شناسهٔ خبر: 17204 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سمینار تخصصی معماری ایرانی - اسلامی مساجد در قزوين برگزار شد

قزوين سمینار تخصصی معماری ایرانی اسلامی مساجد در حاشیه بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز و برپایی نمایشگاه عطر حضور در محل دایمی نمایشگاههای بین المللی قزوین برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، این سمینار با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه طراحی و احداث مساجد در استان قزوین و شخصیت های برجسته علمی و دانشگاهی استان به اتفاق مدیران و همکاران اداره کل راه و شهرسازی و با سخنرانی مهندس مانی فر مدیر کل راه و شهرسازی، دکتر سلطان زاده رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و همچنین دکتر مجابی از اساتید این حوزه، برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم مهندس مانی فر با ارایه گزارشی از اقدامات این اداره کل در طراحی و احداث مساجد در سطح استان گفت: اداره کل راه و شهرسازی هرچند متولی احداث مسجد در استان نمی باشد، اما با توجه به اهمیت امر اقامه نماز و در جهت رفاه و خدمت رسانی به مردم عزیز استان اقدام به احداث ۹ باب مسجد در سایت های مسکن مهر استان  با متراژ مجموع بیش از۵۷۰۰ متر مربع و صرف اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال نموده است.

حامد مانی فر با اشاره به ویژگی های این مساجد احداثی افزود: جانمایی مناسب در سایت، امکان دسترسی آسان و سریع مردم در سطح محلات به مساجد، فرم های شاخص و الهام گرفته از عناصرو الگوهای معماری ایرانی و اسلامی و شاخص بودن و مرکزیت داشتن مسجد در سطح محله از مهمترین مواردی بوده که در طراحی و اجرای این مساجد لحاظ شده است.

وی افزود: تلاش ما در این حوزه این است که مساجد در کنار نقش مذهبی و دینی خود، دارای رویکرد اجتماعی و فرهنگی هم بوده و برخی کاربری های فرهنگی-اجتماعی مورد نیاز مردم را نیز در سطح محله تامین نماید.
مهندس مانی فر در بخش دیگری از سخنرانی خود به اصول و ارزش های معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی پرداخت و گفت: معماری همان کیفیتی است که متوجه ساختمان می شود و آنرا از گل و خشت تبدیل به ارزش می کند و سپس خود ارزش آفرین می شود.

در ادامه این همایش دکتر سلطان زاده با اشاره به پیشینه فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی گفت: تنوع بسیار عظیم فرم، رنگ، معماری و تزیینات موجود در مساجد سرتاسر جهان اسلام نشان می دهد خلاقیت و آزادی اندیشه از مهمترین اصول فرهنگ و هنر اسلامی بوده و این امر نشان دهنده انعطاف پذیری بالای اسلام در این حوزه است.

وی با اشاره به اهمیت و ارزش بی همتای مسجد در معماری اسلامی گفت: فضای مسجد تا همین یک قرن پیش در سراسر جهان اسلام بیشترین سرمایه گزاری مالی، معنوی و انسانی را به خود جذب می کرده و معماری مسجد همواره نماد اسلام بوده است.

دکتر سلطان زاده در پایان با اشاره به جایگاه والای ایران و معماری مسجد ایرانی در فرهنگ و هنر اسلامی، خواهان بیشتر شدن تلاش ها در حوزه افزایش کیفیت فضای معماری مساجد در معماری امروز جامعه گردید و گفت: با توجه به اینکه قزوین یکی از مهمترین مراکز فرهنگ و تاریخ اسلام است، می تواند در حوزه افزایش کیفیت فضای معماری مساجد پیشاهنگ و پیشگام دیگر شهرهای کشور باشد.

همچنین دکتر مجابی در سخنرانی خود خواهان برداشتن گام هایی عملی در جهت رشد و توسعه کیفیت معماری مساجد در کنار افزایش کمیت این فضاهای آسمانی گردید و اظهار داشت: تمدن اسلامی حرف هایی برای دنیا داشته است که معمار این حرف ها را در قالب یک اثر معماری بیان کرده و این حرف چیزی جز خدمت به خلق خدا نبوده است.

وی افزود: وظیفه معماری اسلامی در یک کلمه خدمت به مردم است و تامین کاربری های مورد نیاز مردم مانند مسجد، بازار، کاروانسر و... در معماری و شهرسازی اسلامی نشان میدهد که این معماری تمام نیازهای جامعه را در نظر گرفته و متناسب با این نیازها تکنولوژی مختص خود را پدید آورده تا بتواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد

نظر شما