شناسهٔ خبر: 1734 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس:

بافت تاریخی هر شهر، بخشی از فرهنگ آن شهر محسوب می‌شود

بافت تاریخی مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در واکنش به تداوم تخریب شبانه خانه‌های تاریخی در شیراز، گفت: بافت تاریخی هر شهر، بخشی از فرهنگ آن شهر محسوب می‌شود و برخورد قهری با این میراث، کار شایسته‌ای نیست.

هوشنگ عشایری در واکنش به تداوم تخریب‌ منازل تاریخی در شیراز در جمع خبرنگاران گفت: قدم زدن در بافت قدیم شیراز می‌توانست مانند قدم زدن در نمایشگاهی، فرهنگ و معماری گذشته را به تماشا بگذارد، اما با تداوم این تخریب‌ها، بافت تاریخی مسیر نابودی را طی می‌کند.

عشایری با بیان اینکه برای حفظ میراث شهری شیراز برنامه‌ریزی و هماهنگی بین راه و شهرسازی، شهرداری، میراث فرهنگی، تولیت حرم حضرت شاهچراغ (ع)، استانداری، متولیان دین و فرهنگ و از همه مهمتر مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد ضروری است،‌ به ایسنا گفت: اگر در مواجه با بافت‌های کهن و قدیمی برای اجرای طرح‌ها، تابع برخوردهای لحظه‌ای و تصمیمات غیر کارشناسی شویم، به جای حل کردن موضوع آن را حادتر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تخریب خانه‌های ارزشمند تاریخی نهفته در دل بافت قدیم شیراز راهکار نوسازی بافت شیراز نیست بلکه بر مشکلات این بخش نیز می‌افزاید.

عشایری خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا به بافت‌های قدیم شهری به عنوان یک فرصت نگریسته می‌شود و در بسیاری از شهرهای تاریخی دنیا این بافت را تبدیل به موزه‌های شهری می‌کنند و هزاران استفاده از این موضوع می‌شود، اما آنچه در شیراز رخ می دهد برخوردهای قهری با موضوع است.

عشایری هم‌چنین خواستار تکمیل و تصویب طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی گسترده برای شناخت دقیق بافت قدیمی شیراز شد و گفت: تکمیل و تصویب این طرح‌ها که در حال تهیه و تدوین آن هستیم به شناخت موضوع کمک شایانی می‌کند و بر اساس آن می‌توان برای وجب به وجب بافت شیراز برنامه‌ریزی کرد.

پس از تخریب نیمه شب خانه قاجاری «حلی‌ساز» و جمع‌آوری نخاله‌های بنا‌، زمین این خانه تاریخی را آسفالت کردند. به دنبال اجرای پروژه توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) بخش‌های تخریب شده این خانه قاجاری که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است‌، آسفالت شد.

خانه قاجاری «حلی‌ساز» در ضلع شرقی حرم شاه‌چراغ(ع) ساعت 2 و30 بامداد روز گذشته (پنجشنبه یکم آبان ماه) توسط دست‌اندرکاران پروژه توسعه حرم شاه‌چراغ تخریب شد.

با توجه به احتمال تخریب دیگر خانه‌های تاریخی قرار گرفته در محله اسکندری در محدوده شاهچراغ، به منظور جلوگیری از تخریب آنها، یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس‌ و یگان حفاظت برخی از پایگاه‌های تاریخی این استان از محوطه حفاظت کردند.

همچنین شنیده شد با هدف جلوگیری از هر گونه تخریب دیگری در محله اسکندری شیراز با درخواست مسعود سلطانی فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون رییس جمهور، نماینده دادستانی کل کشور شب پنجشنبه به شیراز سفر کرده است.

حدود یک ماه گذشته شش خانه قدیمی و بعضاً ارزشمند از جمله خانه تاریخی پور نواب باقی مانده از دوره قاجار نیز برای اجرایی شدن پروژه توسعه حرم شاهچراغ (ع) تخریب شده بود.

نظر شما