شناسهٔ خبر: 17226 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در نخستین اجلاس بین‌المللی هوانوردی ایران ۲۰۱۶:

ایران مرکز تعادل پایدار در منطقه است/ تمام کشورهای منطقه از تحریم‌های ظالمانه متضرر شدند/ دالان‌های هوایی ایران برای تمام ایرلاین‌های دنیا باز است/ تمام مذاکرات ما مستقیم و بدون واسطه‌گری است

اجلاس وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران مرکز تعادل پایدار در منطقه است و با رفع تحریم‌ها به تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازخواهیم گشت گفت: تمام کشورهای منطقه به تبع تحریم‌های ظالمانه، هم از جهت پروازهای عبوری و از هم از جهت کاهش رفاه مسافرین متضرر شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی امروز یکشنبه ۴ بهمن در نخستین اجلاس بین المللی هوانوردی ایران ۲۰۱۶ گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها به رفاه و ملت ایران لطمه زد بلکه رفاه تمام مردم منطقه را خدشه دار کرد چراکه موقعیت جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای بود که عبور از فضای آسمان این کشور و توقف در ایران بهترین موقعیت برای مبادلات کالا و مسافر در حوزه بین المللی بود و گرفتن این موقعیت از ایران نه تنها به زیان مردم این کشور تمام شد و کیفیت صنعت هوانوردی را تغییر داد بلکه به زیان مردم منطقه شد.

وی ادامه داد: کشورهایی که در این منطقه حضور دارند هم از جهت پروازهای عبوری و هم از جهت کاهش رفاه مسافران متضرر شدند که امیدواریم با رفع تحریم‌ها به همان تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازگردیم. تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه نشان می‌دهد که ایران به عنوان چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب دارای یک موقعیت استراتژیک است که هم حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران و هم حافظ منافع کشورهای اسلامی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همواره جمهوری اسلامی ایران به وظیفه ملی و منطقه‌ای خود در طول تاریخ واقف بوده است افزود: فضای بعد از تحریم را فضای بازگشت به تعادل پایدار در منطقه می‌دانیم که نه فقط امروز بلکه هزاران سال دارای تعادل پایدار بوده و تمدن این منطقه مبتنی بر تمدن ایرانشهری است.

دالان‌های هوایی ایران برای تمام ایرلاین‌های دنیا باز است

وزیر راه و شهرسازی افزود: همواره از آسیای میانه تا شبه قاره هند تا یمن و مدیترانه حوزه تمدن فرهنگی ایرانی بوده است و این تمدن ایرانی و ایرانشهری به خوبی ملموس است چراکه ایران مرکز تعادل منطقه بوده و بیرون بردن این تعادل منطقه‌ای از ایران منجر به ناآرامی و خشونت در منطقه شده است. آنچه که می‌تواند تعادل و امنیت پایدار را رقم بزند بازگشت به نقطه تعادل منطقه است و امنیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در گرو همین تعادل و امنیت پایدار است.

آخوندی افزود: این جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند به عنوان کانون صلح و آرامش و مرکز تعادل امن با تمام ملت های منطقه عمل کند و با تمام ملت‌های جهان رابطه‌ای برابر و مبتنی بر صلح داشته باشد. امیدواریم شما صاحبان صنایع صنعت هوانوردی در دنیا که به جمهوری اسلامی ایران سفر کردید ا تمدن ایرانشهری ما یک بار دیگر بازدید کنید و با توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی این گوشه از جهان آشنا شوید.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به حاضران در جلسه اظهار کرد: حضور شما سرمایه‌گذاران و فعالان در اجلاس بین‌المللی هوانوردی ایران ۲۰۱۶ منجر به ایجاد یک فهم مشترک بین ما و شما خواهد شد و فضایی را فراهم می کند تا روابط پایدار ایجاد شود.

آخوندی با بیان اینکه مطمئنم توسعه روابط در مبنای تمدن ایرانشهری همزمان با حضور فعالان صنعت هوانوردی دنیا در ایران منجر به یک توسعه پایدار می شود گفت: عبور از فراز و دالان‌های هوایی ایران منافع تمام ایرلاین‌های دنیا را حفظ می کند. ایران به عنوان قدرت منطقه به تمام مسئولیت‌های منطقه ای خود واقف است و به آن عمل می‌کند، ضمن اینکه دالان‌های منطقه ای را برای تمام ذینفعان فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اخیرا ۵ راه جدید هوایی ایجاد شد و در آینده نیز مسیرهای جدید هوایی ایجاد می‌شود افزود: آسمان امن و آزاد ایران برای تمامی خطوط جهان باز است. نه تنها راه‌های هوایی را برای ایرلاین‌های جهان باز می‌کنیم بلکه سیستم‌های ناوبری هوایی را نوسازی می‌کنیم. در همین راستا بیش از ۲۵۰ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در مدیریت فضای ایران اختصاص داده‌ایم تا فضای ایمن را برای تمام ایرلاین‌ها فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: افزون براین در پی آن هستیم که بسترهای لازم را در فرودگاه‌های بزرگ برای جابه‌جایی بار و مسافر با تمام خدمات ایجاد کنیم.

