شناسهٔ خبر: 17122 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

امینی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

قرارداد نخستین سرمايه‌گذاری خارجی در یک پروژه آزادراهی نهایی شد/ امضای قرارداد سرمایه‌گذاری آزادراه تبریز-مرند-بازرگان

امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد نخستین سرمايه‌گذاری خارجی در یک پروژه آزادراهی نهایی شد گفت: قرارداد سرمایه‌گذاری طرف ترک در آزادراه تبریز-مرند-بازرگان این هفته امضا می‌شود.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت تنظیم قرارداد آزادراه تبریز-مرند-بازرگان گفت: مذاکرات با شرکت ترک در زمینه احداث این آزادراه به نتیجه رسید٬ قرارداد سرمایه‌گذاری نهایی شد و هفته جاری امضا می‌شود.

وی افزود: طرف ترک یک شرکت احداث٬ بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تبریز-مرند-صوفیان-بازرگان تأسیس می‌کند و با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل قرارداد می‌بندند که بعد از امضای طرفین دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی این قرارداد را برای اجرایی شدن تأیید می‌کند.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون ماشین‌ آلات شرکت ترک آماده است و بعد از امضای قرارداد می‌تواند کار را شروع کند اظهار کرد: کارهای مطالعات همزمان با اجرای تدارکات و تجهیز کارگاه ﴿PC﴾ انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمايه‌گذاری خارجی برای نخستین‌بار در یک پروژه آزادراهی كشور انجام می‌شود اظهار کرد: سرجمع برای اجرای و بهره‌برداری آزادراه تبریز-مرند -بازرگان ۲۳ سال زمان در نظر گرفته شده است که ۶ ماه کار مطالعاتی٬ ۴.۵ سال فاز عملیاتی و ۱۸ سال زمان بهره‌برداری پروژه خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حجم سرمایه‌گذاری شرکت ترک در پروژه آزادراه تبریز-مرند –بازرگان به طول ۲۵۳ كيلومتر با استهلاک و هزینه‌های تبعی حدود ۱.۲ میلیارد دلار است اما با سودش ۱.۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

آزاد راه تبريز- مرند- بازرگان كه نخستين آزاد راهي است كه توسط سرمايه گذار خارجي در كشور اجرا مي‌شود از نظر ترافيك بين المللي و موقعيتي كه در کریدور شرقي- غربي (جاده ابريشم)، مسير آسيا- اروپا و شبكه هاي بزرگراهي آسيا دارد از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

آزادراه تبريز- مرند- بازرگان بخشي از آزادراه تهران-بازرگان٬ كوتاه‌ترين مسير جهت اتصال پايتخت كشور به مرز بازرگان است. از جمله اهداف مهم اين طرح، احداث بخشي از آزادراه سراسري كريدور بين المللي شرق-غرب و شبكه بزرگراهي آسيا، كاهش مصرف سوخت، تكميل شبكه ترانزيتي كشور و اتصال آن به مرز كشور تركيه و كشورهاي اروپايي، كاهش زمان سفر، افزايش ايمني و كاهش توليد گازهاي گلخانه اي است.

بر اساس بررسي هاي انجام شده تردد روزانه براي خودروهاي سواري در محور تبريز- مرند در سال ۱۳۹۸ هفده هزار خودرو سواري و براي محور مرند- بازرگان ۶ هزار و۸۰۰ خودرو پيش بيني شده است. همچنين ميزان تردد روزانه براي خودروهاي سواري در محور تبريز- مرند در سال ۱۴۰۸، ۲۰ هزار خودرو و در محور مرند- بازرگان ۱۲ هزار خودرو پيش‌بيني شده است؛ در ضمن تردد روزانه در سال ۱۴۱۸ براي محور تبريز- مرند، ۲۳ هزار خودروي سواري و براي محور مرند- بازرگان، ۲۰ هزار خودروي سواري برآورد شده است./

نظر شما