شناسهٔ خبر: 17355 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رییس جمهوری در جمع تجار ایرانی و ایتالیايی اعلام کرد:

توسعه بنادر و خطوط‌آهن ايران اقتصاد منطقه را متحول می‌كند/ ایران امن‌ترین و باثبات‌ترین کشور منطقه

ايتاليا رییس‌جمهوری در نشستی با بازرگانان ایرانی و ایتالیایی در رم، با تاکید بر اینکه توسعه بندر چابهار برای ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است و حتی راه آهن ما به بخش‌های شرقی چین هم متصل می شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان امن‌ترین و باثبات ترین کشور منطقه، پذیرای کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی و از جمله ایتالیایی است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي رئیس جمهوری در نشست تجاری ایران و ایتالیا گفت: همانطور که در مذاکرات هسته ای سیاست برد - برد را پی گرفتیم، در اقتصاد نیز همین سیاست را دنبال خواهیم کرد.

ایرنا نوشت: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه و در ادامه سفر خود به ایتالیا در جمع بازرگانان و صنعتگران ایتالیایی حضور یافت و افزود: ایران امن ترین و باثبات ترین کشور منطقه است. قصد حمله به کشوری را ندارد، قصد مداخله در امور داخلی هیچ کشوری را ندارد و با قدرت از کشور خود حفاظت می کند.

وی اظهار داشت: قوانین و مقررات ایران برای سرمایه گذاری قابل اعتماد است . ایران هیچگاه و درهیچ شرایطی تعهدات خود نسبت به جهان و کشورهای دیگر و بخش خصوصی کشورهای دیگر را نقض نکرده است. مردم ایران صاحب یک تمدن بزرگ و فرهنگ بزرگ هستند همچون مردم ایتالیا که تمدن و فرهنگی درخشان دارند.

رئیس جمهوری از نقش اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای قدردانی کرد و گفت: از کل اتحادیه اروپا تشکر می کنیم به دلیل اینکه همه تلاش کردند تا این مذاکرات موفق شود.

روحانی افزود: همه احساس کردند نتیجه این مذاکرات برد- برد و به نفع همه خواهد بود .این جمعی که همه کنار هم قرار گرفتیم یکی از آثار موفقیت مذاکرات و پایان تحریم است که شرایط را برای سرمایه گذاری، انتقال فناوری و هدفگیری بازارهای جدید صادراتی مشترک فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: البته که اقتصاد باید سود دو طرفه داشته باشد؛ هیچ کشوری نمی تواند از سرمایه گذاران و کارآفرینان کشور دیگری بخواهد فداکاری کنند؛ آنها را به کشوردعوت کنند و بگویند سرمایه شما ثبات ندارد و سود عادلانه نصیب شما نمی شود . از لحاظ قطعیت آینده اقتصادی، به چنین سرمایه گذاری هایی نمی توانید در بلند مدت اطمینان داشته باشید. معلوم است سرمایه گذاری باید برای دو کشور مفید باشد.

رئیس جمهوری اضافه کرد: مردم ایران همواره نسبت به میهمانان خودشان با احترام برخورد کرده اند و شرایط داخلی ایران علاوه بر امنیت، یک شرایط کاملا استثنایی است.

روحانی گفت: نیاز به توضیح ندارد که یک کشور بعد از تحریم چند ساله ظرفیت های خالی دارد و این ظرفیت های خالی امروز هست، حتما یک سال دیگر شرایط امروز نیست. امروز ظرفیتهای ما خالی است و اقتصاد ایران، اقتصاد بکر هست.

وی با بیان اینکه ما جزو اقتصادهای نوظهور و دارای انرژی کافی در کشورمان هستیم ،اظهار داشت: روابط جاده ای، بندری، راه آهن و هوایی ما با کشورهای اطراف به گونه ای است که کشورهای ما را با همسایگان متصل کرده و دارای نیروی انسانی تحصیلکرده کافی هستیم و بنابر این در این شرایط آماده هستیم تا پذیرای سرمایه گذاران خارجی در داخل کشورمان باشیم.

