شناسهٔ خبر: 16788 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مسئولان محلی هرمزگان در جلسه ستاد ملی بازآفرینی استان‌ مطرح کردند؛

کاهش چشمگیر آسیب‌های اجتماعی با ایجاد بازارچه‌های محلی در سکونتگاه‌های غیر‌رسمی هرمزگان/ پیشتازی هرمزگان در بازآفرینی بافت‌های فرسوده بندرعباس

جلسه یازدهمین جلسه ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار با موضوع بررسی مناطق نابسامان شهری استان هرمزگان صبح امروز سه‌شنبه -۲۲ دی ماه جاری - و با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ابتدای این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان گزارش ستاد استانی بازآفرینی شهری این استان را قرائت کرد.

افشین دستوان در بخش اول گزارش خود به معرفی استان هرمزگان پرداخت و در قسمتی از آن گفت: مساحت بافت تاریخی استان ۱۵۰ هکتار است با جمعیت ۴۴ هزار نفر. کل سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در حاشیه شهرهای استان ۱۷۰۰ هکتار است که در این مناطق ۱۲۸ هزار نفر زندگی می‌کنند. اما بافت‌های فرسوده شهری استان ۲۳۹۰هکتار است با جمعیتی معادل ۲۱۲ هزار نفر. همچنین ۴۳ درصد شهر بندرعباس را بافت‌های ناکارآمد تشکیل می‌دهد.

دستوان در بخش دوم گزارش خود به عملکرد ستاد بازآفرینی استان از سال ۷۶ تا کنون پرداخت و گفت: در زمینه‌های آموزش، بهداشت و درمان، ورزشی و فضای سبز هم کارهای خوبی انجام شده و این سرانه‌ها در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی افزایش یافته است.

وی با اشاره به پروژ‌ه‌های توانمند سازی اجرا شده افزود: تاکنون  ۸ پروژه در این زمینه در موارد مختلف اجرا شده است از جمله در زمینه کاهش اثرات استفاده از مواد مخدر و افزایش مهارت‌های فنی.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به مطالعات انجام‌گرفته ،گفت: در بحث جابجایی خانواده‌هایی  که در معرض برخی آسیب های اجتماعی هستند نیز به این نتیجه رسیدیم که ۵۱۸۷ خانواده از این محله ها منتقل و در جای دیگری اسکان مجدد شوند که در مرحله اول ۵۰۰ خانواده را جابجا کردیم.

وی افزود: در نتیجه این مطالعات همچنین ۶۲۶ پروژه کالبدی و توانمندسازی با اعتباری بالغ بر ۳۱۸ میلیارد تومان در ستاد استان به تصویب رسید.

وی در بخش سوم از موانع و مشکلات پیش رو سخن گفت و در پایان به بیان پیشنهادات خود پرداخت.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در حاشیه جلسه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نتایج جلسه را خوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه استان هرمزگان در امور بازآفرینی شهری پیشتاز است، اقدامات بسیار خوبی انجام شده‌است.بخشی از این اقدامات نیز مربوط به بافت‌های فرسوده، میانی و سکونتگاه‌های غیررسمی بندرعباس است.

وی در باره محتوای جلسه امروز نیز افزود: تصمیمات خیلی خوبی در این جلسه اتخاذ شد که همه این تصمیمات وارد مرحله اجرایی می‌شود. ما در دوره‌های گذشته هم پروژه‌های کاربردی خوبی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی بندرعباس اجرا کردیم. خوشبختانه با همکاری خوبی که شهرداری بندرعباس و دیگر مسئولان محلی با ما دارند این پروسه در حال ادامه است.

تسهیلات ارائه شده از سوی شهرداری بندرعباس

در این جلسه همچنین شهردار بندرعباس به بیان گزارش عملکرد خود پرداخت. وی در بخشی از این گزارش به ایجاد بازارچه‌های محلی برای زنان بی‌سرپرست در سکونت‌گاه‌های غیر‌رسمی با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان، به منظور بالا‌بردن توان اقتصادی این قشر آسیب‌پذیر اشاره کرد و گفت: در نتیجه بسیاری از اقداماتی که در این محلات صورت گرفته، با کاهش چشمگیر آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد روبرو هستیم.

عباس امینی زاده در مورد اقداماتی که در جهت تشویق ساکنان بافت‌های فرسوده برای نوسازی منازلشان ارائه شده‌است، گفت: به این منظور عوارض نوسازی را برای اهالی این مناطق ۵۰ و گاهی ۷۰ درصد و در برخی مناطق حتی تا ۹۰ درصد تخفیف داده‌ایم. همچنین در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی به منظور تسهیل در دریافت اسناد ملکی تخفیفات زیادی ارائه کرده‌ایم.

۶۰درصد ساکنان بندرعباس غیر بندری‌اند

  استاندار هرمزگان نیز با اشاره به اینکه  در چشم انداز ۱۴۰۵ ،بندرعباس به عنوان یکی از قطب‌های خدماتی سطح برتر و صنعتی در نوار ساحلی جنوب کشور و فعال در بازارهای منطقه‌ای و جهانی دیده شده است،گفت: اما متاسفانه با روند فعلی بعید می‌دانم بتوانیم چنین هدفی را محقق کنیم.

وی افزود:زیرا  امروز ۶۰ درصد کسانی که در بندرعباس هستند غیر بندری‌اند و از شهرهای مختلف از جمله تهران آمده‌اند و مردم بومی دچار فقر و گرفتاری‌اند و جزو قشر کارگر بوده و اغلب در محلات آسیب‌پذیر ساکن هستند.

جاسم جادری اضافه‌کرد: در طول ۴۰ سال بدون ضابطه این بافت‌های ناهمگون و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی رشد یافته‌است. حال برای سروسامان دادن به این وضعیت یک عزم ملی لازم است که امیدوارم این جلسه بخشی از این عزم‌ملی باشد.

وی ادامه داد: روزانه ۱۰ تا ۱۲ هزار کامیون در بندر شهید‌رجایی تردد می‌کنند که این موضوع تبعات اجتماعی زیادی برای مردم بندرعباس دارد.به باور من شهرک حمل و نقل هنوز در بلا‌تکلیفی است.

استاندار هرمزگان در حاشیه این جلسه در خصوص وضعیت شهرک حمل و نقل به خبرنگار ما گفت: این شهرک برای اسکان رانندگان کامیون تدارک دیده شده تا این قشر زحمتکش بتوانند هنگام مراجعه به بندر شهید رجایی وارد شهر بندرعباس نشوند و در این شهرک مستقر شوند. اما به دلیل آماده نشدن زیر ساخت‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌است.

جادری با اشاره به این که متولی این شهرک انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی است، اضافه کرد: با این حال دستگاه‌های دولتی باید برای حل مشکل آنان کمک کنند./

نظر شما