شناسهٔ خبر: 17009 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسید آقایی در جمع خبرنگاران خبر داد:

۳ حکم ریلی مندرج در برنامه ششم/ آخرین وضعیت تولید ریل ملی/ شرکت‌های ریلی مختارند تا سقف تعیین شده افزایش بهای بلیت دهند/ ارتقاء توان مالی دولت با رفع تحریم‌ها

پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۳ حکم ریلی مندرج در برنامه ششم گفت: این احکام نسبت به برنامه پنجم احکام بسیار خوبی هستند که می‌تواند رونق زیادی به صنعت ریلی دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محسن پورسید آقایی امروز دوشنبه ۲۸ دی در حاشیه نشست امضای موافقت نامه احداث خطوط قطار حومه‌ای اصفهان–نجف آباد با اشاره به حکم لحاظ شده در قانون بودجه سال ۹۵ گفت: طبق قانون قرار بود در امسال ۲۰ درصد از سهم عوارض گازوئیل به توسعه راه‌آهن و راه‌های اختصاص پیدا کنند ولی به دلیل تنگناهای مالی دولت این رقم محقق نشد و امیدواریم با حمایت نمایندگان مجلس این بند در قانون بودجه ۹۵ به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه بحث‌های زیادی در دولت با معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این خصوص صورت گرفت افزود: در سال ۹۵ با تاکیدات این مقامات این بند از بودجه اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره پروژه‌هایی که از شرکت ساخت به شرکت راه آهن منتقل شد توضیح داد: کار اجرایی این پروژه‌ها به اتمام رسیده بود بنابراین عملیات تکمیلی آن به شرکت راه آهن واگذار شد تا با این تصمیم دولت پروژه‌ها یک متولی خاص داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش قیمت نرخ بلیت قطارهای مسافری گفت: نظر شرکت راه آهن در این خصوص همان چیزی است که در اطلاعیه صادر شده آمده بود و براساس مصوبه قانونی که وجود دارد این تصمیم گرفته شد بنابراین راه آهن کار قانونی خود را انجام داده و شرکت‌ها مختارند که تخفیف دهند یا براساس قانون افزایش قیمت تا سقف تعیین شده داشته باشند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها تا ۳۰ درصد در ارائه بلیت‌های خود تخفیف می‌دهند و زیر نرخ مصوب بلیت عرضه می‌کنند و این بستگی به نوع خدمات‌رسانی شرکت‌های مسافری دارد.

پورسید آقایی درباره آماده بودن ریل ملی گفت: طبق آخرین اخباری که از شرکت ذوب آهن در این خصوص به ما رسیده پروژه ریلی ۸۵ درصد پیشرفت داشته و پیشرفت این پروژه بستگی به وضعیت مالی شرکت ذوب آهن دارد که پیش بینی نمی‌شود که تا ۲ ،۳ ماه آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تدوین لایحه برنامه ششم توسعه و لزوم وجود حکم ریلی در این برنامه گفت: در آخرین روز تدوین لایحه بودجه در دولت با تاکید شخص رئیس جمهور  و مساعدت رئیس سازمان برنامه بودجه احکام مشخصی در ماده ۱۳ قانون برنامه ششم ا۳حکم مرتبط با حمل و نقل ریلی اضافه شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره احکام ریلی مندرج در برنامه ششم گفت: این احکام ریلی با محوریت "توسعه حمل و نقل حومه‌ای و ایجاد یک سازمان٬ "کمک به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های این بخش" و "معافیت‌های مالیاتی و معافیت حمل و نقل ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده" است که این احکام  نسبت به برنامه پنجم احکام بسیار خوبی هستند که می‌تواند رونق زیادی به صنعت ریلی دهد.

وی درباره آثار رفع تحریم‌ها بر صنعت ریلی گفت:‌ رفع تحریم‌ها توانایی دولت را در تأمین مالی ارتقا می‌دهد و کشور با فاینانس‌های کشورهای خارجی مواجه خواهد شد.

پورسیدآقایی افزود: در این راستا روز جمعه هفته جاری رئیس‌جمهور کشور چین به ایران می‌آید و چندین پروژه بزرگ ریلی با فاینانس چین و تضمین دولت انعقاد قرارداد می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: قطار سریع‌السیر اصفهان تهران تأمین فاینانس شد و ال سی آن عملیاتی شده است./

نظر شما