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: ایتالیا برای ما اهمیت ویژه دارد به دلیل آنکه ایتالیا درای سابقه خوبی در ایران است و مردم ایران صنعت ایتالیا و خدمات آن را تجربه کرده اند ،به ایتالیا اعتماد داشته اند و امروز اعتماد دارند.

روحانی خاطرنشان کرد: نوع صنعت ایتالیا با نیازمندی ما همخوانی دارد. ما امروز به دنبال اقتصاد مولد و اشتغالزا هستیم. بنابراین به صنایع متوسط و کوچک اهمیت می دهیم و در این زمینه ایتالیا شهره است.

وی با تاکید بر این که در زمینه های مختلف می توانیم باهم همکاری کنیم، تصریح کرد: ما در زمینه کشاورزی که علاوه بر اقتصاد، مسئله مهم انسانی است، ما امروز در اطراف ما کشورهایی وجود دارند که جمعیتشان در حال تزاید است و نیاز به مواد غذایی دارند؛ بنابر این توسعه کشاورزی و صنایع جانبی آن برای ما و برای همسایگان ما و از دیدگاه انسانی حائز اهمیت است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه کشاورزی ارگانیک مورد توجه ایران هست،گفت: موضوع آب و صرفه جویی در آب و استفاده از فناروی های نوین برای آبیاری مورد تاکید ایران هست به دلیل اینکه ۹۰ درصد آب مصرفی ما در کشاورزی است و ما اگر بتوانیم حتی ۱۰ درصد با آبیاری نوین صرفه جویی کنیم می توانیم مشکل آب را در ایران حل و فصل کنیم.

روحانی اضافه کرد: ما در گذشته در بسیاری از زمینه ها باهم تجربه داریم ،در زمینه صنعت چرم و استفاده از این صنعت، مواد غذایی، دارویی و در زمینه صنایع تجربه فراوانی داریم.

وی ادامه داد: البته در بخش انرژی هم ما تجربه زیادی با شرکتهای ایتالیایی داریم. امروز هم بخش انرژی ما برای سرمایه گذاری هم در بخش نفت، گاز و پتروشیمی هم بخشهای دیگر پایین دستی و پالایشگاهی آمادگی دارد.

به دنبال افزایش ۳۰ درصدی بازار صادرات هستیم

وی ادامه داد: ما در شرایطی در ایران هستیم که مصممیم برنامه ریل و بنادرمان را توسعه دهیم، این توسعه هم برای خودمان و هم همسایگان ماست.

روحانی گفت: توسعه یک بندری مانند چابهار تنها برای ایران نیست، توسعه این بندر برای ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است و حتی این راه آهن به بخش های شرقی چین هم متصل می شود؛ بنابراین هم بندر و هم راه آهن ما می تواند اقتصاد این کشورها را قوی تر کند.

وی افزود: این که می گوییم به اقتصاد ایران تنها به عنوان ایران نگاه نکنید به این دلیل است که بسیاری از کشورهای همسایه ما اتصالشان به آبهای بین المللی از طریق بنادر جنوب ایران امکان پذیر است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: بنابراین در تمام این زمینه ها می خواهیم فعالیت کنیم و در شرایط نو می خواهیم حداقل حدود ۳۰درصد از محصولات ما به خارج از ایران صادر شود؛ بتوانیم محصولی را تولید کنیم که اگر ۷۰درصد در داخل مصرف می شود، ۳۰ درصد آن برای بازار صادراتی بیرون باشد.

هیچ اختلافی میان دولت و سایر قوا وجود ندارد/آماده جذب فناوریهای نوین

روحانی اظهار داشت: بنابراین ما آماده جذب سرمایه، فناوری و بازار صادراتی مشترک هستیم، قوانین و مقررات ما کاملا از این گونه تماس سرمایه و اقتصاد و همکاری مشترک حمایت می کند؛ در این نظر که کشور ما آماده پذیرایی سرمایه خارجی است، هیچ اختلافی در میان افکار، جناح ها، دولت و سایر قوا وجود ندارد.

