شناسهٔ خبر: 17193 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

بستر اطمینان برای سرمایه‌گذاران طرح‌های توسعه‌ای ریلی

خط راه‌آهن برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار نیازمند توسعه بسترهای حمل و نقلی در كشور هستیم كه در این میان با توجه به مزیت های مطلق حمل و نقل ریلی در بین مدهای حمل و نقلی، به این بخش به عنوان یك هدف استراتژیك بایستی بیش از همه اهمیت داده شود.

همانطور كه می دانیم طرح های زیادی در حوزه ریلی طی سال های گذشته، تكلیف و در قانون بودجه قرار گرفته است، اما با وجود اینكه هر ساله دولت منابعی را برای طرح های عمرانی اختصاص می دهد بخش ریلی كشور همچنان شاهد كافی نبودن بودجه برای پیشرفت طرح های خود است.

آنچه كه تاكنون در بخش حمل و نقل ریلی و اجرای طرح های آن شاهد بودیم آن است كه تامین بودجه برای طرح های عمرانی به خصوص زیر ساخت ها بسیار كند انجام گرفته و در مواقع زیاد مشمول زمان بیشتری هم شده بطوریكه اتفاق خاصی از سوی دولت آنطور كه باید صورت نگرفته و تنها یك واقعیت تكرار پذیر در روند اجرایی طرح‌ها صورت گرفته است.

این روزها راه آهن كشور با یك برنامه و هدف ۸ ساله ای مواجه است. این هدف و برنامه برای بخش های بار و مسافر و دستیابی به اهداف مورد نظر ریلی طراحی شده است كه از جمله این اهداف می توان به تكمیل طرح‌های زیر ساختی، دو خطه كردن، تراك‌بندی، طرح های توسعه ای ناوگان و بهبود وضعیت ایستگاه ها اشاره كرد.

سعید رسولی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شركت راه آهن در این باره گفت: در جهت دستیابی به این برنامه ۸ ساله، تعداد پروژه های ریلی به طور كاملا مشخص از جهت زمان شروع، مكان و خاتمه آنها در دست نمایندگان و همچنین مسئولان و دست اندركاران دولت قرارگرفته كه به دلیل تحریم ها، در تامین قطعات، لوازم و سرمایه گذاری خارجی و استفاده از فاینانس درگیر مسائل تحریم بودیم كه قطعا مشكلات بسیاری را در اجرای طرح های ریلی به وجود آورده است.

وی افزود: برای اجرای موفق این برنامه، سبد منابع مالی جدیدی تعریف و پیش بینی كردیم كه توجه ویژه ای به حضور بخش خصوصی دارد كه برای حصول این سبد، نیازمند اطمینان بخشی به سرمایه گذاران و ایجاد جذابیت در طرح‌های توسعه‌ای حمل و نقل ریلی هستیم.

فراموش نكنیم كه از دو سال گذشته اقدامات موثری با حمایت های دولت و مجلس جهت تكمیل زیر ساخت های و پروژه های ریلی و در راستای تكمیل پروژه های ملی آن هم در حوزه ریلی، تا افق ۱۴۰۰ شده است اما هنوز كافی نیست.

بنابراین هر گونه تصمیم‌گیری و ارائه برنامه مدون برای حمل و نقل ریلی موجب ایجاد ظرفیت های جدید برای این حوزه خواهد شد و ما شاهد استقبال سرمایه گذاران در عرصه ریلی بیش از پیش خواهیم بود.

منبع شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

نظر شما