شناسهٔ خبر: 17584 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پیش بینی فصلی کشور ویژه بهمن تا فروردین ۱۳۹۵ منتشر شد:

افزایش نسبی دمای هوا نسبت به میانگین بلندمدت در دوره سه ماهه تا فرورین ۱۳۹۵

هوا شناسی - آفتابی در دوره سه ماهه بهمن و اسفند ۱۳۹۴ تا فرورین ۱۳۹۵ بارش کشور در حد میانگین تا کمتر از میانگین خواهد بود و دمای هوا نسبت به میانگین بلند مدت افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در پیش بینی فصلی صادره از پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور آمده است: بارش در بهمن ماه تقریبا در تمامی مناطق کشور، به ویژه در نواحی غربی، گرایش به کمتر از میانگین بلند مدت دارد. علاوه بر آن بارش سه ماه آتی (بهمن-اسفند و فروردین) نیز در حد میانگین بلند مدت تا کمتر از آن پیش بینی می‌شود. دمای هوای بهمن و اسفند به ترتیب دارای ۰.۵ تا ۱.۵ و ۱ تا ۲ درجه نابهنجاری مثبت خواهند بود که علاوه بر افزایش میزان تبخیر سبب تسریع در ذوب برف موجود در دامنه های البرز و زاگرس می‌گردد.

وضعیت جاری

بارش سال زراعی جاری تا ۴ بهمن ۱۳۹۴ نسبت به دوره بلندمدت، افزایش حدود ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد ولی با توجه به کاهش ۱۸ درصدی بارش در دوره مشابه طی سال گذشته، اثربخشی این افزایش بارش قابل توجه نمی‌باشد.

بیشترین مقدار افزایش بارش در استان‌های ایلام و کرمانشاه به ترتیب با حدود ۱۱۰ و ۸۲ درصد افزایش نسبت به دوره بلندمدت ثبت شده است و کمترین بارش نیز در استان های یزد و خراسان جنوبی به ترتیب با ۳۵ و ۲۷ درصد کاهش نسبت به نرمال رخ داده است.

پیش بینی بارش

به نظر می‌رسد از بهمن تا اواسط اسفند بیشترین کاهش بارش را داشته باشیم. به طوری که بارش در این دوره در اکثر مناطق کشور کمتر از میانگین بلندمدت پیش بینی می‌شود و بیشترین کاهش بارش در استان‌های واقع بر و در حاشیه رشته کوه زاگرس رخ خواهد داد.

در مجموع بارش کشور در دوره سه ماهه بهمن و اسفند ۱۳۹۴ تا فرورین ۱۳۹۵ در حد میانگین تا کمتر از میانگین خواهد بود که کاهش در نیمه جنوبی و غربی کشور نسبت به نواحی دیگر محسوس‌تر خواهد بود.

پیش‌بینی دما

دمای هوا در بهمن ماه نسبت به میانگین بلندمدت بین ۰.۵ تا ۱.۵ درجه افزایش خواهد داشت و در دوره بهمن و اسفند ۱۳۹۴ و فروردین ۱۳۹۵ تا ۲ درجه بیشتر از میانگین بلند مدت پیش بینی شده است.

الگوهای بزرگ مقیاس جو

هر چند در بهمن ماه الگوی فشار سطح زمین تغییرات شاخصی را نسبت به الگوی بلند مدت نشان نمی دهد ولی در سطح میانی جو (۵۰۰هکتوپاسکال) نابهنجاری مثبت ارتفاع بین ۱۰ تا ۴۰ ژئوپتانسیل متر بر روی ایران، مدیترانه و کشورهای واقع در جنوب ایران حاکم شده است. علی رغم این که مناطق واقع بر حوضه دریای خزر با نابهنجاری منفی ارتفاع ژئوپتانسیلی مواجه هستند ولی در مجموع الگوی سطح میانی جو، شرایط مناسبی برای بارش در این ماه را مهیا نمی کند. در الگوی سطح میانی جو، برای اسفند ماه نیز شرایط کم و بیش مشابهی وجود دارد.

نمایه دورپیوندی

از بهمن ماه به تدریج نابهنجاری دمای منطقه نینو ۴-۳ درجه کاهش می یابد به طوری که در فصل بهار به یک درجه رسیده به تدریج به فاز خنثی تغییر حالت می‌دهد.

نمایه MJO در دو هفته آتی (هفته دوم و سوم بهمن)در فازهای ۲ تا ۴ در نوسان خواهد بود که انتظار تاثیر مثبت آن بر بارش سطح کشور وجود ندارد.

لازم به ذکر است، پیش بینی فصلی کشور انتهای هفته اول هر ماه صادر می‌شود و صحت آن برای سه ماهه اول حدود ۷۰ درصد است.

برای مشاهده گزارش سازمان هواشناسی اینجا كليك كنيد.

نظر شما