شناسهٔ خبر: 17354 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در دیدار با سفير ازبكستان:

برداشته شدن تحریم‌ها موجب رفع مشكل بيمه٬ روابط بين بانكی و توسعه همكاری‌های ريلی ايران و ازبكستان می‌شود

پورسید آقایی مديرعامل راه آهن در ديدار با سفير ازبكستان ابراز اميدواري كرد تا با برداشته شدن تحريم ها و رفع مشكل بيمه و روابط بين بانكي، همكاري حمل و نقلي ريلي ايران با ازبكستان توسعه يافته و بارهاي بيشتري از ايران ترانزيت شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، پور سيدآقايي با ابراز اميدواري براي توسعه روابط با ازبكستان گفت: در ده ماهه سال جاري ميزان ترانزيت پنبه از ازبكستان به ايران، ۲۳۸ هزار تن و كود ۱۳۹ هزار تن بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۷۰ درصدي دارد.

وي افزود: اميد مي رود در سال جديد ميلادي با برداشته شدن تحريم ها، رفع مشكل بيمه بين المللي و روابط بين بانكي، همكاري حمل و نقل ريلي ايران با ازبكستان توسعه يافته و بارهاي بيشتري از ايران ترانزيت شود.

مديرعامل راه آهن اظهار كرد: سال گذشته تخفيف ۳۰ براي ترانزيت پنبه و كود در نظر گرفتيم و براي صادرات كود ازبكستان به تركيه و اروپا، از مسير ريلي سرخس- رازي عبور كند ميزان تخفيف را به ۵۰ درصد خواهيم رسانده ايم.

وي ادامه داد: در حال حاضر در مرز سرخس، تعويض روزانه ۵۰۰ دستگاه واگن تعويض بوژي انجام شده و ايران مشكلي در تعويض بوژي ندارد و آمادگي كمك به ازبكستان براي ترانزيت بار از سرخس- رازي- تركيه را داريم.

آقايي افزود: پايه اساسي روابط بين دو كشور، حمل و نقل ريلي است و همانطور كه سال گذشته شاهد رشد خوبي در ترانزيت بوديم اميدواريم در سال جاري ميلادي هم اين رشد ادامه دار باشد.

معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: اميدواريم موافقت نامه چهارجانبه بين راه آهن هاي ازبكستان، تركمنستان، ايران و عمان هر چه زودتر شكل بگيرد و قوانين و مقررات براي كشورهاي خواستار پيوستن به اين كنوانسيون ارسال شود.

سفير ازبكستان در اين ديدار با ابراز خوشحالي از تفاهم و همكاري بين راه آهن ايران و ازبكستان و بيان اينكه در سال قبل ميلادي شاهد گسترش روابط بين ايران و ازبكستان بوديم گفت: تخفيف ۵۰ درصدي كه ايران براي ترانزيت بار در نظر گرفته بسيار مطلوب بوده است و اميدواريم بتوانيم از پتانسيل ترانزيتي راه آهن ايران بيشتر استفاده كنيم.

وي با اشاره به اينكه باز شدن راه ترانزيتي به طرف كشورهاي آسياي شرقي از اقدامات مطلوب بود گفت: در اين زمينه يكي از مسيرهاي فعال شده، مسير پاكستان بود كه گوگرد از ازبكستان وارد پاكستان شد و اگر ترانزيت بار از طريق ريلي انجام شود كار بسيار مهمي است.

وي اظهار كرد: ظرف دوماه آينده نشست چهارجانبه در عشق آباد تركمنستان برگزار خواهد شد و اميداوريم سال ۲۰۱۶ سال پربار حمل و نقلي براي راه‌آهن‌ها باشد.

نظر شما