شناسهٔ خبر: 17467 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در گفتگو با نشریه فرانسوی زبان لوپوند مطرح کرد:

جهان به نقش استراتژیک ایران در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی پی برده است/ ایران مرکز تعادل در منطقه است/ فرودگاه امام خمینی (ره) باید به هاب هوایی منطقه تبدیل شود

فرانسه وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر اینکه ایران به عنوان مرکز تعادل در حوزه‌های گوناگون در منطقه به شمار می‌رود گفت: در حال حاضر دنیا نقش طبیعی و استراتژیک کشور ما را در حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باور کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در ‌مصاحبه‌ای با نشریه فرانسوی زبان لوپوند قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس را یکی از بزرگترین قراردادهای این شرکت و همچنین جمهوری اسلامی ایران در حوزه هواپیمایی اعلام کرد و گفت: براساس این قرارداد ایران تعداد ۴۵ فروند هواپیما از سری ۳۲۰، ۴۵ فروند از سری ۳۳۰ ، ۱۶ فروند از سری ۳۵۰ و ۱۲ فروند از سری ۳۸۰ را از این شرکت خریداری خواهد کرد که قرار است ظرف هشت سال آینده تمامی آنها به کشور ما تحویل داده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه قرار است با توجه به تفاهم انجام شده حداقل هشت فروند از این تعداد تا پایان سال جاری میلادی - ۲۰۱۶ - به ایران تحویل داده شود گفت: مدل تامین مالی این قرارداد به صورت اجاره به شرط تملیک بوده که بخش اول آن از سوی ایرباس تامین خواهد شد.

آخوندی همچنین با تأکید بر مدت کم سپری شده از زمان لغو تحریم‌ها بیان کرد: با توجه به این امر همچنان مراحل قانونی این قرارداد در مراجع قضایی شرکت ایرباس و جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است که قرار است تا ۲۰ روز کاری آینده جواب نهایی آن اعلام شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه از امضای قراردادی دیگر با شرکت فرانسوی ادپ برای توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خبر داد و افزود: هدف اصلی ما از امضای این قرارداد افزایش تعداد مسافرین این فرودگاه به ۴۵ میلیون نفر در سال است. در کنار این فرودگاه یک منطقه آزاد با مساحت یکهزار و ۵۰۰ هکتاری واقع شده است که ما آن را برای اهداف بازار بین‌المللی مالی ایران و همچنین منطقه ویژه اقتصادی دیگری را با مساحت دوهزار و ۵۰۰ هکتاری طراحی کردیم که بدون شک نقش بسیار مهمی را به عنوان هاب هوایی در ایران ایفا خواهد کرد و در ادامه می‌تواند نقطه اقتصادی بسیار مهمی در آینده برای کشور باشد.

وی در این‌باره افزود: این قرارداد به صورتBOT  بوده و از طرف ادپ به عنوان تامین کننده مالی انجام خواهد شد.

آخوندی ضمن ابراز خوشبینی نسبت به برقراری‌ همکاری‌های اقتصادی خوب و مفید بین دو کشور اعلام کرد: من همواره اعتقاد داشته و دارم که ایران مرکز تعادل در منطقه است، پاره‌ای از قدرت‌های جهان سعی داشتند به صورت تصنعی این مرکز ثقل تعادل منطقه را از ایران برده و به سایر کشورها انتقال دهند که این عدم تعادل موجب ایجاد زحمت برای مردم ایران و همچنین برای سایر مردم منطقه شد، چراکه وقتی یک مرکز تعادل طبیعی را به صورت مصنوعی جابه‌جا می‌کنید در حقیقت انواع ناامنی‌های گسترده را در منطقه دامن می‌زنید. من تصور میکنم که در حال حاضر دنیا این مسئله را پذیرفته است که باید به این واقعیت پی ببرد و  ایران را دوباره به عنوان همان مرکز تعادل چه در حوزه امنیتی و چه  اقتصادی منطقه بپذیرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اینکه ایران همواره از حدود دو هزار و ۵۰۰  سال گذشته از دوره جاده ابریشم، مرکز تعادل منطقه بوده مسئله‌ای تصادفی نیست، بلکه این موقعیت ژئوپولیتیک ایران است که این موقعیت را به ایران داده است. ما هم‌اکنون در حال بازگرداندن کشور به همان مرکز تعادل هستیم تا بتوانیم نقش سابق آن را به کشور برگردانیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اضافه کرد: امروز اگر بخواهیم جاده ابریشم را به گونه‌ای مدرن تعریف کنیم، در سیستم هوایی باید بگوییم که فرودگاه امام خمینی باید به هاب هوایی منطقه و ایران ایر به بزرگترین ایرلاین‌ منطقه تبدیل شده و قابلیت رقابت با تمامی آنها را داشته باشد. در حوزه جاده‌ای و ریلی به کریدورهای ترانزیت امن از شمال به جنوب و شرق به غرب برمی‌گردیم، بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که ایران در حال بازگشت به همان مرکز ثقل طبیعی است که امیدواریم این مسئله پایدار باشد.

آخوندی با تأکید براینکه این موضوع قطعا در توسعه و ایجاد اشتغال در سطح کشور و منطقه تأثیرگذار است گفت: بسیاری از کشورهای همسایه ایران برای دسترسی به آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان باید از ایران عبور کنند، این مسئله موقعیت ما را نشان داده که که در نهایت مسئولیت کشور ما را نیز به ما گوشزد می‌کند، مسئولیتی که علاوه بر ایجاد رفاه برای مردم کشور خود رفاه تمامی ملت‌های منطقه را نیز فراهم می‌کند پس بدون شک برای سایر کشورها امنیت و ایجاد شغل را به همراه خواهد داشت.

وی همچنین اعتبار قراردادهای امضا شده بین ایران و فرانسه نظیر ایرباس، وینسی و ادپ را نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: قرارداد وینسی به صورت BOT و با هدف توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان تنظیم و به امضا رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به استقبال گرم دولت کشورهای فرانسه و ایتالیا اعلام کرد: با وجود این استقبال و ابراز علاقمندی از سوی این کشورها برای همکاری‌های اقتصادی امیدواریم اتفاقات خوبی را در آینده شاهد باشیم.

وی در پایان با تأکید براینکه دیگر ایران و کشورهای اروپایی به درک درستی از آینده رسیده‌اند گفت: ما برای تامین امینت منطقه خاور میانه به باور کردن و پذیرفتن نقش طبیعی و استراتژیک چه در حوزه اقتصادی و چه سیاسی، فرهنگی و امنیتی نیاز داریم./

نظر شما