شناسهٔ خبر: 1738 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بهمن آرمان:

شرایط صنعتی‌سازی ساختمان در ایران فراهم نیست/ ۹۵ درصد واحدهای مسکونی را مردم می‌سازند

بهمن آرمان رئیس اسبق اداره مطالعات و بررسی‌های اقتصادی بورس تهران معتقد است ۹۵ درصد واحدهای مسکونی کشور به دست مردم ساخته می‌شود و شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعتی‌سازی ساختمان فراهم نیست.

بهمن آرمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر لزوم تمرکز بر صنعتی‌سازی ساختمان در کشور تاکید کرد و گفت: صنعتی‌سازی ساختمان در زمان ساخت پروژه‌های بزرگ و در انبوه‌سازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع در ابعاد کوچک و مساحت کمتر از ۲۰۰ هزار متر مربع صنعتی‌سازی به صرفه و اقتصادی نیست و این روش در هیچ کشوری اجرا نمی‌شود.

این كارشناس اقتصادی درباره دلایل روی نیاوردن سازندگان ایرانی به صنعتی‌‌سازی در حوزه ساختمان گفت: مشکل اصلی، عدم تراکم سرمایه و نبود امکانات لازم برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش ساختمان است. اگر شرایط فراهم شود نیاز به صنعتی‌سازی وجود دارد اما در حالی که ۹۵ درصد واحدهای مسکونی کشور به دست مردم ساخته می‌شود شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری فراهم نیست.

دکتر آرمان درباره صنعتی‌سازی ساختمان‌ در پروژه‌های مسکن مهر اظهار کرد: جز شرکت ترکیه‌ای فعال در شهر جدید پرند (کوزو) شاهد صنعتی‌سازی ساختمان در هیچ یک از پروژه‌های مسکن مهر هم نبودیم و واحدهایی که توسط پیمانکاران ایرانی ساخته شد فرایند صنعتی‌سازی را طی نکرد. ساختمان‌های پیمانکاران ایرانی پنج تا ۶ طبقه بودند که در ساخت‌وسازی در این ابعاد نیاز به صنعتی‌سازی احساس نمی‌شود.  

این اقتصاددان و رئیس اسبق اداره مطالعات و بررسی‌های اقتصادی بورس تهران افزود: در مسکن مهر پروژه‌های بزرگ مقیاس به پروژه‌های کوچک شکسته و به پیمانکاران کوچک واگذار شدند.

آرمان با بیان این‌که شرکت‌های ایرانی از لحاظ فنی توانایی صنعتی‌سازی ساختمان را دارند گفت: شهرک‌های اکباتان، آپادانا و غرب نمونه‌هایی از صنعتی‌سازی در ایران است که در سال‌های قبل از انقلاب اجرا شدند اما بعد از انقلاب شاهد چنین اتفاق‌هایی نبودیم زیرا همانطور که گفتم تراکم سرمایه در بخش مسکن کم بود و سرمایه‌گذاری در ابعاد کلان انجام نشد. در واقع از ظرفیت پیمانکاران ایرانی استفاده نکردیم. در حال حاضر ساختمان‌سازی در ایران فرایند پرهزینه است که زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که در کشوری تازه صنعتی شده مانند ترکیه بلوکی ۱۴ یا ۱۵ طبقه در مدت هشت ماه ساخته می‌شود.

وی درباره نیاز کشور به ورود صنعتی‌سازی گفت: این نیاز شدیدا احساس می‌شود. در ایران برای جبران ضعف‌های گذشته سالانه به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز داریم و تامین این تعداد واحد با تکنولوژی‌هایی که در ایران استفاده می‌شود دشوار نیست. وزارت راه و شهرسازی باید شیوه انگیزشی لازم را به وجود بیاورد تا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری وارد این حوزه شود.

لازم به ذکر است پنجمین «نمایشگاه صنعتی سازی ساختمان» همزمان با  پنجمین «همایش تخصصی تجهیزات و فن‌آوری نوین صنعتی‌سازی ساختمان» با محوریت معرفی و  بازارسازی توانمندی‌ها، امکانات و تجهیزات ساخت مسکن، به همراه بررسی دانش و تعاملات بین‌الملل صنعتی سازی ساختمان از امروز، دوم آبان‌ماه، تا ۵ آذر ماه سال در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.