شناسهٔ خبر: 17029 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

ملاقات وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک با وزیر راه و شهرسازی

آمادگی جمهوری چک برای مشارکت در ساخت راه‌آهن، فروش واگن و تامین تجهیزات ریلی ایران/ جایگاه ویژه ایران برای اتصال کریدورهای ارتباطی شرق آسیا به اروپا

دیدار فرانسه هیئتی از جمهوری چک به ریاست یان‌ملادک وزیر صنعت و تجارت این کشور با حضور در وزارت راه و شهرسازی با دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یان‌ملادک  وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بر سابقه همکاری‌های دو کشور در حوزه صنایع سنگین و بخش ریلی به ویژه همکاری شرکت اشکودا با راه‌آهن ایران تاکید کرد.

دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران نیز خطاب به وزیر صنعت و تجارت چک با تاکید بر جایگاه و موقعیت ترانزیتی ایران در منطقه اظهار کرد: ایران می‌تواند وصل کننده کریدورهای ارتباطی شرقی - غربی و شمالی - جنوبی به مقصد اروپا و محل اتصال چنین و شرق آسیا به اروپا باشد.

آخوندی در این جلسه به ظرفیت‌های ایران برای جلب مشارکت‌ طرف‌های اروپایی به ویژه سرمایه گذاران و شرکت‌های توانمند جمهوری چک در پروژه‌های زیربنایی اشاره کرد و افزود: در ایران پروژه‌های گسترده زیربنایی حمل و نقل در حوزه‌های جاده‌ای، دریایی، فرودگاهی و ریلی وجود دارد.

در این جلسه نمایندگان چند شرکت فعال جمهوری چک در حوزه صنایع سنگین ریلی و رئیس شرکت ریلی اشکودا نیز به تشریح فعالیت‌های خود پرداختند.

وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک در ادامه نیز با اشاره به اینکه جمهوری چک کشوری محصور در خشکی است و ظرفیت بسیار بالایی در حوزه راه‌آهن و آزادراه دارد گفت: ترانزیت و حمل‌و‌نقل در جمهوری چک بیشتر متمرکز بر محورهای آزادراهی است.

یان‌ملادک یادآور شد: جریان حمل کالا در دنیا بین چین و آلمان از بندر هامبورگ از طریق آزادراه وارد چک می‌شود. از این جهت جمهوری چک در حوزه دریانوری با توجه به اینکه محصور در خشکی است فعالیت زیادی ندارد اما در سایر حوزه‌های حمل و نقل به ویژه راهسازی و راه آهن می‌تواند مشارکت و فعالیت داشته باشد.

وی ضمن ابراز خرسندی از فضای بین‌المللی ایجاد شده در جمهوری اسلامی ایران به تبع اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، برای ایجاد توسعه همکاری ایران و جمهوری چک اظهار امیدواری کرد.

وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک از وزیر راه و شهرسازی ایران برای سفر به این منطقه و بازدید از وضعیت حمل و نقل آن دعوت کرد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری چک توانمندی زیادی در حوزه لجستیک حمل و نقل دارد درباره مکانیزم و روش همکاری شرکت‌های جمهوری چک گفت: شرکت‌های چک با قرارداد با پیمانکاران داخلی به صورت سهم ۴۹ و ۵۱ درصد، در قالب ایجاد یک کنسرسیوم در پروژه‌های پیمانکاری، سرمایه گذاری و تامین مالی ایران مشارکت می‌‌کنند.

یان ملادک در این جلسه بر سیگنالینگ و ظرفیت‌های این جمهوری در حوزه حمل و نقل ریلی، ساخت راه آهن، فروش واگن و تامین تجهیزات ریلی تاکید کرد.

در این جلسه وزیر راه و شهرسازی ایران کتاب فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل، مسکن و شهرسازی را به وزیر صنعت و تجارت جهموری چک اهدا کرد./

نظر شما