شناسهٔ خبر: 16943 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

ساخت بناهای بلند از کنترل خارج شده است/ انتقاد از تک‌واحدفروشی در برج‌ها

جلسه معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: بلندمرتبه‌سازی با دوره‌های رکود و رونق مسکن رابطه مستقیم دارد که نشان می‌دهد این نوع ساخت و ساز یک نظام اقتصادی مستقل و خاص را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، حامد مظاهریان در نشست بررسی آسیب‌ها و فرصت‌های دومین کنفرانس بناهای بلند و بررسی برنامه‌های پیش رو برای برگزاری سومین کنفرانس بناهای بلند که روز سه‌شنبه ۲۹ دی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که هیئت اجرایی کنفرانس‌های بناهای بلند برای سال‌های آینده باید در دستور کار قرار دهد، هدف‌گذاری است. ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین هدف‌های برگزاری سلسله کنفرانس‌های بلندمرتبه‌سازی، ارتقای کیفیت زندگی شهرنشینی خواهد بود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر کیفیت زندگی در شهرهای ما ایراد جدی دارد به همین دلیل باید تعریف جدی و نوینی از شهر، شهرسازی و ذی‌نفعان شهر ارائه شود که این قبیل اقدامات را باید در این گونه کنفرانس‌ها به سرانجام رساند.

وی با بیان اینکه اینگونه شهرسازی‌های اشتباه، نتیجه سیاست‌گذاری‌های اشتباه مدیریت شهری است، افزود: بلندمرتبه‌سازی‌های کشور خارج از کنترل است؛ با این حال باز هم می‌توان با برگزاری کنفرانس‌هایی از قبیل بناهای بلند، با گوشزد کردن برخی معضلات،‌ باز هم می‌توانیم تا حدودی جلوی مشکلات بیشتری را بگیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم آموزش به مدیران ارشد استان‌ها مبنی بر اینکه ساخت بلندمرتبه‌سازی در شهرها، یک مزیت محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: به عنوان مثال استاندار لرستان می‌گفت ما در خرم‌آباد همه چیز داریم و فقط جای چند بنای بلندمرتبه خالی است. در حالی که از دیرباز همگان این شهر را با رودها و فضاهای سبزش می‌شناسند.

وی با اشاره به برگزاری کارگروه بسیار موفق اقتصاد بلندمرتبه‌سازی در دومین کنفرانس بناهای بلند گفت: بلندمرتبه‌سازی با دوره‌های رکود و رونق مسکن رابطه مستقیم دارد که نشان می‌دهد این نوع ساخت‌و‌ساز یک نظام اقتصادی مستقل و خاص می‌طلبد.

عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی و معماری پردیس هنرهای زیبای دانشکاه تهران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارگروه‌هایی که باید برای کنفرانس‌های بعدی بناهای بلند بیشتر فعال شود، کارگروه فرهنگی اجتماعی است. در حال حاضر عمده مشکلات ساکنان بلندمرتبه‌ها، مسائل فرهنگی و ناسازگاری اجتماعی میان همسایگان است. این مشکلات نیاز به آموزش‌های مداوم مردم برای سکونت در برج‌های بلندمرتبه را یادآوری می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از تجربیات جهانی در بلندمرتبه‌سازی فراگیری این موضوع است که برج‌ها نه برای فروختن به صورت تک واحدی، بلکه برای اجاره دادن به صورت یکجا در دیگر کشورها ساخته می‌شود، ادامه داد: تک‌واحد فروشی بناهای بلند مشکلات عدیده‌ای برای ساکنانی که هر کدام مالک بخشی از بلندمرتبه هستند به وجود می‌‌آورد و پشتوانه این بی‌محلی به قوانین برج‌نشینی نیز، حق مالکیتی است که برای آنها به وجود آمده؛ در صورتی که اگر برج به صورت یکجا اجاره داده شود، ساکنانی که عمدتا پیرو قوانین برج‌نشینی هستند، در این بلندمرتبه‌ها سکونت می‌کنند.

مظاهریان پیشنهاد کرد: می‌توان تا زمان برگزاری همایش اصلی، وورک‌شاپ‌هایی با حجم کوچکتر و کارشناسان برگزار کرد که در هنگام برگزاری کنفرانس اصلی، نتایج علمی به دست آمده در این کارگروه‌ها بازخوانی شود./

نظر شما