شناسهٔ خبر: 17380 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه:

تعيين كرمانشاه بعنوان شهر پايلوت کشور در طرح بازآفرينی شهری فرصت خوبی است

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه: تعيين كرمانشاه بعنوان شهر پايلوت كشور در طرح بازآفريني شهری فرصت خوبي در اختیار استان قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، نشست تخصصي با موضوع بررسي ضرورت‌هاي تدوين سند بازآفريني شهري پايدار استان تا افق ۱۴۰۴ در سالن جلسات شهدای اداره كل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با حضور مديركل دفتر مطالعات كاربردي و امور ترويجي ،مديركل دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار شركت عمران و بهسازي شهري ايران(مادر تخصصي)، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، فرماندار كرمانشاه، شهرداران مناطق كرمانشاه و شهرهاي تابعه، روئساي ادارات راه و شهرسازي شهرستان‌هاي تابعه، اساتيد، دانشگاهيان و صاحب نظران برگزار شد.

در اين نشست بر تهيه سندي بومي – محلي براي بازآفريني استان با هدف طرح صحيح مساله بافت‌هاي ناكارآمد ايجاد تعاريف مشترك، برنامه‌ريزي و وحدت رويه در بازآفريني بعنوان پيش نياز و مقدمه فرآيند بازآفريني تاكيد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به لزوم دستيابي به عدالت اجتماعي و كرامت انساني در سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ۱۴۰۴ به آمار بالاي ساكنين در بافت‌هاي فرسوده و ناكارآمد شهري كه از اين حقوق اساسي محروم شده‌اند اشاره کرد و گفت: علت این ناكارآمدي برنامه‌ريزي‌هاي شهري گذشته بوده است که لذا هزينه‌هاي هنگفتي براي بازآفريني آنها به ما تحميل شده است.

عبدالله بهادری افزود: بر اين اساس چنانچه هم اكنون نيز اقدام عاجل صورت نگيرد در آينده مي‌بايستي هزينه‌هاي چند برابري اقتصادي و اجتماعي را متحمل گرديم.

وی به وضعيت غيرقابل توجيه در سه شهر اسلام آباد غرب، جوانرود و صحنه اشاره كه بالغ بر نيمی از جمعيت آنها در بافت‌هاي ناكارآمد سكونت دارند اشاره و تاکید کرد: این شهرها به نوعي در وضعيت بحران قرار گرفته‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با جمع بندي مطالب ارائه شده، در این نشست وجه مشترك تمامي ديدگاه‌ها را لزوم برنامه‌ريزي منسجم با تقسيم وظايف دستگاه‌ها و اصل اساسي مشاركت مردم و ساكنين در فرآيند بازآفريني عنوان کرد.

وی تعيين شهر كرمانشاه بعنوان يكي از شهرهاي پايلوت كشور جهت تهيه طرح بازآفريني را فرصت خوبي فراروي مديران شهري استان عنوان و گفت: در اين راستا اداره كل راه و شهرسازي استان كار را به شكل اساسي آغاز و پيگيري خواهد نمود و از تمامي انديشمندان، مديران و صاحب نظران خواسته شد تا با ارائه ديدگاه‌ها و راهكار اين اداره كل را در تهيه سند، برنامه‌ريزي و بازآفريني شهرهاي استان ياري نمايند.

مديركل دفتر مطالعات كاربردي و امور ترويجي در این نشست با تأكيد بر ضرورت تهيه سند استاني به توضيحاتي در خصوص سند ملي و چهارچوب‌هاي لازم براي تدوين اين سند پرداخت.

وی به تشريح محورهايي همچون فقر شهري شامل فقر درآمدي، بهداشتي، خدمات زيربنايي و روبنايي همچنين مشكلات زيست محيطي، ناكارآمدي نظام جابجايي و تحرك پرداخت و گفت: معضلات فوق از اين محدوده‌ها شروع شده و به كل شهر بسط و گسترش مي‌يابد.

وی به بحران هويت و افت منزلت اجتماعي در بافت تاريخي كرمانشاه اشاره کرد و افزود: كه در مقوله تاب آوري در كشور تنها به مقاوم‌سازي ساختمان‌ها توجه شده اما بحران‌هاي تجربه شده در كشور نشان داده كه اساساً شهرهاي ما داراي تاب آوري بسيار پاييني هستند.

در ادامه مديركل دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار شركت عمران و بهسازي شهري ايران با تشريح ساختار ستاد ملي و ستادهاي استاني بر لزوم تشكيل منظم ستادهاي شهرستاني به رياست فرماندار شهرستان و دبيري شهرداري بدليل نگاه عملياتي و اجرايي آنها، تاكيد کرد و گفت: اين ستادها داراي ظرفيت بسيار بالايي جهت تعيين نقش دستگاه‌ها در راستاي پيشبرد اهداف بازآفريني مي‌باشند.

وی اصلاح ساختار اداري و تغيير رويكرد دستگاه‌ها از پروژه محوري به برنامه محوري بويژه درحوزه بازآفريني شهري پايدار از ديدگاه ايشان ضروري عنوان و گفت: نهادهاي محلي نقش مهم و ويژه‌ای در اجراي برنامه باز آفريني ایفا خواهند کرد.

در ادامه مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان با انتقاد از بي توجهي به قوانين و مقررات مربوط به حفاظت از محدوده‌هاي تاريخي به تجارب موفق جهاني در خصوص بهره‌گيري از ظرفيت محدوده‌هاي تاريخي اشاره كرد و بیان داشت: دليل اين موفقيت نگرش به محدوده‌هاي تاريخي بعنوان يك ثروت ملي و وضع قوانين و ضوابط بسيار محكم در اين زمينه است.

فرماندار كرمانشاه نیز در این نشست با تشريح تجارب موفق در محلاتي از شهر كرمانشاه، بعنوان پايلوت كه با كمك شوراي تامين استان و تقسيم وظيفه بين دستگاه‌ها انجام گرفته به ضرورت تدوين قوانين و ضوابط محكم با يك سيستم منسجم اجرايي تاكيد كرد.

وی همچنين استمرار در كار را شرط لازم براي موفقيت در حوزه اجراي برنامه‌هاي توانمندسازي دانست.

رئيس سازمان نظام مهندسي استان تفكرات وحدت گرايي را حاكم بر خلق و خالقين بافت‌هاي تاريخي شهرها عنوان کرد که هم اكنون در ساختار شهرها كم رنگ شده است.

وی تصریح کرد: بايد نگرش فرهنگي در دانشگاه‌ها براي مهندسان و معماران نهادينه شود.

وی همچنین به اهميت نماها در مقوله بازآفريني بافت‌هاي تاريخي تاكيد نمود.

نظر شما