شناسهٔ خبر: 17353 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان:

تصرف غیرقانونی در چاف و چمخاله صورت نگرفته است/ همکاری سازمان زمین ومسکن برای حفظ اراضی دولتی منطقه

چمخاله مدیرکل راه وشهرسازی استان گیلان گفت: به منظور ساماندهی زمین‌های شهر چاف و چمخاله طرح ویژه‌ای برای حفظ اراضی مرغوب منطقه تهیه می‌شود.

شعبانعلی خاوری در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی درباره جزییات بیشتر این خبر گفت: این منطقه در قبل دو روستا بود که بر اساس مصوبه هیات دولت دهم این دو روستا به همراه ۹ روستای دیگر تبدیل به شهر شد. پس از این اتفاق بسیاری از اراضی ملی این منطقه به تصرف مردم محل درآمد، بدون آنکه نظارتی بر این کار صورت گرفته باشد.

خاوری با اشاره به اینکه در حال حاضر یگان ویژه‌ای در منطقه برای جلوگیری از تصرف بیشتر مستقر شده‌است، افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر هیچ‌گونه دخل و تصرفی در این منطقه صورت نگرفته‌ است و این اداره‌کل به‌طور مداوم کار حفظ ونگهداری از اراضی ملی منطقه را بعهده دارد.

 مدیرکل راه وشهرسازی استان در ادامه اضافه‌کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ هکتار از این اراضی مربوط به دولت است که تا کنون توانستیم ۳۰۰-۴۰۰ هکتار آن را پس بگیریم. البته سازمان ملی زمین ومسکن نیز قول همکاری داده است که امیدواریم با کمک این سازمان بتوانیم هر چه زودتر کار نقشه‌برداری از منطقه را تمام کنیم.

خاوری درباره نوع همکاری این سازمان نیز گفت: قرار است این سازمان گروه نقشه‌برداری خود را در منطقه مستقر کند.بدیهی است پس از نقشه‌برداری و ارائه گزارش این گروه ،محدوده اراضی ملی کاملا مشخص شده و مستثنیات مردم هم معلوم می شود. بعد از این مرحله محدوده‌ اراضی مربوط به دولت و مردم شناسایی شده و پس از تفکیک این دو از هم نوشتن طرح‌جامع را با همکاری دیگر سازمان‌ها و نهادهای مسئول آغاز می شود.

این مدیرکل راه وشهرسازی در ادامه درباره وضعیت تملک مردم در منطقه هم گفت:از زمان تبدیل این دو روستا به شهر، مردم منطقه شروع به ساخت وساز کردند اما خوشبختانه از دوسال پیش تا کنون  جلوی ساخت و ساز‌ها تا روشن‌شدن وضعیت اراضی دولتی گرفته‌شد و پس از مکاتبه با شهرداری محل از آنها خواستیم از صدور هر گونه پروانه ساخت نیز ممانعت به عمل آورند. فراخوانی هم دادیم تا هر کسی که مستثنیاتی درباره زمین های خود دارد، ارائه کند تا بر اساس آن درستی مستدلات مالک زمین بررسی شود تا حقی از  کسی ضایع نشود. از طرف دیگر زمین های باقیمانده نیز جزو اراضی شهر محسوب خواهد شد.  

وی درباره فضاهای خالی که با توجه به جمعیت کم و وسعت زیاد منطقه وجود دارد هم گفت:قرار است طرح پیشنهادی درباره کاربری فضاهای خالی منطقه نوشته وارائه شود تا در صورت تصویب به اجرا برسد. یکی از این موضوعات حفظ و صیانت از اراضی ملی و شهری چاف و چمخاله است تا هیچگونه دست درازی در آن صورت نگیرد و موضوع دیگر ساخت مراکز تفریحی -فرهنگی برای مردم منطقه است که البته همه اینها در گرو موافقت و اجرای طرح است.

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گیلان که رونوشتی از آن برای سایر مسئولان استان نیز ارسال شده‌است،لزوم تهیه طرح ویژه برای چاف و چمخاله را ابلاغ کرد. در این نامه از استانداری خواسته‌شده تا خدمات این طرح، ظرف مدت دو هفته توسط دفتر طرح‌های کالبدی تهیه و جهت بررسی به کمیته فنی شورای‌عالی ارجاع شود./

نظر شما