رئیس جمهوری افزود: دولت، مجلس، دستگاه قضایی و نهادهای دیگر بر این نکته تاکید دارند، رهبری نظام تاکید دارند که یک نظر واحد در کل ایران وجود دارد و استقبال ایران از سرمایه گذار خارجی، کارآفرین و فناوری خارجی یک انتظار عمومی واحد و هم نظر است، به اضافه این که در زمینه فناوری امروز زمینه آماده تری برای جذب فناوری های نوین داریم.

با تحریم ها ایران و اتحادیه اروپا ضرر کرد/سرعت بیشتر برای جبران

رئیس جمهوری گفت: ما در شرایطی هستیم که در سال های گذشته در بسیاری از زمینه ها پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه نانو، بایو، آی. تی، هوا فضا و حتی در زمینه فناوریهای نو در راه آهن، توسعه فناوری برای تاسیسات فرودگاهی و تعمیرات هواپیمایی داشتیم.

روحانی ادامه داد: بنابراین ما برای پذیرفتن فناوری های نو از کشورهای دیگر آماده تر هستیم. ما معتقدیم امروز این فصل جدید آغاز شده و هر روز که زودتر از این فرصت استفاده کنیم، قادریم گذشته را راحت تر و سریعتر جبران کنیم.

وی تصریح کرد: دوران تحریم، دورانی بود که به ضرر هر دو طرف یعنی هم ایران و هم اتحادیه اروپا بود و امروز باید با سرعت بیشتر و با ایجاد تسهیلات بیشتر جبران کنیم.

توسعه و اشتغال یک راه مبارزه با تروریسم/ رشد فرهنگی در سایه رشد اقتصادی

رئیس جمهوری ادامه داد: بر این نکته تاکید کنم اگر می خواهیم با خشونت، افراط و تررسیم در دنیا مبارزه کنیم یک راه آن ایجاد توسعه و اشتغال است، عدم توسعه یافتگی و بیکاری برای گروه های تروریستی سرباز می آفریند.

روحانی اضافه کرد: اگر همه می خواهیم دنیای عاری از افراط و خشونت داشته باشیم و آن قطع نامه معروف WAVE را اجرایی کنیم، یک راه آن رشد اقتصادی است و حتی رشد فرهنگی هم در سایه رشد اقتصادی امکانپذیر است.

وی به این نکته اشاره کرد که خانواده فقیری که نان شب ندارد نمی تواند خرج تحصیلات عالیه فرزندان خودش را هم تامین کند و خانواده فقیری که نان شب ندارد، به دنبال کالای فرهنگی نیست و حتی وقت و حوصله خواندن کتاب هم ندارد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه قران، کتاب آسمانی، به ما می گوید نگذارید کلیسا و کنیسه تخریب شود، گفت: قرآن می گوید از کلیسا،کنیسه و مسجد حراست کنید. این به ما تحمل و مدارا را یاد می دهد.
روحانی افزود: این در سایه فرهنگ امکان پذیر است، فرهنگ در سایه رشد و توسعه اقتصادی و همکاری ملتها امکان پذیر است و باید سرمایه، فناوری و همکاری همه ملتها را در کنار هم قرار دهیم تا شاهد دنیایی باثبات تر و آسوده تر باشیم.

وی اضافه کرد: هدف نهایی، رفاه در زندگی مردم است. علم، دانش و اقتصاد همه برای این است که بهتر زندگی کنیم، دنیاهای جدیدی کشف کنیم و مرزهای دانش را به پیش ببریم و این کار با هماهنگی، همکاری و با نزدیک تر شدن ملتها با یکدیگر صورت می گیرد که یکی از آن راه ها پیوند اقتصادی کشورها با یکدیگر است.

رئیس جمهوری اظهارداشت: امیدوارم یا این سفر و اینگونه جلسات، زمینه بهتری را برای روابط بهتر اقتصادی، علمی و فرهنگی بین دو کشور دوست و ایتالیا فراهم کند، زنده باد ایتالیا ،زنده باد ایران.

نظر شما