شناسهٔ خبر: 17455 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

افزایش ۹ برابری قیمت مسکن در ۸ ساله قبل از دولت یازدهم/ فرونشست دشت‌های کشور جدی است/‌ تشکیل شورای راهبردی بهره‌برداری مجدد از کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان

گزارش آخر هفته  توضیحات وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن پساتحریم و تاثیر برجام بر بازار مسکن، گزارشی از پیشرفت مسکن مهر در شهرهای مختلف کشور، هشدار فرونشست دشت‌های کشور و عدم اخذ وکالتنامه فروش ملک توسط بانک مسکن برای وام ۶۰ میلیونی بخشی از مهمترین اخبار و مباحث مطرح شده در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی:

بررسی وضعیت مسکن در برنامه تلویزیونی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در صنعت مسکن به نظر من اتفاق بدی که افتاده مداخله فوق‌العاده دولت گذشته بود که اگرچه به ظاهر اقدامی مردمی بود برای اینکه مسکن مهری احداث و واحدهایی واگذار شود، اما همانطور که بارها گزارش شد نشان داد که همین اقدام به ظاهر مردمی باعث شد تا قیمت مسکن طی ۸ سال قبل و پیش از روی کارآمدن دولت یازدهم ۹ برابر افزایش داشته باشد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن:

اعلام تکمیل مسکن مهر استان بوشهر با تخصیص های دولتی زیرساخت های آب، برق، فاضلاب و گاز مساکن مهر در استان بوشهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مسکن مهر در قالب تعاونی و قراردادهای سه جانبه در حال اجراست که با برنامه‌ریزی تکمیل آنها تسریع می‌یابد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران:

معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین سمینار کارگروه تخصصی طراحی شهری پایدار از عدم هماهنگی دستگاه های مختلف در باززنده سازی بافت های تاریخی کشور خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در آینده نزدیک سند سیاستگذاری واحدی برای باززنده‌سازی بافت‌های تاریخی توسط شورایعالی شهرسازی و معماری تدوین و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

حضور در سلسله نشست های ایران شهر با سخنرانی حسین ایمانی جاجرمی عضو هیئت علمی گروه مطالعات توسعه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

جامعه ایران از جوامعی است که به زودی پیر می‌شود و باید شهرمان را برای آن آماده کنیم. ساخت پارک‌های منطقه‌ای ایده خوبی است ولی پارک‌ها باید در نزدیک‌ترین محل به خانه ما باشند نه اینکه آخر هفته در ترافیک و با آلوده کردن هوا و اتلاف وقت به پارکی دوردست در شهر برویم. نکته بعدی، موازی کاری، تعدد دستگاهی و بی مسئولیتی مدیریت شهری است. چه کسی باید در برابر کلیت شهر و حفظ فضاهای تاریخی شهر باید قبول مسئولیت کند؟ جوابی برای این سوال وجود ندارد چون ما تکلیف شهر را مشخص نکرده‌ایم در حالیکه باید در این خصوص کار شراکتی بین نهادهای مختلف شهری انجام شود.

تشکیل شورای راهبردی بهره‌برداری مجدد از کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان (متن کامل را اینجا بخوانید. )

«تدوین بیانیه» با هدف تعیین نقشه راه احیای ریسباف، «تشکیل شورایی مستقل» و «اعلام فراخوانی برای دریافت ایده‌های مختلف در رابطه با کاربری ریسباف» سه تصمیمی بود که در این حلسه اتخاذ شد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر:

بهره برداری از دو هزار واحد مسکن مهر در آذربایجان غربی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

پروژه مسکن مهر با ویژگی‌هایی از جمله اجرای دو میلیون  و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۱۰۰ شهر ایران می‌طلبد تا برای اتمام آن عزمی همگانی در دستگاه‌های اجرایی شکل بگیرد.

جزئیات پیشرفت فیزیکی پروژه های مسکن مهر پرند، پردیس و اندیشه (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با توجه به آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در پروژه‌های سایت مسکن مهر شهرهای جدید استان تهران اعم از پردیس، پرند و اندیشه تاکنون ۵۷ هزار و ۷۱۷ واحد به افتتاح رسیده است.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پژوهشی آسیب شناسی نظام فنی و مهندسی را تشریح کرد و بر لزوم کاهش تصدی گری دولتی و حمای از بخش خصوصی تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

عرفانیان‌جم مشاور معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گزارشی آسیب‌شناسی نظام فنی و مهندسی کشور را در ۱۱ فصل با تاکید بر ۱۹ پیامد منطبق نبودن این نظامات با استانداردهای بین‌المللی تشریح کرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و حاکمیت شرکتی:

اظهارنظر درباره آثار رفع تحریم‌های اقتصادی بر نظام ساخت و ساز کشور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تا زمانیکه نتوانیم طرح آمایش سرزمین را به طور کامل در شهرها عملیاتی کنیم نمی‌توانیم به طرح کاهش قیمت مسکن و زمین دست یابیم.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

امضای تفاهم نام با وزارت جهاد کشاورزی برای  توسعه روستاها (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بیش از ۱۶ هزار و ۸۰۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای بهسازی و نوسازی طی ۱۲ سال گذشته به روستاییان پرداخت شد.

سایر حوزه های مسکن و شهرسازی:

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، اثرگذاری بلندمرتبه‌سازی بر آلودگی‌هوا را قطعی دانست. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اکثر مدیران شهری مانند مدیران دولتی بر این باورند که بلندمرتبه‌سازی بر آلودگی هوا تأثیر دارد ولی آنچه مدیران شهری بر آن معترضند، میزان و درصد آلایندگی بلندمرتبه‌ها بر هوای تهران است که در جلسه ۱۴ دی شورای عالی شهرسازی و معماری مقرر شد میزان دقیق اثرگذاری برج‌های منطقه ۲۲ تهران با استفاده از یک مدل دقیق ریاضی و محاسباتی و قراردهی شرایط فعلی تهران در موقعیت‌های مختلف جوی مانند شدت و ضعف جریان هوا، برآورد شود.

توضیحات مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن در رهن بانک رفتن ملک متقاضیان تسهیلات وام بانکی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

رهن بانک شدن پلاک در همه تسهیلات بانک مسکن اعم از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم، صندوق پس‌انداز مسکن جوانان و سایر تسهیلات این بانک امری رایج و عادی است که نافی دستورالعمل صادره از سوی بانک مرکزی مبنی بر «ممنوعیت انتقال سند ملک به بانک تا پایان اقساط» نیست.

محمدشکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گزارشی از فرونشست دشت های کشور داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 سطح آب زیرزمینی شهرها پایین نرفته و گزارشی از وقوع فرونشست در شهرها و بروز اختلاف سطح و شکاف در سطح زمین نشده؛ ولی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گزارش داده که فرونشست زمین سبب تخریب برخی خانه‌های روستایی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان اعلام کرد که تصرف غیرقانونی در چاف و چمخاله صورت نگرفته است. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

به منظور ساماندهی زمین‌های شهر چاف و چمخاله طرح ویژه‌ای برای حفظ اراضی مرغوب منطقه تهیه می‌شود.

 

 

نظر شما