شناسهٔ خبر: 16816 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

دعوت از مهندسان برای نظرخواهی درباره پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان/ شناسایی ۳۴۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی در تهران/ وزارت راه و شهرسازی حتی یک پروژه بدون مناقصه ندارد

هفته اهمیت ساماندهی بافت شهری بندرعباس به عنوان «ایران‌شهر بندری»، افتتاح ۱۶۰ هزار واحد مسکن مهر در دهه فجر، پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی مسکن مهر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر استان تهران، انتشار ضوابط بلندمرتبه‌سازی در طرح جامع شهر تهران و دعوت از مهندسان جهت ارایه‌نظر برای پیش نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شهر جدول زیر بود:

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

پاسخ به فعالان اقتصادی بخش خصوصی در صبحانه کاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وقتی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قرارداد مسکن مهر توزیع شد کدام اتاق یا سندیکای شرکت ساختمانی اعتراض کرد. ما امروز در وزارت راه و شهرسازی حتی یک مورد هم پروژه بدون مناقصه نداریم.

سخنان وزیر راه و شهرسازی در یازدهمین نشست ستادملی بازآفرینی پایدار شهری با محوریت بافت‌های نابسامان استان هرمزگان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هنوز برخی از تجار ساکن بنادر تیاب، میناب و پارسیان استان هرمزگان دارای شرکای تجاری در آفریقا، هند و کشورهای عربی‌اند؛ اما به دلیل آنکه بندرعباس به عنوان یک بندر فوق‌العاده بزرگ (mega port) در جوار این بنادر تاریخی ساخته شده، این بنادر کوچک را از بهره‌برداری انداخته است. به همین دلیل به یک نظام سطح‌بندی بندری هم در هرمزگان نیاز داریم تا بتوانیم تقسیم کار کرده و سکونتگاه‌ها بازتعریف شوند در غیر این صورت با وجود وضعیت فعلی بندرعباس، سکونتگاه‌های دیگر استان دارای مشکلات بزرگی خواهند‌ شد.

انتظارات بخش خصوصی و اتاق صنایع، معادن و کشاورزی از دولت در جلسه صبحانه کاری با وزیر راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

توقع اتاق بازرگانی این است که واگذاری پروژه‌های راه و شهرسازی با یک منطق به بخش خصوصی پیگیری شود چون به نظرم تعریف پروژه‌های جدید در دولت به لحاظ وضعیت نامطلوب اعتبارات دولتی و پروژه‌های نیمه‌تمام امکان پذیر نیست ولی ما به عنوان بخش خصوصی پیشنهاد داریم پروژه‌هایی که خود بخش خصوصی می‌تواند به لحاظ طرح، ایده و انجام کار مبدع آن باشد در دستور کار وزارتخانه قرار گیرد تا از توان این بخش استفاده کند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل

دیدار قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

به زودی نمایشگاه مصالح و صنایع ساختمان در کشورمان برگزار می‌شود که شرکت‌های معماری و مسکن‌سازی اسلوونی می‌توانند به رقابت با شرکت‌های خارجی دیگر و ایرانی‌ها بپردازند.

تشریح وضعیت معماری ایران در یک مناظره تلویزیونی:

مناظره چمران رئیس شورای‌شهر تهران با مهدی حجت در رابطه با معماری ایرانی‌اسلامی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

سبک معماری ایرانی اسلامی در حالی موضوع مناظره چمران و حجت قرار گرفت که به‌رغم تاکید رئیس شورای‌اسلامی‌شهر تهران به قابلیت عرضه معماری‌ایرانی به دنیا، بنیانگذار سازمان میراث‌فرهنگی تاکید کرد: اگر تصور از معماری، ساخت و سازهایی کنونی با هدف سودآوری فوری است هرگز آنچه که به عنوان معماری ایرانی اسلامی مدنظر مسئولان است شکل نخواهد گرفت.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی

دعوت وزارت راه و شهرسازی و معاون وزیر مسکن وزیر راه و شهرسازی از تمامی مهندسان درباره پیش‌نویس مبحث دوم (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وزارت راه و شهرسازی قصد دارد پیش‌نویس اصلاحیه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را با حداکثر مشارکت جامعه مهندسی به نظرخواهی بگذارد.

سخنرانی حامد مظاهریان در همایش تعاونی‌های مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تعاونی‌ها در خانه‌دار شدن قشرهای مختلف مردم نقش مهمی ایفا کردند اما شماری از آنها از اجرای برنامه‌های خود بازماندند؛ به طوری که در برنامه پنجم توسعه ۶۰ درصد هدف تعاونی‌های مسکن محقق شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران

اعلام شناسایی ۳۴۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی در مجموعه شهری تهران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

این‌که گفته می‌شود ۲۰ میلیون حاشیه‌نشین در کشور داریم صحیح نیست و این جمعیت در مجموع بافت‌های تاریخی، میانی، بخش‌های روستایی و سکونتگاه‌های رسمی کشور سکونت دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید

اعلام فاقد متقاضی بودن ۱۰۰هزار مسکن مهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در حال بررسی شیوه‌نامه‌ای هستیم تا متقاضیانی که آورده خود را پرداخت نکرده‌اند از پروژه‌های مسکن مهر خارج شود و در تعامل با بانک‌ها به سایر متقاضیان واگذار یا در قالب طرح مسکن اجتماعی واگذار شود.

آغاز تحویل سه هزار واحد مسکن مهر کیسون در پرند (متن کامل را اینجا بخوانید.)

۱۶ هزار و ۸۰ واحد مسکن مهر کیسون در شهر پرند در حال ساخت است که از این تعداد تاکنون یکهزار و ۲۰۰ واحد تحویل شده است.

مسکن مهر

قائم مقام وزیر از پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر استان تهران خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

واحدهای مسکن مهر استان تهران در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر به پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد رسیده‌اند و بدون احتساب شهرهای جدید، تاکنون ۱۲۰ هزار و ۶۷۴ واحد در این استان افتتاح شده‌اند.

سایر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی:

تشریح بانک مسکن از کارمزد ضمانت فروش اقساطی مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

کارمزد تضمین فروش اقساطی مسکن شامل ۴ درصد عاملیت وصول اقساط قرض‌الحسنه و ۲ درصد ضمانت پرداخت خسارات وارده به فروشنده در صورت عدم پرداخت اقساط از سوی خریدار مجموعا ۶ درصد خواهد بود.

اظهار نظر یک شهرساز راجع به شهرسازی در کلانشهر تهران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ساماندهی به وضعیت شهرسازی کنونی نیازمند سندی است تا غیر از سطح زمین تکلیف بسیاری دیگر از مسائل شهرسازی نظیر عمق زمین و حق هوا را روشن کند اینکه ساخت و سازها باید در چه چارچوب‌هایی، کجا و به چه افرادی تعلق گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از بهسازی ۱۳۰ روستا برای ورود گردشگران خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آنچه که بر اساس تفاهم‌نامه‌ها بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت و توسط بنیاد پیگیری شد اقدامات اجرایی برای تامین بخشی از زیرساخت‌های ۱۵۱ روستا بود که تا به امروز تامین زیرساخت‌ها برای ۱۳۰ روستای کشور در حال انجام است.

حسین معصوم نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی  جلسات شورای حفظ حقوق بیت‌المال را در هرمزگان برگزار کردیم و نهایتا دستور توقف چند پروژه غیر قانونی را که استحصال اراضی دولتی را در پی داشت، صادر کردیم. نمونه آن جلوگیری از ادامه فعالیت ساخت و ساز یک پروژه در هندورابی و کیش است.

 

نظر شما