شناسهٔ خبر: 17129 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سفیر ایران در آستانه:

قزاقستان از مسیر ایران برای ترانزیت کالا استفاده کند

ديدار سفیر ایران در قزاقستان گفت: «آستانه» برای ترانزیت کالا به بازارهای مورد نظر خود می‌تواند از مسیر ایران استفاده کند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از فارس، با اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک موسوم به (برجام) میان ایران و ۱+۵ و به منظور اطلاع‌رسانی در خصوص این رویداد مهم به رسانه‌های قزاقستانی، «مجتبی دمیر چی‌لو» سفیر ایران کنفرانسی مطبوعاتی با حضور ۵۰ خبرنگار از خبرگزاری‌های مختلف قزاقستان از جمله شبکه‌های تلویزیونی، نشریات و سایت‌های خبری در محل سفارت ایران در «آستانه» برگزار کرد.

دمیر چی‌لو در این کنفرانس خبری به سؤالات خبرنگاران درباره موضوعات مختلف اعم از وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای، وضعیت تولید نفت ایران و بازار نفت جهانی و تنش اخیر میان تهران و «ریاض» پاسخ داد.

سفیر ایران در قزاقستان در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی به وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها اعم از برقراری خطوط ریلی، کشتیرانی و هوایی میان ۲ کشور ایران و قزاقستان به منظور ترانزیت کالا جهت دسترسی به بازارهای هدف و حضور بیشتر شرکت‌ها در عرصه بازرگانی، صنعت و مواد معدنی قزاقستان و انجام مذاکرات جهت افزایش پرواز هوایی میان ۲ کشور با راه‌اندازی خط هوایی شرکت «ایرآستانا» میان «آلماتی» و تهران اشاره کرد.

این کنفرانس مطبوعاتی که به شکلی گسترده در رسانه‌های قزاقستان بازتاب یافت، در پی آن صورت گرفت که اخبار زیادی در مورد حضور قوی‌تر ایران در بازار نفت پس از برداشته شدن تحریم‌ها در مطبوعات روس‌زبان گسترش یافته و برخی کارشناسان از احتمال کاهش صادرات نفت قزاقستان در نتیجه آن، سخن به میان می‌آورند.

کنفرانس مطبوعاتی سفیر ایران در آستانه در حالی است که روز گذشته وزارت امور خارجه قزاقستان طی بیانیه‌ای از لغو تحریم‌های ایران استقبال و آن را یک گام مهم برای حل‌وفصل مشکلات منطقه عنوان کرد.

در این بیانیه آغاز اجرای برجام و لغو تحریم‌های سازمان ملل، شروع یک دوران جدید برشمرده شده است.

نظر شما