شناسهٔ خبر: 17055 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آخوندی در نشست مطبوعاتی دیدار با وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان:

ایران به دنبال فعال کردن ۴ کریدور اتصال خلیج فارس به دریای سیاه/ یکسان‌سازی نرخ‌های عوارض عبوری ایران و ارمنستان

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک خبری با گاگیک بگلریان وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان گفت: ایران به دنبال فعال کردن کریدورهای اتصال خاورمیانه به آسیای میانه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی امروز سه‌شنبه ۲۹ دی در نشست مطبوعاتی خود همراه با وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان درباره جزئیات توافقات طرفین گفت: در این جلسه مسائل بسیار مهمی در خصوص همکاری‌های حمل و نقلی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ارمنستان کشوری محصور در خشکی است که از شمال به گرجستان و دریای سیاه و از جنوب به ایران و خلیج فارس دسترسی دارد گفت: موقعیت این کشور برای ایران از حیث ارتباط خلیج فارس به دریای سیاه بسیار مهم است.

آخوندی ادامه داد: برای جمهوری اسلامی ایران همزمان با به ثمر رسیدن برجام، توسعه روابط تجاری در خاورمیانه و آسیای میانه یک استراتژی بسیار مهم تلقی می‌شود لذا در حال فعال کردن تمام کریدورهای منطقه‌ای هستیم.

وزیر راه و شهرسازی به چهار کریدور اتصال جنوب به شمال از خلیج فارس به دریای سیاه اشاره کرد و گفت: یک کریدور از ترکیه به دریای سیاه، کریدور دیگر اتصال آذربایجان به گرجستان به دریای سیاه، کریدور سوم ارتباط با دریای سیاه از طریق بندرامیرآباد و دریای خزر به آذربایجان و گرجستان و کریدور چهارم نیز از ارمنستان به بندر پوتی در گرجستان و از آنجا به دریای سیاه است.

وی با اشاره به اینکه برای کریدورهای ترانزیتی در شمال کشور طی دو هفته اخیر با کشورهای در مسیر عبور به یک تفاهم مبنی بر تعیین نرخ‌های واحد رسیدیم و اعلام عمومی شد گفت: در سفر وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان به ایران مقرر شد نرخ ترانزیتی حمل و نقل از کریدورهای دو کشور یکسان سازی شود تا در سطح منطقه و بین المللی نرخ‌های رقابتی برای ترانزیت از این عبور ارائه شود.

آخوندی اتصال ریلی دو کشور ایران و ارمنستان را از دیگر محورهای نشست مشترک خود با وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بندرعباس تا جلفا در ایران ارتباط ریلی وجود دارد، ضمن اینکه در ارمنستان نیز از یک خط ریلی تا بندر پوتی گرجستان وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای اتصال ریلی در طرف ایران نیاز به احداث ۶۰ کیلومتر خط ریلی و در ارمنستان ۳۰۵ کیلومتر راه‌آهن نیاز است گفت: می توانیم یک مسیر حمل و نقل ترکیبی جاده‌ای، ریلی و دریایی برای ترانزیت بین دو کشور داشته باشیم.

وی گفت: در دیدار دو جانبه با وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان درباره راهکاری این کشور برای تامین مالی ایجاد خط آهن در ارمنستان تا مرز ایران بحث و بررسی شد تا در این زمینه با کشورهای مورد مذاکره به تفاهم برسند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: علاوه بر این مسیر جاده‌ای این کشور از مرز ایران به سمت ایروان وضعیت مناسبی ندارد. با توجه به اینکه ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیا است لذا برای کشور ما اهمیت ویژه ای دارد و ما همواره علاقمند به توسعه روابط دو کشور هستیم.

آخوندی ادامه داد: علاوه بر این ارمنستان کشوری محصور در خشکی است و برای ترانزیت خود نیازمند عبور از خاک جمهوری اسلامی ایران است؛ بنابراین هر دو کشور مکمل یکدیگر هستند و باید بر مبنای صداقت و شفافیت توافقات طرفین عملیاتی شود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۱۲ هزار کامیون از ایران به ارمنستان و حدود ۳ هزار کامیون نیز از ارمنستان به ایران می‌ آمدند و از خاک کشور ما عبور کردند، گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۰ هزار کامیون ایرانی به ارمنستان عزیمت کردند و حدود ۲ هزار کامیون از این کشور به ایران پذیرش شدند که رشد بیش از ۵۰ درصدی را شاهد هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در جلسه مشترک با وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان همچنین توافق شد نرخ عوارض برای عبور وسایل نقلیه جاده‌ای از دو کشور یکسان شود تا از این طریق زمینه رشد و توسعه ترانزیت فراهم شود.

آخوندی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم نامه طرفین در حوزه حمل و نقل گفت: کارشناسان و نمایندگان دو وزیر در این خصوص طی امروز و فردا مذاکرات لازم را انجام می‌دهند و جزئیات آن اعلام عمومی می‌شود./

نظر شما