شناسهٔ خبر: 1758 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حناچی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

ایستگاه‌های قدیمی راه‌آهن نباید تخریب شوند؛ این ایستگاه‌ها میراث فرهنگی کشورند/ ایستگاه راه‌آهن تبریز را معماران بزرگ دنیا ساخته‌اند

ایستگاه راه‌آهن تهران معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه وجود ایستگاه‌های راه‌آهن در داخل شهرها یک ارزش است، گفت: نباید در هنگام توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن، ایستگاه‌های قدیمی را از بین برد.

پیروز حناچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره وجود قطارهای برون‌شهری در داخل شهرها گفت: ادغام دو وزارت "راه و ترابری" و "مسکن و شهرسازی" به گمان برخی افراد تهدید تلقی می‌شد اما در حوزه هماهنگ‌سازی حضور ریل‌ها و راه‌آهن‌های قدیمی در داخل شهرها با نحوه شهرسازی مدرن، ادغام این دو وزارت یک فرصت به حساب می‌آید. در حال حاضر سهم بسیار اندکی از حمل و نقل مسافری بر عهده سیستم حمل و نقل ریلی است اما باید بخش اعم حمل و نقل مسافر در کشور بر دوش راه‌آهن باشد و راه‌آهن به تدریج جایگاه مناسبی در حمل‌ونقل پیدا کند.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: شهرهای ایران بر خلاف اروپا، ابتدا شکل خود را پیدا کردند، سپس راه‌آهن در آن‌جا ساخته شد. ایستگاه‌های راه‌آهن در پیش از انقلاب در حاشیه شهرها قرار داشتند و به تدریج شهرها ساخته شدند و ایستگاه‌ها در مرکز شهرها قرار گرفتند٬ البته ایستگاه راه‌آهن در شهرهایی مثل زنجان در حاشیه شهر قرار دارد که بر اساس اصول مهندسی در مکان‌یابی ایستگاه‌های شهری فرصت احداث ایستگاه‌های فرعی علاوه بر ایستگاه‌های اصلی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اکنون جهت‌گیری وزارت راه و شهرسازی حمل بار با ریل است و این نگاه بسیاری از اقدامات را توجیه‌پذیر می‌کند، گفت: بسیاری وجود ایستگاه‌های راه‌آهن در داخل شهرها را ارزش نمی‌بینند و در توسعه آن می‌کوشند تا ایستگاه‌های جدید بسازند یا تنها اسکلت ایستگاه‌های قدیمی را نگه می‌دارند این در حالی است که تعداد زیادی از ایستگاه‌های قدیمی راه‌آهن ایران مثل ایستگاه راه‌آهن تبریز را معماران بزرگ دنیا که اکنون زنده نیستند، ساخته‌اند و در هر جای دنیا چنین ایستگاه‌هایی را به عنوان میراث فرهنگی معرفی می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اکنون ایران از داشتن چنین میراث فرهنگی بهره می‌برد و مانند خیلی از شرکت‌های حمل و نقل دنیا این آثار قدیمی را نباید پاک کنیم بلکه باید با اضافه کردن سیستم‌های جدید و به‌روز به ارزش‌های قبلی آن بیفزاییم. در حقیقت باید این نوع نگاه را برای کیفیت بخشیدن به ایستگاه‌های راه‌آهن ایجاد کنیم.

وی با اشاره به سهم 18 درصدی حمل بار و 10 درصدی جابه‌جایی مسافر با ریل به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: برای اینکه خدمات راه‌آهن تاثیرگذار باشد باید روند تسهیل کننده‌ای داشت و برای راهبردی بودن آن طرح‌های جامع را بررسی کرد.

حناچی گفت: شبکه ریلی کلانشهرها خیلی دیر راه‌اندازی شد و اساسا نگاه اتصال حمل و نقل ریلی کلانشهرها به وسایل نقلیه عمومی دیده نشده است بنابراین با هماهنگی مدیریت حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری باید قطارهایی که حداقل آلودگی صوتی را دارند، خریداری شود تا سیر و حرکت قطار برای مسافران و ساکنان شهرها دلپذیر شود.

وی افزود: راه‌آهن تهران ـ کرج 4 خط دارد که 2 خط آن به قطار حومه شهر کرج اختصاص خواهد گرفت، احداث این محور حدود 18 ماه به طول می‌انجامد و از طریق این خط هر ساعت یک قطار جدید به کمک قطار حومه‌ای می‌شتابد بنابراین راه‌اندازی خطوط ریلی در داخل شهرها یک مزیت به شمار می‌رود./

نظر شما