آخوندی به توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: به زودی قرارداد توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برای توسعه ظرفیت این فرودگاه به اعزام و پذیرش سالانه ۴۵ میلیون مسافر منعقد می‌کنیم که فضای تجارت، بازرگانی و فعالیت‌های بهینه اقتصادی فراهم می‌شود ضمن اینکه به زودی برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام عمومی می‌شود و تمام فعالان صنعت هوانوردی می‌توانند مراکز مرتبط با صنعت ازجمله تعمیر، مهندسی و نگهداری هواپیما را ایجاد کند.

آخوندی ادامه داد: علاوه بر توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برای توسعه و نوسازی فرودگاه‌های بین‌المللی در ایران از جمله تبریز، اهواز و  بوشهر، شیراز و اصفهان نیز از طریق سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی اقدام می‌کنیم. لذا در ایران شاهد یک توسعه بزرگ در صنعت هوانوردی و فرودگاهی خواهیم بود که نه تنها مردم ایران بلکه تمام مردم منطقه از این رفاه منتفع می‌شوند.

آخوندی تأکید کرد: معتقدیم آنچه که رفاه پایدار را برای مردم منطقه فراهم ساخته است توسعه رقابت بین‌المللی است. ما آماده‌ایم به صورت کاملا رقابتی فضایی را ایجاد کنیم تا تمام سرمایه‌گذاران در ایران قدرت رقابت در منطقه و جهان را به دست آورند که به رفاه در منطقه منتج می‌شود.

وی دامه داد: برای توسعه ناوگان هوایی ایران فضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه خرید هواپیما، تأمین ناوگان به صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک را فراهم می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ایران کشوری پهناور است که حدود ۶۷فرودگاه کوچک در آن وجود دارد اما به دلیل کمبود ناوگان درحال حاضر کمتر از ۱۰ فرودگاه به صورت بهینه عملیاتی و فعال هستند. فرودگاه‌های کوچک در ایران به رغم داشتن زیرساخت‌های لازم اما به دلیل کمبود ناوگان به صورت بهینه فعال می‌کنیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی در جهان رو به رشد است و همچنان جای رشد فراوانی در حوزه فناوری و تکنولوژی دارد گفت: اما با این وجود قیمت تمام شده در این صنعت با روش‌های از جمله صرفه‌جویی در مصرف انرژی به شدت در حال کاهش است.

آخوندی با بیان اینکه در ایران پروازهایی در مسیرهای با بیش از دو هزار کیلومتر عملیاتی هستند ادامه داد: بنابراین در توسعه ناوگان مزیت‌های کم‌نظیری در انواع هواپیماهای کوتاه‌برد، میانبرد و بلندبرد وجود دارد. با توجه به مبادلات تجاری ایران با سراسر جهان می توانیم در جهت نوسازی ناوگان بلندمدت فضای لازم را فراهم کند.

وی همچنین اضافه کرد: ایران ازجهت داشتن دانش مهندسی ازجمله کشورهایی است که بیشترین دانشجو را پذیرش دارد و شاید ایران از نظر تعداد دانشجویان در حوزه دانش مهندسی بعد از آمریکا دومین کشور باشد. حتما در ایران امکان ایجاد خدمات تعمیر و نگهداری و مدیریت پرواز وجود دارد. لذا نیروهای متخصص در بخش‌های مختلف برای فعالان صنعت هوانوردی فراهم است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ایران یکی از مقاصد بزرگ گردشگری جهان است گفت: بسیاری از کشورها ایران را به عنوان یکی از مقاصد بزرگ گردشگری و تجاری در دنیا می‌دانند چراکه ایران یک بازار اقتصادی منصفانه مبتنی بر رقابت سالم است و از همه افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری دعوت می‌کنیم.

آخوندی خطاب به فعالان صنعت هوانوردی حاضر در اجلاس گفت: اگر با هرگونه واسطه‌گری و رقابت ناسالم مواجه شدید می‌توانید موضوع را با شخص بنده مطرح کنید چرا که ما هیچ فضای ناسالمی را نمی‌پذیریم و تمام مذاکرات ما مستقیم و بدون واسطه‌گری است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه همه شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی به جز شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی می‌توانند در ایران فعال باشند گفت: به تمام شرکت‌های جهان حتی شرکت بویینگ که موفق به حضور در این اجلاس نشد خیر مقدم می‌گوییم.

نظر شما