شناسهٔ خبر: 16829 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

صنعت ریلی نیازمند نگاه تجاری است

قطار اقتصادی‌تر كردن فعالیت‌ های ریلی، حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری در پروژه‌های ملی، بهره‌برداری كامل از پتانسیل‌های موجود٬ ایمن‌سازی بیشتر راه‌آهن٬ توسعه خطوط جدید٬ ایجاد منابع پایدار برای توسعه ریلی و رفع موانع مالی همه گویای موضوعات مهم و اساسی در بخش حمل و نقل ریلی است كه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان ریلی در صدد هستند به سمتی سوق دهند تا ضمن بهره‌برداری كامل از آن‌ها، مسیر را برای توسعه صنعت ریلی در بخش‌های دیگر گسترده‌تر كنند.

در كنار تدوین برنامه های توسعه ای برای این موضوعات، صنعت ریلی نیازمند نگاه تجاری است و برای همین مسیرهای ریلی باید توانایی رقابت را در آینده ای نه چندان دور در بخش جابجایی بار و مسافر با بخش جاده‌ای داشته باشند.

حال برای پیشبرد اهداف ریلی كه در چشم انداز ۲۰ ساله كشور ترسیم و تا افق ۱۴۰۴ بایستی به این اهداف برسیم، چنانچه نتوانیم برای ورود بخش خصوصی برنامه مشخصی را پیاده سازی و برنامه اقتصادی مدونی را ترسیم كنیم، به طور حتم گام های برداشته شده بدون پشتوانه فكری بوده و انتظار بازخورد مثبت را در اجرای پروژه های ریلی و حفظ و ارتقای ایمنی در جهت بهبود شرایط نباید داشته باشیم.

اگر كمی به گذشته برگردیم، می بینیم در بخش تكمیل زیر ساخت ها و توسعه خطوط با توجه به هدف دستیابی به ۲۵ هزار كیلومترتا سال ۱۴۰۴ ، به دلیل كمبود منابع مالی و جذب كمتر سرمایه گذاری عقب مانده ایم و از برنامه اصلی یعنی تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ فاصله زیادی داریم.

بنابراین صنعت ریلی و مدیران متولی این صنعت باید ضمن حمایت از سرمایه گذاران، بتوانند هدف اصلی و یا موضوعات مورد بحث در راه آهن را طبق برنامه توسعه ای اجرایی و از طریق آنها بستر را برای رونق اقتصادی در این صنعت گسترده تر كنند.

بدون شك تكمیل زیرساخت‌ها كمك زیادی به تكمیل شدن دیگر برنامه ها و اهداف شبكه ریلی خواهد كرد و توان رقابت شركت های حمل و نقلی را در عرصه بین المللی افزایش خواهد داد.

در صورتی كه بخش حمل و نقل ریلی بتواند برای پروژه های خود از حضور بخش خصوصی و تعداد بیشتری از سرمایه گذاران این بخش بهره مند شود، به طور حتم زیر ساخت های مهمی برای برقی كردن خطوط و بكارگیری قطارهای پر سرعت و تامین ناوگان مورد نیاز مسافری و باری فراهم خواهد شد.

منبع: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

نظر شما