شناسهٔ خبر: 16755 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

طی ۹ ماه اخیر اعلام شد:

جابجایی ٦٤میلیون تن کالا در بنادر تجاری هرمزگان/ صادرات ١٩ میلیون تن کالای غیر نفتی

ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از تخلیه و بارگیری حدود ٦٤ میلیون کالای نفتی و غیر نفتی طی ٩ماهه سال ٩٤، در بنادر این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، ابراهیم ایدنی در خصوص عملکرد ٩ ماه اخیر مجموعه کل بنادر بازرگانی این استان، ضمن اعلام این خبر افزود: از مجموع عملیات انجام شده در این بنادر، ٣٩ میلیون و ٢٧٩هزار و ١٥٠ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ٢٤ میلیون و ٥٤٤ هزار و ٥٤٣ تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد.

صادرات ١٩میلیون تن کالای غیر نفتی

وی از صادرات ١٩ میلیون و ٣٤١ هزار و ٦١٠ تن کالای غیرنفتی به خارج از کشور طی این مدت، خبر داد و گفت: حجم ترانزیت اینگونه کالاها از ابتدای سال جاری تاکنون، ٣ میلیون و ٣٤٧ هزار و ٨٢٥ تن بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حجم کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) کالاهای غیرنفتی را ٧ میلیون و ٣٢٨ هزار و ٤٩٥ تن عنوان کرد و گفت: طی این مدت، ٧ میلیون و ٣٥٨ هزار و ٥١٨ تن کالای غیر نفتی وارد کشور شد که این رقم نشانگر کاهش ٢٨ درصدی این بخش از عملیات بندری است.

به گفته ایدنی، طی این مدت بالغ بر ٨٢٨ هزار و ٣٩٥ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق بنادر تجاری این استان ترانشیپ شد.

رشد ٥٥درصدی ترانزیت نفتی

ایدنی از ترانزیت ٦٨١ هزار و ٥٥٩ تن انواع مشتقات و فرآورده های نفتی از طریق پایانه های بنادر این استان با رشد ٥٥ درصدی و همچنین صادرات ٨ میلیون و ٨٨٠ هزار و ٦٧٢ تن از این نوع کالاها به خارج از کشور از آغاز سال جاری تا ابتدای دی ماه خبر داد که ٢١ درصد افزایش دارد.

وی حجم کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) اینگونه کالاها طی ٩ ماهه سال جاری را ١٣ میلیون و ٢١١ هزار و ٢٧٧ تن عنوان کرد و گفت: طی این مدت، یک میلیون و ٧٦٣ هزار و ٤٦٣ تن مواد نفتی از طریق بنادر این استان، وارد کشور شد.

تخلیه و بارگیری بیش از ١,٢ میلیون TEU کانتینر

عالی ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان به عملکرد حوزه کانتینری بنادر این استان طی سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت، یک میلیون و ٢٤٠ هزار و ٩٤٠ TEU کانتینر در پایانه های کانتینری بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شد که ٩٠٦ هزار TEU شامل کانتینرهای پر و ٣٣٤ هزار TEU نیز به کانتینرهای خالی اختصاص داشته است.

افزایش تردد شناورها به بنادر

این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تعداد شناورهای ورودی به بنادر این استان از آغاز سال جاری تا ابتدای دی ماه جاری را ٢٢ هزار و ٨٨٢ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، سه هزار و ٧٥٠ فروند شناور بالای هزار تن(رشد ١١ درصدی) و ١٩ هزار و ١٣٢فروند از کشتی های پهلو گرفته در بنادر تجاری هرمزگان، زیر هزار تن(رشد ٥درصدی) وزن داشته اند.

ایدنی اضافه کرد: تعداد شناورهای ورودی به بنادر طی مدت یاد شده، نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مجموع ٦ درصد افزایش داشته است.

لازم به ذکر است، بیش از ٧٠ بندر بزرگ و کوچک در سواحل خلیج فارس و دریای عمان تحت نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان فعالیت دارند که بنادر شهید رجایی، شهید باهنر، قشم و لنگه از جمله مهم ترین بنادر تجاری این استان به شمار می رود.

نظر شما