شناسهٔ خبر: 16885 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دهقان در نشست مدیران صنعت هوانوردی با وزیر راه و شهرسازی:

تعیین نرخ‌های مصوب بلیت پروازهای نوروزی با توافق ایرلاین‌ها/ مشکلات فرودگاه‌های مناطق کمتر توسعه یافته با زمین‌گیری هواپیماهای فوکر آغاز شد

مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‎‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه متأسفانه شرکت‌های هواپیمایی ما هنوز در جهت بازاریابی و بازارسازی حرکت نکردند افزود: با وجود آزادسازی نرخ بلیت هواپیما٬ همچنان شرکت‌های هواپیمایی باور به اجرای این قانون ندارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرتضی دهقان در نشست مشترک دست اندکاران صنعت هوانوردی کشور با وزیر راه و شهرسازی درباره روند اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: پس از تصویب دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، آیین نامه‌ آن از سوی سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌ها ابلاغ و بعد از این آیین‌نامه٬ ۴ بخش‌نامه تکمیلی نیز برای شرکتهای هواپیمایی در خصوص ۱۷۰ مسیر مشمول آزادسازی و همچنین مسیرهای حمایتی صادر شد.

وی افزود: بعد از اجرای آزادسازی بلیت هواپیما کارگروهی در سازمان هواپیمایی به منظور رصد بازار فروش بلیت تشکل شد و شرکت‌های هواپیمایی را ملزم کردیم تا بازار توسط آنها نیز رصد شود. به جز یکی دو هفته نخست اجرای آزادسازی که جو منفی در بازار فروش ایجاد شد مجدد بازار به روال عادی بازگشت.

دهقان ادامه داد: روند بازار فروش بلیت هواپیما اگر به شکل فعلی ادامه داشته باشد و ایرلاین‌ها نیز مدیریت بازار خود را تقویت کنند مشکلی در بخش فروش بلیت نخواهیم داشت.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‎‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در هفته گذشته جلسه آمادگی برای پروازهای نوروزی با حضور معاونان بازرگانی ایرلاین‌ها در سازمان هواپیمایی برگزار شد که در آن جلسه برنامه پروازهای فوق‌العاده ایرلاین‌ها با اولویت پروازهای داخلی ارائه شد. تصمیم بر این شد برای ایام نوروز هر شرکت هواپیمایی جداگانه نرخ خود را اعلام کند و بعد از تصویب در کارگروه اقتصادی سازمان، شرکت‌ها ملزم به اعلام نرخ‌های مصوب باشند.

وی افزود: بازار فروش بلیت نیز رصد می‌شود تا بلیت‌های نوروزی با نرخ‌های بیش از قیمت‌های مصوب در کارگروه اقتصادی سازمان فروخته نشود. البته در برخی از روزها حتی با پروازهای فو‌ق‌العاده نمی‌توان تمام تقاضای بازار را پاسخ داد چراکه نه تنها تعداد هواپیماهای موجود اجازه پاسخ به تمام تقاضای ایام پرترافیک مانند نوروز را نمی‌دهد بلکه ظرفیت فرودگاه‌ها نیز پاسخگوی همه تقاضاها نیست.

وی در ادامه نیز با بیان اینکه متأسفانه شرکت‌های هواپیمایی ما هنوز در جهت بازاریابی و بازارسازی حرکت نکردند افزود: با وجود آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اما همچنان شرکت‌های هواپیمایی باور به اجرای این قانون ندارند. همچنین در حالی‌که فرکانس پروازی ایرلاین‌های داخلی به برخی مقاصد منطقه نسبت به برخی ایرلاین‌های خارجی بیشتر است اما به محض ورود یک ایرلاین خارجی در مسیر پروازی مربوطه٬ شرکت‌های داخلی نگران به دلیل عدم آمادگی در جذب مسافر و حفظ بازار می‌شوند .شرکت‌های ما باید اصل رقابتی بودن بازار را جدی بگیرند و آماده فعالیت در فضای رقابتی جدید باشند.

دهقان با بیان اینکه ناوگان هوایی ایران به چند نوع ناوگان ایرباس و بویینگ محدود شده یادآور شد: مشکلات فرودگاه‌های مناطق کمتر توسعه یافته از آنجا شروع شد که اغلب هواپیماهای فوکر زمین‌گیر شدند. در حالیکه این نوع هواپیما برای پرواز به فرودگاه‌های کوچک مناسب هستند و شرکت‌های هواپیمایی باید برای پوشش شبکه فرودگاههای داخلی به دنبال تامین هواپیماههای برد کوتاه و متوسط باشند./

نظر شما