شناسهٔ خبر: 17526 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رضوانی درگفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

رونق ترانزیت کالا از بندر چابهار در پساتحریم/ استفاده از کریدور ایران توجیه اقتصادی دارد/ کشورها دیگر نمی‌خواهند با دور زدن ایران هزینه اضافی بپردازند

سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر چابهار از رونق گرفتن ترانزیت کالا در بنادر چابهار بعد از لغو تحریم خبر داد گفت: استفاده از کریدور ایران توجیه اقتصادی دارد و کشورها دیگر نمی‌خواهند با دور زدن ایران هزینه اضافی بپردازند.

سیاوش رضوانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی با اشاره به فواید لغو تحریم‌ها در ارتقای عملکرد بندر چابهار گفت: با توجه به رفع تحریم‌ها بنادر کشور از جمله جاهایی هستند که به سرعت دچار تغییر و تحول در صادرات و واردات و ترانزیت کالا می‌شوند.

وی با بیان اینکه بندر چابهار آمادگی کامل پاسخگویی به خدمات خطوط کشتیرانی بزرگ برای تخلیه و بارگیری کالا را دارد افزود: هم‌اکنون امکان پهلوگیری کشتی‌هایی ۸۰ هزار تنی در بندر چابهار است ما در گذشته تنها قادر بودیم کشتی‌هایی با ظرفیت ۵۰ هزار تن کالا را بپذیریم اما با ظرفیت به وجود آمده صادرات و واردات و ترانزیت کالا از بندر چابهار رونق می‌گیرد.

مدیرکل بنادر چابهار افزود: کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس و دریای عمان در زمان تحریم به دلیل وجود محدودیت‌ها از مرزهای آبی ایران استفاده نمی‌کردند و با وجود هزینه‌های زیادی که متقبل می‌شدند کالای خود را از مسیرهای طولانی جابه‌جا می‌کردند اما امروز خوشبختانه مشکل محدودیت‌ها رفع شده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها باعث افت ترانزیت کالا از مسیر بندر چابهار شدند گفت: کشورهای دیگر برای ترانزیت کالا از مسیر بندر چابهار استفاده نمی‌کردند و به اجبار از مسیرهایی دیگری کالاهای خود را ترانزیت می‌کردند که البته از لحاظ اقتصادی برای آنها صرفه نداشت. امروز با برداشته شدن تحریم‌ها خیلی از کشورها برای ترانزیت کالای خود از بندر چابهار راغب هستند و نمی‌خواهند هزینه اضافی بپردازند.

رضوانی درباره آخرین وضعیت از پروژه‌های بندر چابهار گفت: در حال حاضر فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی در حال تکمیل است که پیشرفت ۶۵ درصدی دارد و تا پایان سال ۹۵ بهره‌براری می‌شود. ظرفیت کل دو بندر چابهار ۲.۵ میلیون تن است که با بهره‌برداری از فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۸.۵ میلیون تن در سال خواهد رسید./

نظر شما