شناسهٔ خبر: 17073 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آخوندی در نشست مشترک با وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان مطرح کرد:

تاکید بر اتصال ریلی ارمنستان تا مرز ایران/ آمادگی ایران برای دسترسی به دریای سیاه از ارمنستان

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان از آمادگی ایران برای تعریف کریدور خلیج فارس- دریای سیاه از مسیر ارمنستان خبرداد و گفت: اگر ارمنستان ۳۰ درصد از خط ریلی این کشور تا مرز ایران را تکمیل کند اتصال خط آهن از ایران تا مرز ارمنستان نیز آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست مشترک دکتر عباس آخوندی با گاگیک بگلریان وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان در محل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست مشترک درباره فعال کردن کریدور خلیج فارس- دریای سیاه موسوم به کریدور ایران- ارمنستان- گرجستان- بلغارستان- یونان، یکسان‌سازی عوارض برای کامیون‌ها و تریلی‌های عبوری دو کشور و احداث خط آهن اتصال ارمنستان تا مرز ایران بحث و تبادل نظر شد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران خطاب به وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان گفت: تعیین نرخ واحد برای ترانزیت و تشکیل کمیته مشترک حمل و نقل جاده‌ای در ایروان ارمنستان دو موضوع مهم است که باید درباره آن گفتگو شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ عوارض پرداختی برای رانندگان ایرانی که از ارمنستان عبور می‌کنند برای تریلی ۳۲۶ دلار، برای کامیون ۲۴۰ دلار و برای اتوبوس نیز ۲۱۳ دلار است. نرخ عوارض برای کامیون‌های ارمنستانی نیز که از ایران عبور می کنند ۲۲۰ دلار است بنابراین باید نرخ واحد برای ترانزیت کامیون‌های دو طرف تعیین کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسیر ترانزیتی ایران و ارمنستان باید به یک مسیر رقابتی تبدیل شود اظهار کرد: باید یک نگاه و فهم مشترک بین طرفین ایجاد شود تا در نهایت شاهد یک کریدور رقابتی در منطقه و آسیای میانه باشیم.

آخوندی افزود: اخیرا دو مسیر ترانزیتی به مقصد بندر پوتی گرجستان از ایران تعریف شده است؛ کریدور نخست "ایران-آذربایجان- گرجستان به سمت بندر پوتی" و کریدور دیگر "خلیج فارس - بندر امیرآباد-عبور از دریای خزر- بندر باکو و در نهایت گرجستان و بندر پوتی" است که یک نرخ واحد ترانزیت با توافق با کشورهای مربوطه تعیین شد.

وی گفت: ایران برای تعریف کریدور دیگر که از خلیج فارس از طریق ریل به جلفا و از آنجا از طریق جاده به ارمنستان و در نهایت به بندر پوتی در گرجستان می‌رسد اعلام آمادگی می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما علاقمندیم تا همه کریدورهای جنوب - شمال را فعال کنیم اما پیش از آن باید درباه جزئیات بررسی دقیق صورت گیرد.

آخوندی به اتصال ریلی ارمنستان تا مرز ایران تاکید کرد و گفت: اگر ارمنستان ۳۰ درصد از این خط ریلی را تکمیل کند، اتصال خط آهن از ایران تا مرز ارمنستان نیز آغاز می‌شود.

در این نشست قرار شد وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان درباره نحوه تامین مالی اتصال خط ریلی این کشور تا مرز ایران با طرف‌های سرمایه‌گذار مذاکره و به نتیجه برسد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: اگر بخواهیم ترانزیت را در سطح بین‌المللی تقویت کنیم باید یک گزارش مستند توسط یک موسسه معتبر در خصوص ایجاد کریدور مشترک داشته باشیم.

لازم به ذکر است در حال حاضر از ارمنستان تا مرز ایران حدود ۳۰۵ کیلومتر است که ارمنستان برای تامین مالی این پروژه در حال مذاکره با کشور ترکمنستان است./

نظر شما