو به کوه‌ها می‌بینید، تهران را بسیار زیبا دیدم.

شرودر با بیان اینکه نمی‌شود از نظر سیاسی گفت که حجم سرمایه‌گذاری آلمان در ایران دقیقا چه میزان است، تأکید کرد: اما باید ببینیم شرکت‌های آلمانی تا چه میزان علاقه‌مندی خود را به همکاری با ایرانی‌ها نشان می‌دهند؛ من مطمئنم این شرکت‌ها به گسترش روابط بسیار علاقه‌مندند و انرژی زیادی برای همکاری دارند تا صفحه جدیدی در کتاب روابط ایران و آلمان باز شود./

نظر شما